Er klopt iets niet. Maar wat?

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
yoyo

Bericht door yoyo » za feb 09 2008 12:29 am

Eigenlijk werk je alleen in AdobeRGB als je opdrachtgever dat persé wil. En die zet de foto's later om in sRGB... :shock:
Laatst gewijzigd door yoyo op za feb 09 2008 12:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.

mikemix

Bericht door mikemix » za feb 09 2008 12:37 am

Ander voorbeeld,

CD is 16bit/ 44.1khz

Ik ken veel mensen die muziek maken in 24bit/ 96khz

Je kan je afvragen waarom je in 24bit/96khz muziek gaat maken als het toch uiteindelijk gedownsampled moet worden naar 16bit/44.1khz.

Immers, 16bit/44.1 is de CD standaard.

Toch klinkt het als eindresultaat beter dan alles binnen 16bit/44.1

yoyo

Bericht door yoyo » za feb 09 2008 12:57 am

mikemix schreef:Ander voorbeeld,

CD is 16bit/ 44.1khz

Ik ken veel mensen die muziek maken in 24bit/ 96khz

Je kan je afvragen waarom je in 24bit/96khz muziek gaat maken als het toch uiteindelijk gedownsampled moet worden naar 16bit/44.1khz.

Immers, 16bit/44.1 is de CD standaard.

Toch klinkt het als eindresultaat beter dan alles binnen 16bit/44.1
Jij hebt het nu over meer datapunten. Meer bits.
Natuurlijk is werken in meer bits beter. Maar dat heeft niets met AdobeRGB of sRGB te maken.
NEF : 12 of 14 bits
TIFF : 8/16/24/32/etc. (sRGB of Adobe RGB) Je krijgt er echt niet meer data bij als je van 12 bits naar 16/24/32/whatever bits gaat. En werken in 12/14 bits NEF is lossless.
JPEG : 8 bits (sRGB of Adobe RGB)

Overigens heb je met AdobeRGB niet meer kleuren. Ze liggen alleen verder uit elkaar. En de verder weggelegen kleuren zie je niet. Effectief hou je minder effectieve kleurwaardes over.

Dus eigenlijk is het :

sRGB :
extreem licht rood, licht rood, rood.

AdobeRGB :
extreem licht rood, rood, extreem donker rood.
Waarbij de laatste niet wordt weergegeven door de monitor.

Effectief :

sRGB :
extreem licht rood, licht rood, rood.

AdobeRGB :
extreem licht rood, rood.

Als je nu meer bits hebt, heb je meer variaties rood die redelijk netjes op elkaar blijven aansluiten, ook als je ze verder uit elkaar trekt bij bewerken. Echter hou je bij AdobeRGB dat de waardes verder uit elkaar liggen en je de extreme waardes niet zult zien op je afdruk/monitor/browser.

yoyo

Bericht door yoyo » za feb 09 2008 1:47 am

Groter aantal bits > liever wel.
Grotere kleurruimte > liever niet (bij een gelijk aantal bits verlies je toonwaardes).

Heb je echter na conversie meer bitruimte dan kun je een grotere kleurruimte overwegen.

Dus als je van 12bit NEF naar 16/32 bit TIFF gaat heb je misschien marge over om naar AdobeRGB/ProPhotoRGB te gaan. Maar onthoud dat je niet erbij krijgt wat je al niet had.

rik6230

Bericht door rik6230 » za feb 09 2008 5:30 am

Ik ben het met E.M de Klerk eens. Bij foto 2 was de sluitertijd 1/40 bij een brandpunt van 26 en een diafragma van f18. Zo'n klein diafragma is niet nodig om bij deze brandpunt-afstand deze foto van voor tot achter scherp te krijgen. Met een groter diafragma presteert het objectief beter en je hebt minder kans op bewegingsonscherpte door een aanmerkelijk snellere sluitertijd. Je had dan misschien zelfs nog de mogelijkheid om de ISO iets terug te schroeven en toch een acceptabele sluitertijd te houden. (hoewel ik geen storende ruis zie in beide foto's)

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za feb 09 2008 9:29 am

Om even in te gaan op wat specifieke reacties, los van discussie sRGB/RGB, :
Gerrit: foto is zo beter maar blijft onscherp

Memento: Er zit inderdaad een stofje op, maar is het serieus bedoeld dat de sensor een schoonmaakbeurt nodig heeft? Gebruik altijd de 18-200VR, dus nagenoeg geen wisselen van lens.

Patrick, Ik had bewust f18 bij een vorige foto gekozen. Daar had ik die scherptediepte wel nodig. Daarna op f18 laten staan. Voor eerste keer die f18 gebruikt. Meestal zit ik rond f8. Ik wist niet dat een lens bij kleine diafragma's zo veel inlevert.
Ervaring is verder dat je met de 18-200VR toch nog prima met 1/30 sec. scherpe foto's kunt krijgen.

