Vervangen schuimrubber spiegeldemping

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Plaats reactie
Pruimpit

Vervangen schuimrubber spiegeldemping

Bericht door Pruimpit » zo feb 03 2008 3:01 pm

Wat kost dat bij de gemiddelde fotozaak die dat voor je wil doen?

Ik ben in onderhandeling met een marktplaats aanbieder. De lensjes alleen rechtvaardigen al mijn geboden bedrag. Daarbij zit de 40mm/f2,8 "pancake" :D

Maar van de camera cosmetisch in prima staat is de spiegeldemping gaar. De aanbieder heeft er verder niet veel verstand van. Zij is bereid de kosten van vervanging van spiegeldemping er van af te doen. Daarom ben ik er nieuwsgierig naar. Ik heb mijn bod inmiddels met 16euro20 verlaagd.

Wat is redelijk :?:
Het bod was in eerste instantie 60 euro voor SLR met 3 lenzen, flitser en nog wat sniepsnaren

evertfoto

Bericht door evertfoto » zo feb 03 2008 9:32 pm

Schuimrubber vervangen kun je eenvoudig zelf doen.
Dempingmateriaal is verkrijgbaar bij de Doehetzelfzaak.
Oude materiaal verwijderen dient voorzichtig te gebeuren ivm lijmresten.
De gemiddelde fotozaken zijn inmiddels bijna allemaal ter ziele en daarmee ook de kennis van reparaties.
De kosten van vervanging bedroegen bij ons in Alkmaar ongev. 25 Euro
Wat voor type camera is het?

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Vervangen schuimrubber spiegeldemping

Bericht door Hans Braakhuis » ma feb 04 2008 8:37 am

40mm/f2,8 "pancake" Neem aan dat je het hier over een Nikkor objectief hebt. Dit zal een zeer zeldzaam objectief zijn. Ik ken alleen de 40mm in een f4,0 EL uitvoering.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma feb 04 2008 8:45 am

Het gaat om een Pentax MG :oops:

Ik zelf ben niet zo heel handig. Ben bang de boel te verknallen, of valt dat mee :?:

Frans
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Frans » ma feb 04 2008 9:09 pm

Als de spiegeldemping aan vervanging toe is dan geldt dat vrijwel zeker ook voor de afdichting van de achterwand, bij oude camera’s is dit normaal.
Ik heb ongev. 2 jaar geleden € 70,- betaald voor het vervangen van de spiegeldemping en de afdichtingen van de achterwand van mijn FE bij een plaatselijk reparateur.
Het is echter goed zelf te doen. Op mijn Website heb ik hier een stukje hierover geschreven.
Succes

Groeten Frans

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma feb 04 2008 9:24 pm

Frans schreef:Als de spiegeldemping aan vervanging toe is dan geldt dat vrijwel zeker ook voor de afdichting van de achterwand, bij oude camera’s is dit normaal.
Ik heb ongev. 2 jaar geleden € 70,- betaald voor het vervangen van de spiegeldemping en de afdichtingen van de achterwand van mijn FE bij een plaatselijk reparateur.
Het is echter goed zelf te doen. Op mijn Website heb ik hier een stukje hierover geschreven.
Succes

Groeten Frans
Voor hetzelfde + schoonmaken en alles weer stellen, heb ik dit najaar € 60 betaald.
Ik vind overigens dat voor de hele bubs, toestel + lenzen, het geboden bedrag al flink aan de lage kant. Maar ja, als jij de verkoopster tot een prijsverlaging weet te bewegen......

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma feb 04 2008 10:36 pm

chip54 schreef:
Frans schreef:Als de spiegeldemping aan vervanging toe is dan geldt dat vrijwel zeker ook voor de afdichting van de achterwand, bij oude camera’s is dit normaal.
Succes

Groeten Frans
Voor hetzelfde + schoonmaken en alles weer stellen, heb ik dit najaar € 60 betaald.
Ik vind overigens dat voor de hele bubs, toestel + lenzen, het geboden bedrag al flink aan de lage kant. Maar ja, als jij de verkoopster tot een prijsverlaging weet te bewegen......

