Tokina 17mm MF intressant?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
Yvette Verwer

Tokina 17mm MF intressant?

Bericht door Yvette Verwer » ma feb 11 2008 9:02 am

Goedemorgen,

Ik kan voor niet al teveel geld een Tokina 17mm MF kopen. Heeft iemand ervaring met deze lens? Wat is hij ongeveer waard?
Ik ben er in geintresseerd omdat op dit moment 24mm mijn grootste hoek is en ik soms voor specifieke dingen net iets meer groothoek zou willen. Omdat ik ooit (paar jaar) wel naar FX zal gaan wil ik hier echter niet teveel in investeren (want dan is die 24mm prima voor mij), vandaar dat ik naar een goedkoop groothoekje zoek. Dat hij MF is maakt me niet zoveel uit, de beeldkwaliteit wel.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » ma feb 11 2008 9:51 am

Ik heb een Tokina 17 mm F3.5, een AI variant, ik wil daar vanmiddag wel een paar foto's mee maken en die ergens neerzetten. Ik heb 'm nog nooit gebruikt, maar dat komt natuurlijk omdat ik op 17 mm lichtsterker AF-S glas heb.
't Ding is trouwens wel FX, dus is 't een investering in de toekomst. :-)

Wat hij waard is? Twee tientjes ofzo, in die orde van grootte. Ik heb er geen flauw idee van hoeveel er van gemaakt zijn en hoeveel er nog bestaan. (Zeldzaamheid gaat een rol spelen bij dat oude spul.)
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » ma feb 11 2008 10:13 am

Hoi Roelof,

Bedankt! Ik was nog vergeten de lichtsterkte te vermelden en die is ook voor deze 3.5, maar er wordt wel wat meer dan 20 tientjes voor gevraagd (bijna 4x 2 tientjes), dus toch niet zo'n goede investering....

Dat hij FX was, wist ik en dat maakte het ook extra intressant (al houd ik natuurlijk mijn DX'je voor erbij en is bij deze bedragen wegdoen ook geen ramp)

dragon2

Bericht door dragon2 » ma feb 11 2008 10:17 am

Wat voor camera heb je? Op een D200 of beter is er prima mee te werken, op een D80 of minder heb je geen lichtmeting op MF lenzen dus moet je alles handmatig instellen, voor mij persoonlijk geen optie.

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » ma feb 11 2008 10:40 am

Dat is intressant, ik heb een D80, maar waarom geen lichtmeting? Als dat zo is intressant inderdaad niet super intressant.....

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma feb 11 2008 11:50 am

Yvette Verwer schreef:Dat is intressant, ik heb een D80, maar waarom geen lichtmeting? Als dat zo is intressant inderdaad niet super intressant.....
Toen Nikon met de F401 (voorloper D60) kwam, als instap AF-model, vond Nikon het voor instapmodel niet nodig, dat er lichtmeting met MF-objectieven was, omdat de doelgroep die toch weinig had, en het toestel zo goedkoper kon blijven. De voorlopers van de iets hoger gepositioneerde D80 (F601 en F70) hadden nog wel lichtmeting met MF-objectieven. Sinds de F80 is dat echter ook passe. De semi-professionele modellen houden echter wel lichtmeting met MF-objectieven.

Wat dat betreft kun je beter naar Pentax gaan :twisted:

En zo zou het ook wel eens met AF-motors in de body kunnen gaan..

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » ma feb 11 2008 11:55 am

Het te verwachten goedkopere FF-model van Nikon, zal hoogstwaarschijnlijk wel MF-objectieven lichtmeting hebben. Dat lijkt me teminste logisch :wink:

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » ma feb 11 2008 1:04 pm

maar er wordt wel wat meer dan 20 tientjes voor gevraagd (bijna 4x 2 tientjes), dus toch niet zo'n goede investering....
Nee, zeker niet, ga dan voor de AF-S 18-55 DX 3.5-5.6 G II 77 euro bij konijn: http://www.fotokonijnenberg.nl/product_ ... duct=23126
18mm, dus net geen 17mm. Maar wel een zoom tot wat verder en een echte AF-S. Jammer genoeg geen FX, maar daar moet je bij deze lens niet te zwaar aan tillen.
Wel opschieten met de aanschaf, want deze gaat er uit, daarom is hij zo goedkoop.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » ma feb 11 2008 1:41 pm

Over de Tokina 3,5/17mm AI-s MF:
Een prima objectief, dat ik jaren gebruikt heb en nog steeds als back-up hou voor de Nikon 3,5/15mm. Hij zit nu permanent op een F-801 en dat werkt prima.
Ik heb er nog een vorkje op laten zetten voor gebruik op mijn F2's. Moet je zeker niet alleen voor DX gebruiken, als volformaatobjectief staat hij meer dan zijn mannetje.
Optisch is de Tokina uitstekend, en mechanisch zet hij veel andere vreemd-merkobjectieven in de schaduw. Ontzettend scherp, en vrijwel geen vertekening. En een contrastweergave waar je U tegen zegt.
Nadelen: scherpstelling "verkeerde kant op", en er kan geen filter op (vignettering). Ik heb overigens nooit een "slimline" filter geprobeerd.
De destijds apart aan te schaffen rubber zonnekap is voorbeeldig van kwaliteit.
Vergeleken met de Nikon 15mm is hij wat minder gemakkelijk scherp te stellen - de Nikon "springt" echt in en uit de scherpte.
De suggestie dat een dergelijk vastbrandpuntobjectief te vergelijken zou zijn met een zoom die toevallig tot 17mm komt, zou ik naast me neerleggen.
De waarde is zeker meer dan de genoemde twee tientjes. Ik heb de mijne in 1995 nog nieuw voor iets van 400 gulden gekocht, en dat was hij zeker waard. Kijk eens op www.fotoapparatuur.nl of ebay voor een reële prijs. Ik weet zeker dat als ik er nu een nodig zou hebben, ik er best 60 Euro voor over zou hebben.

Succes, groet, E.M. de Klerk

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » ma feb 11 2008 4:02 pm

Oaky, verwarrend. geen lichtmeting dus, wel scherp en optisch beter dan iets als een 18-55 kit (wat ik al verwachtte). Dat van die lichtmeting zit me niet zo lekker, maar verder...twijfel....twijfel......

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » di feb 12 2008 1:26 am

Zeg het maar, moet ik nog een paar voorbeelden plaatsen? Ik heb ze wel gemaakt vanmiddag. Weliswaar met de D300 en niet met een D80, maar goed.
Focust inderdaad verkeerd om, maar dat maakt niks uit, want voor alle landschappen moest ik 'm op oneindig zetten.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di feb 12 2008 6:42 pm

Beste Yvette,

wat jammer toch dat die D80 zulke fantastische objectieven niet ondersteunt. Zeer slechte beurt voor Nikon.
Er zijn natuurlijk wel mogelijkheden om toch het licht te meten, met een losse meter of via het histogram, maar vooral dat laatste vind ik persoonlijk niets met fotograferen te maken hebben. Je moet de belichtingsgegevens van te voren weten en kunnen instellen.

Groet, E.M. de Klerk

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » di feb 12 2008 7:21 pm

Ook ik ben in het bezit van deze lens en gebruik hem graag op de D1x.
En inderdaad, een geweldige zonnekap zit er bij...

Afbeelding Afbeelding
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

Yvette Verwer

Bericht door Yvette Verwer » di feb 12 2008 9:10 pm

Bedankt voor alle informatie.
Als je de foto's wil plaatsen Roelof vind ik dat altijd leuk om te zien, geeft toch een beeld van de kwaliteit. Dus als het niet teveel moeite is.....

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”