Ik denk dat je als beginner eerst de basis moet leren.
Wat doet sluitertijd met je foto.......
Wat doet diafragma met je foto......
Welke lens is waar voor geschikt.
De D300 is geen beginners toestel.
Het is een geweldig stuk prof gereedschap maar net als een hele scherpe zaag........als je niet kunt zagen dan kan je er niks mee.
Maar ja........ik zou zeggen.... schieten en nog eens schieten met dat ding.
Monument-fotografie en stadsfotografie met D300
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Net als bij Paoli is ook voor mij de D300 de eerste DSLR. Alleen heb ik wel jaren met analoge spiegelreflexen gefotografeerd. Dus is spelen met diafragma (DOF) en belichtingscorrectie niet iets nieuws. Maar goed, daar komen nu wel witbalans en nog een hele lading nieuwe instelmogelijkheden bij. Ik heb al avonden achter elkaar met de camera en gebruiksaanwijzing van alles zitten uitproberen. Erg leuk en leerzaam. Maar het zal nog wel even duren voordat ik de camera echt behoorlijk onder de knie heb. Zo heb ik afgelopen weekend een foto gemaakt met grote verschillen tussen licht en donker. Ik vond de hoge lichten wel heel erg "compleet wit" geworden, voor mijn gevoel meer dan ik bij film gewend was. D lighting toepassen achteraf haalde de schaduwen wel op, maar de hoge lichten bleven uitgebeten. Dus zal ik mijn gevoel voor belichting moeten aanpassen. Wellicht in dat soort gevallen spotmeting op de hoge lichten, en dan de schaduwen ophalen met D lighting. Er zal hoe dan ook nog heel wat geexperimenteerd moeten worden. En dat geldt ook voor Paoli natuurlijk.
Eric
D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100
D300 | AF-S 17-55mm f/2.8 | AF-S 12-24mm f/4 | AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6 | AF-S 300mm f/4 | TC-17E II | SB-800 | Gitzo GT2330/Markins M10 | Lowepro Vertex 100
- Mike-Nikon
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Wow, de discussie loopt heel hoog op.
Wel, ik ben nu net terug van Polen. En ik ben blij dat ik de D300 heb meegenomen. Ik heb veel bereikt met prutsen en heb bijgevolg mooie (in mijn ogen toch) foto's gemaakt.
Ik koop geen 10 camera´s van middelmatig niveau. Ik koop direct een goede camera en verdiep er mij volledig in. Deze camera heb ik voor vele jaren (en nog langer). Ik hou niet van die automatische knopjes zoals die groene knop. Ik probeer, val, sta op en leer ervan !!!!!!!
Maar goed,
vele nikon groetjes Paoli
Wel, ik ben nu net terug van Polen. En ik ben blij dat ik de D300 heb meegenomen. Ik heb veel bereikt met prutsen en heb bijgevolg mooie (in mijn ogen toch) foto's gemaakt.
Ik koop geen 10 camera´s van middelmatig niveau. Ik koop direct een goede camera en verdiep er mij volledig in. Deze camera heb ik voor vele jaren (en nog langer). Ik hou niet van die automatische knopjes zoals die groene knop. Ik probeer, val, sta op en leer ervan !!!!!!!
Maar goed,
vele nikon groetjes Paoli