Tammo

yoyo

Bericht door yoyo » za feb 09 2008 9:37 am

mikemix schreef:
yoyo schreef:Ik vergeef het je. :D
Wat mij betreft moet iedereen zelf weten wat ie doet. Als ze maar weten waarom ze dat doen.
Als ik beelden aanlever voor h-end bewerking dan moet ik dit in NEF met Adobe RGB profiel aanleveren.
Mij is verteld dat dit de beste basis vormt voor goede beeldmontage/verwerking.
Dan levert de opdrachtgever blijkbaar zijn materiaal aan naar een drukker/centrale die AdobeRGB aankan en dit dan standaard gebruikt of dit wil vanwege omzetting naar CMYK en daar betere resultaten mee heeft. Dit heeft dan meer met magazines/folders/etc te maken lijkt mij.
Ik ga er vanuit dat we het over foto's hebben. Belangrijk is dus dat je kijkt wat er voor de output nodig is. En in de meeste gevallen is de output sRGB.

Browsers op internet > sRGB
98% van de monitoren > sRGB
Het meeste fotopapier/fotocentrales > sRGB

Als je gewoon in NEF schiet kun je later alle kanten op. Hoe je je camera ook instelt. En bij de meeste mensen is sRGB als voorkeursprofiel dan het handigst.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za feb 09 2008 9:56 am

De discussie rond Adobe RGB en SRGB is me nog niet helemaal duidelijk. Vooral als er bits bijkomen.
Aannvullende vraag: In bovenstaande foto's Adobe RGB gebruikt.
Eerste verwerking doe ik in Capture NX maar als ik b.v. een stofje wil wegwerken gaat dat veel makkelijker in PaintShop Pro. Maar dan krijg ik eerst een mededeling dat de fot moet worden omgezet naar RGB 8 bits/kanaal. En dat is?

Tammo

yoyo

Bericht door yoyo » za feb 09 2008 12:35 pm

Tammo Schut schreef:De discussie rond Adobe RGB en SRGB is me nog niet helemaal duidelijk. Vooral als er bits bijkomen.
Aannvullende vraag: In bovenstaande foto's Adobe RGB gebruikt.
Eerste verwerking doe ik in Capture NX maar als ik b.v. een stofje wil wegwerken gaat dat veel makkelijker in PaintShop Pro. Maar dan krijg ik eerst een mededeling dat de fot moet worden omgezet naar RGB 8 bits/kanaal. En dat is?

Tammo
Zet in NX de foto conversie voorkeur om naar sRGB (doe dat ook in je camera, dan hoef je dat de volgende keer niet steeds te doen). Volgens mij overruled de voorkeursinstelling in NX de voorkeursinstelling van de camera, dus controleer ook je instellingen in NX.

Bewaar de foto dan als TIFF ("save as" of "opslaan als" en selecteer het "save as type"). Je krijgt dan een scherm waarin je kunt kiezen voor RGB/CMYK, 8-bit/16-bit en geen/LZW. Kies hier dan de optie RGB en 8-bit.

Als je altijd vanuit NX naar TIFF gaat opslaan kun je dat in je voorkeuren als standaard opgeven.

Als PaintShop Pro niet met TIFF overweg kan (ik gebruik het niet) dan kun je ook Jpeg gebruiken. Jpeg is RGB en 8-bits. Alleen elke keer dat je een Jpeg saved gaat de kwaliteit achteruit. Na 15 keer ofzo ga je dat zien.

Het aantal bits is een indicatie in hoeveel datapunten een bestand wordt opgedeeld. 8 tot de macht 8 is 16,7 miljoen. Je hebt dan dus 16,7 miljoen kleuren. Wil je hier meer over weten zoek dan op internet. Is basis computerkunde.
RGB staat voor Rood-Groen-Blauw. Een monitor werkt op een rood-groen-blauw signaal. Dat kan je bij een CRT heel goed zien van dichtbij.
Veel drukwerk werkt CMYK wat staat voor Cyaan-Magenta-Yellow-blacK.

sRGB staat voor standaard RGB. AdobeRGB is een variant van Adobe waarbij de kleurenwaardes verder uit elkaar liggen.

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za feb 09 2008 1:57 pm

thnx

Tammo

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » za feb 09 2008 2:13 pm

YoYo, klopt het dat, als je een foto in tiff opslaat de EXIFgegevens verloren gaan? Als ik via PaintShop in tiff opsla in ieder geval wel.

Tammo

wil
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door wil » za feb 09 2008 2:49 pm

Medisch fotografen werken in Adobe RGB. We zetten het ook niet om in sRGB als het in EPD gaat. (Electronish Patienten Dossier). Reden de grotere kleurruimte en als de foto eventueel gepubliceert moet worden wordt Adobe RGB gevraagd.

De print centrales zetten meestal automatisch om in een profiel voor hun printers. Ik heb daar geen ervaring mee want ik print zelf op Kodak dysub printer. Maar dat printen komt nog heel weinig voor.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”