24-70. Wie heeft 'm al?
- johan1967
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Ik lees overigens nogal wat over focus-problemen met dit objectief bij 24 mm.
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=26595626
Nu is het natuurlijk zo dat bij een nieuw objectief alle eventuele gebreken direct breed worden uitgemeten, waardoor ik er misschien niet al te veel aandacht aan moet schenken. Maar toch vraag ik me af of iemand op dit forum ook deze problemen heeft met dit objectief?
Nu is het natuurlijk zo dat bij een nieuw objectief alle eventuele gebreken direct breed worden uitgemeten, waardoor ik er misschien niet al te veel aandacht aan moet schenken. Maar toch vraag ik me af of iemand op dit forum ook deze problemen heeft met dit objectief?
johan1967 schreef:Ik lees overigens nogal wat over focus-problemen met dit objectief bij 24 mm.

- a90
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Als ik focus op 24mm dan is hij scherp op de juiste plek, als ik het doe op 70mm dan is hij ook scherp op de juiste plek. Als ik scherpstel op 24 en dan zoom naar 70 (of van 70 naar 24) dan verschuift het scherp gestelde gedeelte.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Dat komt vaker voor bij zooms. Het is zoomen en dan scherpstellen. Dan moet hij goed focussen. Jouw exemplaar is blijkbaar okay.a90 schreef:Als ik focus op 24mm dan is hij scherp op de juiste plek, als ik het doe op 70mm dan is hij ook scherp op de juiste plek. Als ik scherpstel op 24 en dan zoom naar 70 (of van 70 naar 24) dan verschuift het scherp gestelde gedeelte.
- johan1967
- Forumlid
Ik ben erg benieuwd of het zo eenvoudig is. Ik hoop het wel, dan is het inderdaad niet echt relevant. Ik neem aan dat je ons hier op de hoogte houdt.mikemix schreef:Angstige reactie allemaal, wel goed voor de voorraad 24-70.
Ga morgen even langs Beverwijk, zorg dat ik er op kan wachten en kan checken.
Is een kwestie van afstellen.

Hetzelfde probleem lees je vaak bij de 17-55. Ook bij mijn exemplaar merkte ik vaak dat scherpstellen bij 55 mm en dan terugzoomen naar het brandpunt naar wens het beste resultaat oplevert. Dat is dan ook een werkwijze die ik me heb eigengemaakt. Het hoeft niet altijd en het is de truc om situaties te herkennen waarbij het nodig is. Vooralsnog lukt dat me aardig 
Wellicht is het vanuit die ervaringen dan ook logisch dat Nikon in de nieuwste modellen bodies de mogelijkheid heeft ingebracht om focusinstellingen per objectief te kunnen tunen en opslaan.

Wellicht is het vanuit die ervaringen dan ook logisch dat Nikon in de nieuwste modellen bodies de mogelijkheid heeft ingebracht om focusinstellingen per objectief te kunnen tunen en opslaan.
En niet onder 45 graden testen. Voor de mensen die dat nog niet wisten of niet geloven :
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=26596976
Hooguit op een gaashekwerk.
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=26596976
Hooguit op een gaashekwerk.
- johan1967
- Forumlid
Ik zou dit niet acceptabel vinden. Heb je dit objectief ooit bij Nikon aangeboden ter beoordeling?remoss schreef:Hetzelfde probleem lees je vaak bij de 17-55. Ook bij mijn exemplaar merkte ik vaak dat scherpstellen bij 55 mm en dan terugzoomen naar het brandpunt naar wens het beste resultaat oplevert. Dat is dan ook een werkwijze die ik me heb eigengemaakt. Het hoeft niet altijd en het is de truc om situaties te herkennen waarbij het nodig is. Vooralsnog lukt dat me aardig
Inderdaad wel logisch, maar duidt dit niet op een probleem? Blijkbaar is men niet meer in staat om objectieven te maken die zonder tuning altijd goed focussen op alle camera's. Verder mag ik toch hopen dat objectieven ook gewoon goed werken op camera's die deze mogelijkheid niet hebben, zoals bijvoorbeeld mijn D200.remoss schreef:Wellicht is het vanuit die ervaringen dan ook logisch dat Nikon in de nieuwste modellen bodies de mogelijkheid heeft ingebracht om focusinstellingen per objectief te kunnen tunen en opslaan.

@johan1967
Ik heb het nog niet lastig genoeg gevonden om mijn camera + body een langere tijd te moeten missen om e.e.a. af te kunnen latyen stellen. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Zeker voor dat geld moet het beter kunnen.
Inderdaad vooral op bodies die de correctie niet kunnen instellen (lees "ouder dan D300/D3")
Ik heb het nog niet lastig genoeg gevonden om mijn camera + body een langere tijd te moeten missen om e.e.a. af te kunnen latyen stellen. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Zeker voor dat geld moet het beter kunnen.
Inderdaad vooral op bodies die de correctie niet kunnen instellen (lees "ouder dan D300/D3")