Hm ik loop natuurlijk risico. Het toestel is als de boel daadwerkelijk gaar is niet veel waard. De lenzen zien er op de foto goed uit. Maar ik weet niet of dat daadwerkelijk zo is. Ik verwacht de set morgen. Daarna kom ik met een waardetaxatie. We zijn 54 euro inclusief verzekerde verzending overeen gekomen. De pancake is m.i. de krent in de pap. Ook nog een 28mm, een 50mm f2 en een tokina 80-200mm telelens.

Afbeelding

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » di feb 05 2008 12:33 pm

Ben benieuwd! Plaats een paar foto's, wil je?

Groet, Cees

Lid NCN

Teun

Bericht door Teun » vr mei 02 2008 3:32 am

Zo'n oude Pentax ME Super heb ik pas nog van iemand gekregen. Aan alle kanten gebreken, maar wel met 1.7 MF 50mm Pentax lens met stof erin...

Klepje voor rolletje gaat zonder gereedschap niet meer open, is volgens mij niet veel meer aan te doen, ofwel?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr mei 02 2008 10:01 am

Vrees van niet. Zit niets anders op dan begraven.....
Groet, Cees

Lid NCN

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr mei 02 2008 10:31 am

De 50mm f1,7 moet je niet begraven. Al zit er wat stof in, het lensje is veel scherper dan de kitlenzen die je nu hebt. Laatst nog bij iemand zo'n lens plus toestel opgehaald. Ze hadden vroeger met een Pentax MG en dit lensje fotografeert. Later naar Minolta AF, en nu Panasonic FZ18. Vrouwlief had het idee dat die foto's die ze in de jaren 80 maakten toch scherper waren. Ze begrepen het niet goed want ze hadden nu toch een geweldig toestel als de FZ18 met een Leica lens :)

mikemix

Bericht door mikemix » vr mei 02 2008 11:56 am

E60,- voor de set en dan nog afdingen? Naaaaaah :roll:

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr mei 02 2008 12:08 pm

mikemix schreef:E60,- voor de set en dan nog afdingen? Naaaaaah :roll:
Tsja van de camera heeft ondertussen de lichtmeter het begeven. Ik ding niet af, ik plaats altijd een lager bod dan de vraagprijs. De bal ligt dan bij de verkoper. Als het spul meer waard is, dan verkoopt hij het spul toch lekker aan een ander :roll:

Teun

Bericht door Teun » di mei 20 2008 2:08 am

Pruimpit schreef:De 50mm f1,7 moet je niet begraven. Al zit er wat stof in, het lensje is veel scherper dan de kitlenzen die je nu hebt.
Hoe krijg je zo'n pentax lens op je nikon body? (niet dat ik dat van plan ben... :roll: )

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » di mei 20 2008 8:30 am

Teun schreef:
Pruimpit schreef:De 50mm f1,7 moet je niet begraven. Al zit er wat stof in, het lensje is veel scherper dan de kitlenzen die je nu hebt.
Hoe krijg je zo'n pentax lens op je nikon body? (niet dat ik dat van plan ben... :roll: )
Met een adapter. Maar ben bang dat je er niet veel aan gaat hebben.
Nikon wordt geroemd om zijn compabiliteit. Maar eigenlijk kom je verder met Canon.
Het probleem met Nikon is dat de minimale afstand tussen film/sensor en het achterste glaselement (of voorste net hoe je het bekijkt :wink: ) groter is dan bij Pentax of Canon. Op Canon kun je eenvoudig met adapter Nikon, Pentax en M42 lenzen zetten. Je behoudt dan gewoon de lichtmeting. Ook al zo'n zwak punt van Nikon :evil:
Als je een M42, Canon of Pentax K-lens op Nikon zet met adapter, kun je wel scherpstellen op dichtbij, maar niet op veraf. En dat is een vervelende beperking. Beschouw het al zit er nog een kleine tussenring tussen. Dan heb je hetzelfde effect.

Die lens zou je op marktplaats kunnen zetten. Je zou voor een paar cent een Pentax SLR op marktplaats kunnen kopen. Ik heb voor weinig centen nog wel wat liggen :) Je zou hem aan mij kunnen verkopen, al zal ik er gezien het stof niet veel voor geven.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”