Teun schreef:Pruimpit schreef:De 50mm f1,7 moet je niet begraven. Al zit er wat stof in, het lensje is veel scherper dan de kitlenzen die je nu hebt.
Hoe krijg je zo'n pentax lens op je nikon body? (niet dat ik dat van plan ben...

)
Met een adapter. Maar ben bang dat je er niet veel aan gaat hebben.
Nikon wordt geroemd om zijn compabiliteit. Maar eigenlijk kom je verder met Canon.
Het probleem met Nikon is dat de minimale afstand tussen film/sensor en het achterste glaselement (of voorste net hoe je het bekijkt

) groter is dan bij Pentax of Canon. Op Canon kun je eenvoudig met adapter Nikon, Pentax en M42 lenzen zetten. Je behoudt dan gewoon de lichtmeting. Ook al zo'n zwak punt van Nikon
Als je een M42, Canon of Pentax K-lens op Nikon zet met adapter, kun je wel scherpstellen op dichtbij, maar niet op veraf. En dat is een vervelende beperking. Beschouw het al zit er nog een kleine tussenring tussen. Dan heb je hetzelfde effect.
Die lens zou je op marktplaats kunnen zetten. Je zou voor een paar cent een Pentax SLR op marktplaats kunnen kopen. Ik heb voor weinig centen nog wel wat liggen

Je zou hem aan mij kunnen verkopen, al zal ik er gezien het stof niet veel voor geven.