24-70. Wie heeft 'm al?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
johan1967
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door johan1967 » vr feb 01 2008 10:13 pm

Ik lees overigens nogal wat over focus-problemen met dit objectief bij 24 mm.

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=26595626

Nu is het natuurlijk zo dat bij een nieuw objectief alle eventuele gebreken direct breed worden uitgemeten, waardoor ik er misschien niet al te veel aandacht aan moet schenken. Maar toch vraag ik me af of iemand op dit forum ook deze problemen heeft met dit objectief?

mikemix

Bericht door mikemix » zo feb 03 2008 1:44 pm

Klopt, heeft die van mij ook last van.
Ga maandag eens checken wat te doen.

johan1967
Forumlid
Forumlid

Bericht door johan1967 » zo feb 03 2008 2:25 pm

Hmmm, misschien is het dan toch verstandig om m'n bestelling te annuleren en nog een half jaartje te wachten totdat de kinderziektes eruit zijn.

Ferry72

Bericht door Ferry72 » zo feb 03 2008 2:34 pm

Hoi Johan,

Bedankt voor de tip.
Was van plan hem maandag te gaan bestellen maar nu bedenk ik me ineens.
Afwachten maar. Toch een hoop geld voor iets wat niet helemaal 100 % is.

grt,
Ferry

GdP

Bericht door GdP » zo feb 03 2008 3:00 pm

johan1967 schreef:Ik lees overigens nogal wat over focus-problemen met dit objectief bij 24 mm.

http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=26595626

Nu is het natuurlijk zo dat bij een nieuw objectief alle eventuele gebreken direct breed worden uitgemeten, waardoor ik er misschien niet al te veel aandacht aan moet schenken. Maar toch vraag ik me af of iemand op dit forum ook deze problemen heeft met dit objectief?

:shock: :shock:

mikemix

Bericht door mikemix » zo feb 03 2008 8:47 pm

Angstige reactie allemaal, wel goed voor de voorraad 24-70.
Ga morgen even langs Beverwijk, zorg dat ik er op kan wachten en kan checken.
Is een kwestie van afstellen.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo feb 03 2008 10:45 pm

Als ik focus op 24mm dan is hij scherp op de juiste plek, als ik het doe op 70mm dan is hij ook scherp op de juiste plek. Als ik scherpstel op 24 en dan zoom naar 70 (of van 70 naar 24) dan verschuift het scherp gestelde gedeelte.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

yoyo

Bericht door yoyo » zo feb 03 2008 11:47 pm

a90 schreef:Als ik focus op 24mm dan is hij scherp op de juiste plek, als ik het doe op 70mm dan is hij ook scherp op de juiste plek. Als ik scherpstel op 24 en dan zoom naar 70 (of van 70 naar 24) dan verschuift het scherp gestelde gedeelte.
Dat komt vaker voor bij zooms. Het is zoomen en dan scherpstellen. Dan moet hij goed focussen. Jouw exemplaar is blijkbaar okay.

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo feb 03 2008 11:50 pm

Ik maakte me al niet al te veel zorgen :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

johan1967
Forumlid
Forumlid

Bericht door johan1967 » ma feb 04 2008 12:00 am

mikemix schreef:Angstige reactie allemaal, wel goed voor de voorraad 24-70.
Ga morgen even langs Beverwijk, zorg dat ik er op kan wachten en kan checken.
Is een kwestie van afstellen.
Ik ben erg benieuwd of het zo eenvoudig is. Ik hoop het wel, dan is het inderdaad niet echt relevant. Ik neem aan dat je ons hier op de hoogte houdt. :?

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma feb 04 2008 12:02 am

Hetzelfde probleem lees je vaak bij de 17-55. Ook bij mijn exemplaar merkte ik vaak dat scherpstellen bij 55 mm en dan terugzoomen naar het brandpunt naar wens het beste resultaat oplevert. Dat is dan ook een werkwijze die ik me heb eigengemaakt. Het hoeft niet altijd en het is de truc om situaties te herkennen waarbij het nodig is. Vooralsnog lukt dat me aardig :)

Wellicht is het vanuit die ervaringen dan ook logisch dat Nikon in de nieuwste modellen bodies de mogelijkheid heeft ingebracht om focusinstellingen per objectief te kunnen tunen en opslaan.

yoyo

Bericht door yoyo » ma feb 04 2008 12:02 am

En niet onder 45 graden testen. Voor de mensen die dat nog niet wisten of niet geloven :
http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=26596976

Hooguit op een gaashekwerk.

yoyo

Bericht door yoyo » ma feb 04 2008 12:24 am

Ik heb in de jaarbeurs tijdens de nikon solutions bijna een uurtje staan kletsen met de knutselaars van nikon. Wat ik begrijp is dat het bij de body meestal de vatting is en bij de objectieven kan het vanalles zijn. Maar ze kunnen een hoop afstellen met ringen enzo.

johan1967
Forumlid
Forumlid

Bericht door johan1967 » ma feb 04 2008 12:30 am

remoss schreef:Hetzelfde probleem lees je vaak bij de 17-55. Ook bij mijn exemplaar merkte ik vaak dat scherpstellen bij 55 mm en dan terugzoomen naar het brandpunt naar wens het beste resultaat oplevert. Dat is dan ook een werkwijze die ik me heb eigengemaakt. Het hoeft niet altijd en het is de truc om situaties te herkennen waarbij het nodig is. Vooralsnog lukt dat me aardig :)
Ik zou dit niet acceptabel vinden. Heb je dit objectief ooit bij Nikon aangeboden ter beoordeling?
remoss schreef:Wellicht is het vanuit die ervaringen dan ook logisch dat Nikon in de nieuwste modellen bodies de mogelijkheid heeft ingebracht om focusinstellingen per objectief te kunnen tunen en opslaan.
Inderdaad wel logisch, maar duidt dit niet op een probleem? Blijkbaar is men niet meer in staat om objectieven te maken die zonder tuning altijd goed focussen op alle camera's. Verder mag ik toch hopen dat objectieven ook gewoon goed werken op camera's die deze mogelijkheid niet hebben, zoals bijvoorbeeld mijn D200. :?:

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » ma feb 04 2008 12:36 am

@johan1967
Ik heb het nog niet lastig genoeg gevonden om mijn camera + body een langere tijd te moeten missen om e.e.a. af te kunnen latyen stellen. Maar je hebt natuurlijk wel gelijk. Zeker voor dat geld moet het beter kunnen.
Inderdaad vooral op bodies die de correctie niet kunnen instellen (lees "ouder dan D300/D3")

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”