Monument-fotografie en stadsfotografie met D300

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » do feb 07 2008 10:35 am

Ik denk dat je als beginner eerst de basis moet leren.
Wat doet sluitertijd met je foto.......
Wat doet diafragma met je foto......
Welke lens is waar voor geschikt.

De D300 is geen beginners toestel.
Het is een geweldig stuk prof gereedschap maar net als een hele scherpe zaag........als je niet kunt zagen dan kan je er niks mee.

Maar ja........ik zou zeggen.... schieten en nog eens schieten met dat ding.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Eric-DH
Forumlid
Forumlid

Bericht door Eric-DH » do feb 07 2008 1:02 pm

Net als bij Paoli is ook voor mij de D300 de eerste DSLR. Alleen heb ik wel jaren met analoge spiegelreflexen gefotografeerd. Dus is spelen met diafragma (DOF) en belichtingscorrectie niet iets nieuws. Maar goed, daar komen nu wel witbalans en nog een hele lading nieuwe instelmogelijkheden bij. Ik heb al avonden achter elkaar met de camera en gebruiksaanwijzing van alles zitten uitproberen. Erg leuk en leerzaam. Maar het zal nog wel even duren voordat ik de camera echt behoorlijk onder de knie heb. Zo heb ik afgelopen weekend een foto gemaakt met grote verschillen tussen licht en donker. Ik vond de hoge lichten wel heel erg "compleet wit" geworden, voor mijn gevoel meer dan ik bij film gewend was. D lighting toepassen achteraf haalde de schaduwen wel op, maar de hoge lichten bleven uitgebeten. Dus zal ik mijn gevoel voor belichting moeten aanpassen. Wellicht in dat soort gevallen spotmeting op de hoge lichten, en dan de schaduwen ophalen met D lighting. Er zal hoe dan ook nog heel wat geexperimenteerd moeten worden. En dat geldt ook voor Paoli natuurlijk.
Eric

D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » do feb 07 2008 10:25 pm

Inderdaad Eric-DH.

Belichting is heel anders als de oude film.
Wit is eerder te wit.

Geef zelf de voorkeur om iets onder te belichten en later weer wat op te krikken.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

Paoli

Bericht door Paoli » vr feb 15 2008 4:27 pm

Wow, de discussie loopt heel hoog op.

Wel, ik ben nu net terug van Polen. En ik ben blij dat ik de D300 heb meegenomen. Ik heb veel bereikt met prutsen en heb bijgevolg mooie (in mijn ogen toch) foto's gemaakt.

Ik koop geen 10 camera´s van middelmatig niveau. Ik koop direct een goede camera en verdiep er mij volledig in. Deze camera heb ik voor vele jaren (en nog langer). Ik hou niet van die automatische knopjes zoals die groene knop. Ik probeer, val, sta op en leer ervan !!!!!!!

Maar goed,

vele nikon groetjes Paoli

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr feb 15 2008 5:01 pm

Laat maar eens wat toppertjes zien dan! 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Knors

Bericht door Knors » vr feb 15 2008 6:00 pm

Ik hoop dat je een geweldig uitstapje hebt gehad. Ik ben ook benieuwd naar je resultaten Paoli. Aan je spullen kan het zeker niet meer liggen!! :lol:

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”