Mike heeft inderdaad een goede kijk op licht Gabeesmikemix schreef: Vind het dan ook leuk om te lezen dat ik de verlichting exact goed heb ingeschat.
Riemke had een tijdje geleden ook prachtige portretten geplaatst, ook daar had ik opbouwende kritiek over de verlichting, vraag maar aan haar, ook daar wist ik "blind" de lampen te ontleden.

Ik heb inmiddels naast de Fotovakschool al aardig wat workshops portretfotografie gevolgd en ik heb ook altijd geleerd dat hard of zacht licht bij portretten afhankelijk is van de afstand van model tot lichtbron en de grootte van de lichtbron. Hoe dichterbij de lichtbron staat, of hoe groter de lichtbron, des te zachter het licht. Andersom dus hoe verder weg de lichtbron of kleiner, des te harder het licht. Dit heeft ook invloed op de schaduwen. Die vervagen als de lichtbron dichtbij wordt geplaatst.
Persoonlijk vind ik het licht ook niet helemaal lekker bij het portret. Misschien had je een diffuus scherm tussen lichtbron en model kunnen zetten, dan had je een zachtere belichting gekregen.
Omdat ik op mijn lichtopstelling ben gaan letten na de laatste portretten denk ik net als Mike, dat je licht inderdaad te hoog heeft gestaan. Het centrum van de lichtbron moet op ooghoogte staan en het staat hoger.
Tja, zoveel mensen, zoveel meningen.