SB-800 of SB-600?

Discussies over flitsers
John Sentani

Bericht door John Sentani » wo jan 02 2008 8:49 pm

dat laatste klopt (batterij bijna leeg), dan weigert de SB600, zonder dat hij dijdelijk aangeeft dat de batterijen ten einde zijn.
Zelfde geldt dan voor het meezomen van de flitser.
Het is ven wennen met de SB600 maar dan gaat het wel.

Ik heb altijd een extra pakje opgeladen batterijen bij me. De SB600 vreet veel batterijen merk ik. Had vroeger een minolta flitser en die ging (voor mijn gevoel) "eindeloos" met 4 AA batterijen.

GdP

Bericht door GdP » zo feb 10 2008 11:19 pm

Het is jammer maar mijn SB-800 moet terug. Er zit gelukkig nog garantie op.

Van alles geprobeerd, vele malen gereset, maar met geen mogelijkheid kom ik in het menu: ‘persoonlijke instellingen’.

Maar ook de resultaten zijn niet aan elkaar gelijk. Zorgt vaak voor onderbelichting.
Maar ook het kiezen van een andere ‘Mode’ geeft niet in volgorde alle mogelijkheden weer. Vaak ontbreken bepaalde keuze mogelijkheden.

Tot nu toe heb ik dat ding nog nauwelijks gebruikt, maar na het aanhoren van Pieter van Leeuwen denk ik: ‘kom laten we dat ding maar eens gaan gebruiken’. Maar de resultaten waren ze beroerd dat zelfs mijn eenvoudige Metz flitsertje het wel even beter kan.

GdP

Bericht door GdP » di feb 12 2008 12:02 pm

Het is jammer, maar de SB-800 moet in de reparatie.

Nu zat ik te denken, ik heb net de SG-3IR verkocht, omdat dat ik toch geen camera heb waarop ik dat dingetje kan gebruiken, met als gevolg dat de enige manier om de flitser los van de camera te plaatsen dat via een aanwezige kabel (SC-17) moet.
Niet handig, want dat is een hele dikke stugge spiraalkabel van beperkte lengte.

Nu heb ik de keuze uit een SU-800 of een tweede SB-800.
Ik kan helaas nergens informatie vinden wat het voordeel is van een SU-800 t.o.v. een tweede SB-800. Helaas vergeten deze vraag aan Pieter van Leeuwen te stellen.

Of als je toch al een SB-800 hebt kan je het verder prima doen met de SB-600.

GdP

Bericht door GdP » do feb 14 2008 12:04 am

Blijkt er helemaal niets aan de hand te zijn met de flitser. :(

Zit er in de grote knop een klein knopje, en alleen dat hele kleine pietepeuterige knopje moest worden ingedrukt. :oops:

Gelijk maar een tweede SB-800 meegenomen. :)

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » do feb 14 2008 12:06 am

Haha die Gerrit, Kijk maar uit, straks doen ze het alletwee niet :shock: :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Marco

Bericht door Marco » do feb 14 2008 12:07 am

GdP schreef:Blijkt er helemaal niets aan de hand te zijn met de flitser. :(

Zit er in de grote knop een klein knopje, en alleen dat hele kleine pietepeuterige knopje moest worden ingedrukt. :oops:

Gelijk maar een tweede SB-800 meegenomen. :)

:shock: Ze waren toch in de aanbieding ? :)

Dat van die knopjes moet je nog maar eens uitleggen.........

GdP

Bericht door GdP » do feb 14 2008 12:24 am

Een stukje terug binnen dit onderwerp zie je de achterkant van een SB-800. Daar zit een grote transparante knop op. In het centrum zit een heel klein knopje, nooit gezien, en die moet je met je nagel twee seconden indrukken.

Ik drukte de hele knop in. :oops:

GdP

Bericht door GdP » do feb 14 2008 12:32 am

De D3 heeft geen ingebouwde flitser.

Er zijn dan ook minimaal twee flitsers nodig wil je remote kunnen flitsen.

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » do feb 14 2008 12:35 am

GdP schreef:Een stukje terug binnen dit onderwerp zie je de achterkant van een SB-800. Daar zit een grote transparante knop op. In het centrum zit een heel klein knopje, nooit gezien, en die moet je met je nagel twee seconden indrukken.

