externe harde schijf.

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

externe harde schijf.

Bericht door olle_griese » do aug 24 2006 2:28 pm

<<Ik meende dat hier eerder wat over was geschreven maar vind het even niet terug>>

a.s. zaterdag heeft office centre een aanbieding met een externe harde schijf van Iomega.
opslagcapaciteit 320 Gb
toerental 7200 rpm
interface USB 2.0
2jaar garantie
PRIJS 99 euro

heeft iemand ervaring met dit merk harde schijf?
Ik overweeg om hem zaterdag te halen.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Onne-Floris Broekema

Bericht door Onne-Floris Broekema » do aug 24 2006 2:45 pm

Geen ervaring met deze harde schijf. Maar Iomega is wel een kanjer in het vervaardigen van opslag media!
Heb zelf een sleetje (USB) aangeschaft en was voor een 3 Gieg hardeschijf hetzelfde kwijt. Lijkt me dus een goede deal.
Ik zou wel alles in tweevoud opslaan!!! 8)

rytec

Bericht door rytec » do aug 24 2006 4:08 pm

Lijkt me inderdaad een goede koop enkel ben ik meer voorstander van Maxtor of Seagate harde schijven.
Als je zelf een setje samenstelt van behuizing en HDD dan kost dat ca. €140,- met dezelfde eigenschappen als die IOMEGA.

Dus doen zou ik zeggen.

Mak
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

externe harddisk

Bericht door Mak » vr aug 25 2006 8:41 am

Geen ervaring met dit merk maar ik heb zelf een Western Digital met een opslag van 250 gieg. Met een laptop van 30 gieg was ik snel uitgepiest. Met mijn eigen website heb ik toch een hoop opslag nodig plus al die foto's die je dan mooi naar die externe kan wegschrijven.

Dus zeker aanschaffen.
Groeten Marcel

dragon2

Bericht door dragon2 » vr sep 29 2006 11:51 am

OfficeCentre is wel ex BTW heh. Maar, heb ondertussen 2 van die schijven gekocht, voor iemand anders. Zien er stevig uit, mooie behuizing, alleen jammer dat het alleen usb2 is en geen firewire, dat zie je steeds meer, helaas...

Ik heb zelf nu draaien:
- oude maxtor 200 GB, USB2+firewire, ratelt nu en valt zo ongeveer uit elkaar
- nieuwe maxtor 160 GB, USB2, zwaar ding
- freecom 400 gb, USB2, veel gb voor leuk prijsje! ook van office centre.
- ingebouwde gewone IDE hd, USB2 + firewire
- ingebouwde gewone IDE hd, USB2 + USB2 hub, vertoont gebreken nu
- ingebouwde laptop hd, deze is nog het handigst want hij is klein en krijgt stroom via de usb poort, hij is wel het duurste per GB

Ik ga ook eens kijken naar zelf in te bouwen S-ATA schijven, daar zijn nu ook behuizingen voor die zouden supersnel moeten zijn, maar voorlopig kan ik vooruit qua gb's. Ik gebruik nogal wat, voor foto's maar m.n. voor videobestanden.

Ik heb alleen zelf het idee dat veel rondslepen met gewone hd's zoals ik doe niet zo handig is, en dat de laptop hd er wat beter tegen kan.

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door olle_griese » vr sep 29 2006 11:59 am

Ik gebruik hem nu een kleine maand en hij bevalt super, lekker snel en ruimte zat.
Wat betreft de b.t.w.
ik ben in de gelukkige omstandigheid de b.t.w. terug te krijgen van mijn foto en computerapparatuur.

Matchless

Bericht door Matchless » vr okt 20 2006 9:38 am

Ik heb zelf net 2 schijven van 250 gigi gekocht van Western digital. Staan nog leuk op de boekenplank ook (in nu dus een schijvenplank).

Deze kostten ook 99 euro p/st. Dus een slechte deal heb je niet gemaakt. Je schrijft dat je het jammer vindt dat het geen fire wire schijven zijn. Dit snap ik niet helemaal. Het verschil in snelheid tussen fire wire en USB 2 is te verwaarlozen.

dragon2

Bericht door dragon2 » vr okt 20 2006 9:51 am

Firewire is absoluut sneller bij de verwerking van grote datastromen, bv tegelijk ongecomprimeerde video op je schijf zetten en eraf halen. USB2 heeft wel een hogere pieksnelheid maar houdt die hogere snelheid dus niet lang vol.

The-Boss
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door The-Boss » vr okt 20 2006 10:13 am

De snelheden :

USB

USB 1.0 1,5 Mb/s
USB 1.0 hs 12 Mb/s
USB 2.0 480 Mb/s plug&play

Firewire

FireWire 400 400 Mb/sec
FireWire 800 800 Mb/sec
FireWire NG 1,6-3,2 Gb/sec
Pierre 8-)

Nikon D300 | MBD10 | SB600 | DR6 | MC-36 | DI-GPS Pro | Nikkor 18-70 mm F/3.5-4.5G | 50 mm F/1.8D | 80-200 mm F/2.8D AF | Sigma 150 mm F/2.8 Macro |
Nikon Coolpix P330 | Samsung NX300M

http://www.pjgboone.nl , http://www.pboone.nl

dragon2

Bericht door dragon2 » vr okt 20 2006 10:17 am

Die snelheden zijn dus pieksnelheden, firewire 400 (de normale firewire) is dus sneller dan usb2 (480) bij grote bestanden maar NIET bij kleine.

Matchless

Bericht door Matchless » vr okt 20 2006 10:26 am

Nu draai je het om volgens mij, maar dat maakt niet uit. Voor mij is het verschil te verwaarlozen. Het is maar relatief natuurlijk. Ik drink nu een bakkie koffie achter mijn bureau en vroeger zat ik uren in de DOKA.

Maar het ging hier over harde schijven hoor :wink: .

dragon2

Bericht door dragon2 » vr okt 20 2006 10:54 am

Ik draai het niet om :wink: 400mb/sec is soms sneller dan 480 mb/sec want dat is dus maar een piek dat houdt ie niet vol. Ik doe nogal veel met videobestanden en videostromen, vandaar dat ik dit weet. Dus is het voor mji jammer dat de meeste hd's alleen usb2 hebben.

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » vr okt 20 2006 11:00 am

rytec schreef:enkel ben ik meer voorstander van Maxtor of Seagate harde schijven.
Iomega fabriceert zelf geen harddisks. Grote kans dat er in de behuizing een Maxtor of Seagate schijf zit...

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”