Portret van een meisje

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » di jan 29 2008 5:55 pm

mikemix schreef: Vind het dan ook leuk om te lezen dat ik de verlichting exact goed heb ingeschat.

Riemke had een tijdje geleden ook prachtige portretten geplaatst, ook daar had ik opbouwende kritiek over de verlichting, vraag maar aan haar, ook daar wist ik "blind" de lampen te ontleden.
Mike heeft inderdaad een goede kijk op licht Gabees :D Nadat hij- overigens opbouwende- kritiek had gegeven over mijn lichtopstelling kreeg ik van mijn leraar van de opleiding precies hetzelfde commentaar!

Ik heb inmiddels naast de Fotovakschool al aardig wat workshops portretfotografie gevolgd en ik heb ook altijd geleerd dat hard of zacht licht bij portretten afhankelijk is van de afstand van model tot lichtbron en de grootte van de lichtbron. Hoe dichterbij de lichtbron staat, of hoe groter de lichtbron, des te zachter het licht. Andersom dus hoe verder weg de lichtbron of kleiner, des te harder het licht. Dit heeft ook invloed op de schaduwen. Die vervagen als de lichtbron dichtbij wordt geplaatst.

Persoonlijk vind ik het licht ook niet helemaal lekker bij het portret. Misschien had je een diffuus scherm tussen lichtbron en model kunnen zetten, dan had je een zachtere belichting gekregen.
Omdat ik op mijn lichtopstelling ben gaan letten na de laatste portretten denk ik net als Mike, dat je licht inderdaad te hoog heeft gestaan. Het centrum van de lichtbron moet op ooghoogte staan en het staat hoger.

Tja, zoveel mensen, zoveel meningen. :roll:
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Nikon

Bericht door Nikon » di jan 29 2008 9:45 pm

Heb het even nagekeken in een boek van de fotovakschool en wat mijn ervaringen en mijn gevoel al ingaf is het precies zolas Riemke omschrijft en ik dus ook al omschreef. Sorry Mikemix en GDP

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » wo jan 30 2008 11:16 am

Dit is een geweldige site met alleen portretshots, ze lijken allemaal geschoten te zijn
door hele goede amateurs of prof fotografen. Zit naar mijn mening niks amateuristisch tussen:

http://www.portrait-photos.org/

Geweldige site, staan wel alleen foto's op.
"Imagination is far more important than knowledge"

mikemix

Bericht door mikemix » wo jan 30 2008 2:42 pm

Laatst gewijzigd door mikemix op wo jan 30 2008 8:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » wo jan 30 2008 3:01 pm

@ mikemix,

Volgens mij is het een dode link of zit er een fout in de URL.
Kan 'm namelijk niet zien, misschien kun je even de titel van het portret noemen en de maand waarin ie geschoten is?

mikemix

Bericht door mikemix » wo jan 30 2008 3:16 pm

Gek, bij mij werkt deze prima :?

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » wo jan 30 2008 3:19 pm

Ik krijg een HTTP fout

CorH

Bericht door CorH » wo jan 30 2008 4:34 pm

Ik krijg

Forbidden
You don't have permission to access /photo/2496142.jpg on this server.

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mak » wo jan 30 2008 5:45 pm

Ik krijg hem ook gewoon te zien.
Groeten Marcel

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo jan 30 2008 5:48 pm

Krijg hetzelfde bericht als Cor.

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » wo jan 30 2008 5:50 pm

Ik krijg ook die melding.

Maar op die eerste site staan wel fantastische portretten zeg!

Nikon

Bericht door Nikon » wo jan 30 2008 5:53 pm

Om een aantal portretten te zien :
http://www.flickr.com/photos/nikond300/

Jos van Zetten

Bericht door Jos van Zetten » wo jan 30 2008 6:20 pm

Gabees,

Ik vind de foto niet spannend.
Ook vind de haarlok storend, het leid te veel af.

Wat betreft de belichting ga ik mij niet mengen in deze interessante en leerzame discussie :D

Zelf heb ik totaal geen ervaring met studiofotografie, maar daar komt verandering in.
Samen met mijn colega/fotomaat hebben wij een profesioneel model, die voor div. Italiaanse en Duitse modebladen werkt weten te strikken om voor ons te gaan poseren.
Mijn colega heeft veel studio (portret, glamour en naakt) ervaring en wil dat met mij delen.
Voordat het model onze kant op komt gaan wij komende zondag vast oefenen met belichting in zijn studio'tje zodat ik vast wat kennis kan op doen. Zodat er geen kostbare tijd verloren gaat als het model er is.

Ik dwaal een beetje af van het onderwerp, maar ik hoop dus komende maand wat studio ervaring op te doen.

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » wo jan 30 2008 7:09 pm

Altijd leuk!
Ben benieuwd naar het resultaat.

GdP

Bericht door GdP » wo jan 30 2008 7:45 pm

Nikon schreef:Heb het even nagekeken in een boek van de fotovakschool en wat mijn ervaringen en mijn gevoel al ingaf is het precies zolas Riemke omschrijft en ik dus ook al omschreef. Sorry Mikemix en GDP
Nikon voor je met je conclusie klaar bent, lijkt het mij goed eerst eens naar je eigen onderschrift te kijken.

Gaby heeft het over een daglichtlamp, en Mike over een directe spot. En zo kan een daglichtlamp ook gezien worden! Jij begint te leuteren over een soft box, en de eigenschappen daarvan.
Een daglichtlamp kan je niet vergelijken met een soft box, en qua belichting van je onderwerp gedragen ze zich ook totaal anders.

Voordat je hier een heel verhaal gaat afsteken is het altijd nuttig om eerst eens te kijken waar we het over hebben. Dat voorkomt een hoop onnodig commentaar.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”