Tamron 90 macro op D50

Discussies over fotografie met de D40, D40x, D50, D60, D3x00 serie en D5x00 serie
Plaats reactie
Mgompie

Tamron 90 macro op D50

Bericht door Mgompie » zo jan 27 2008 7:02 pm

Ik heb een Tamron 90 mm macro, die ik samen met een Nikon D50 gebruik. Over deze lens heb ik een vraag: is de lens allleen op de stand F32 (diafragmaring)te gebruiken (het diafragma wordt dan door de Nikon geregeld)/ Als ik een andere stand probeer krijg ik de melding FEE en wekt het niet; is dat altijd zo. Alvast bedankt.

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » zo jan 27 2008 7:47 pm

Je moet de diafragmaring op het kleinste diafragma vastzetten d.m.v. het schakelaartje op het objectief. Dan werkt het weer.
Staat als het goed is ook in je handleiding :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Mgompie

Bericht door Mgompie » ma jan 28 2008 1:16 pm

Klopt, dan werkt het, en ik neem aan dat ik via de camera het diafragma instel; alleen krijg dan zelfs waardes als F56 en F64 te zien. Klopt dat? En waarom zit de ring overigens op de lens, als hij toch maar op een stand kan (voor Canon, ed is de ring dus niet aanwezig)

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma jan 28 2008 1:18 pm

De lens werkt ook op camera's waar je het diafragma niet op de camera in kunt stellen, vandaar de aanwezige ring.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Mgompie

Bericht door Mgompie » ma jan 28 2008 1:22 pm

En dat is ook duidelijk, maar hoe zit het met de kleine diafragma's; de lens gaat zelf tot F32, moet ik nog kleinere waardes aangegeven in de D50 serieus nemen (volgens de belichting wel namelijk, dus misschien geef ik het antwoord zelf al)

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma jan 28 2008 1:30 pm

Ik meen dat dit het "effectieve diafragma" genoemd wordt... Ik heb ook een Tamron 90mm macro op m'n D70, en het is allemaal precies zo als hier omschreven.

De lens doet het overigens niet optimaal met de allerkleinste diafragma's, maar dat ligt niet aan de lens; bij zulke kleine openingen gaat licht vreemde dingen doen...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Mgompie

Bericht door Mgompie » ma jan 28 2008 1:36 pm

Heb ik nog niet geconstateerd, ben nog niet verder gegaan als f32, maar zal er eens mee gaan spelen.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » ma jan 28 2008 1:43 pm

Mgompie schreef: En waarom zit de ring overigens op de lens, als hij toch maar op een stand kan (voor Canon, ed is de ring dus niet aanwezig)
Gompie,

Die diafragmaring zit erop om samen te kunnen werken met andere Nikon kamera's.
Niet iedere Nikon kamera kan met lenzen zonder diafragmaring overweg...
Canon eigenaren hebben jaren geleden vanwege een dergelijke wissen al hun lenzen kunnen wegdoen (wisseling Caon F in EF bajonet).

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Mgompie

Bericht door Mgompie » ma jan 28 2008 1:54 pm

Goed, dan snap ik het helemaal; heel erg bedankt allemaal voor de reacties.

Mgompie

Plaats reactie

Terug naar “D40(x), D50, D60, D3x00, D5x00”