Heb je last van tropisch ogen (+30) Gerrit?
Of moet je aan een Labrador Retriever? :lol: :lol:
Ik weet alleen niet of het KNGF ook een foto afdeling heeft......... 8) :roll:

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

GdP

Bericht door GdP » do feb 14 2008 12:40 am

Pancaran's schreef:
GdP schreef:Een stukje terug binnen dit onderwerp zie je de achterkant van een SB-800. Daar zit een grote transparante knop op. In het centrum zit een heel klein knopje, nooit gezien, en die moet je met je nagel twee seconden indrukken.

Heb je last van tropisch ogen (+30) Gerrit?
Of moet aan een Golden Retriever? :lol: :lol:

Groet,
Irwan

Wel plus, maar niet zoveel. :)

Ik geef de voorkeur aan een Shiba Inu. :)

Perry Timmers

Bericht door Perry Timmers » do feb 14 2008 8:27 am

GdP schreef:Ik geef de voorkeur aan een Shiba Inu. :)
Bedoel je zoiets??
Afbeelding

Groet,
Perry

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do feb 14 2008 8:41 am

GdP schreef:De D3 heeft geen ingebouwde flitser.

Er zijn dan ook minimaal twee flitsers nodig wil je remote kunnen flitsen.
Of een SU-800 op de camera en een SB-800 of 600 remote. Over de verschillen tussen SB-800 en SU-800 verwijs ik je naar mijn posts van een half jaar geleden op de eerste pagina van dit topic. Dat is het nadeel van een dure camera: er zit minder op: geen pop-up flits, geen onderwerp programma's, geen electronisch handboek fotografie, geen mogelijkheid om filmpjes op te nemen... Doe mij maar zo'n compactje waar dat allemaal wel mee kan :oops: .

Ik moet wel een beetje om je lachen hoor Gerrit, we zijn allemaal al gauw geneigd om "de apparatuur" de schuld te geven, terwijl het vaak een "user error" is.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » do feb 14 2008 8:46 am

GdP schreef:Nu heb ik de keuze uit een SU-800 of een tweede SB-800.
Ik kan helaas nergens informatie vinden wat het voordeel is van een SU-800 t.o.v. een tweede SB-800. Helaas vergeten deze vraag aan Pieter van Leeuwen te stellen.

Of als je toch al een SB-800 hebt kan je het verder prima doen met de SB-600.
Jammer dat je dit zo zegt, want van pagina 1 van dit topic quote ik even mijzelf:
Sterker nog: alle features van de SU-800 kunnen door de SB-800 verricht worden. Wat hij toevoegt is dat het een wat kleinere, lichtere unit is die je handig kunt gebruiken als je juist geen flitser op de camer zelf wilt hebben, maar alleen off-camera flitsers. En voor de D2 en D40-camera's is deze dan zelfs noodzakelijk, omdat die respectievelijk geen ingebouwde flitser hebben en eentje die niet als commander kan worden gebruikt.

Ik kan me voorstellen dat je op een D2 met macro geen grote SB-800 op de camera wilt hebben, maar wel de SB-R200 macroflitsers wilt gebruiken. Dan ontkom je er niet aan.
Dus even terugbladeren had je een hoop informatie gegeven.

Als je een SU-800 of SB-800 als master op je camera hebt staan kun je daarmee een onbeperkt aantsl SB-800, SB-600 en SB-R200 flitsers aansturen. Dat is vooral afhankelijk hoeveel licht je nodig hebt en wat je verder met je flitsers wilt doen. Het kan ook handig zijn maar één type flitser te gebruiken, dan hoef je ook maar 1 handleiding door te werken....

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

GdP

Bericht door GdP » do feb 14 2008 11:38 am

MvBoetzelaer schreef: Ik moet wel een beetje om je lachen hoor Gerrit, we zijn allemaal al gauw geneigd om "de apparatuur" de schuld te geven, terwijl het vaak een "user error" is.

Groeten,
Marnix
Tja, wie stop er ook z'n klein knopje weg in het centrum van een andere knop? :( :)

Ik heb nog even nagedacht over de SU-800, maar toch maar besloten voor de SB-800. Ik ga gewoon kijken wat ik hiermee kan, en kan daarna nog eventueel besluiten er nog een SU-800 bij te nemen.

Tja, en terug lezen in dit onderwerp kan wel eens nuttig zijn. :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Flitsers”