Artefacten
-
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Artefacten
Hoe komt het toch dat ik met mijn D70 altijd artefacten heb in blauwe lucht op foto's genomen met polafilter. Prachtig blauwe luchten, maar altijd weer die korrel. Gebruik ik het filter misschien niet correct. Ik draai het altijd zover dat de lucht zo donkerblauw mogelijk is. Dit in verband met het contrast met het eigenlijke object dat ik wil fotograferen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
-
- Forumlid
- Contacteer:
Doe ik. Valt me op dat de foto's ook onscherp zijn, althans objecten onscherpe randen hebben. De camerainstellingen zijn op alle fronten neutraal. Daar heb ik nooit iets aan vranderd.
Hebben jullie enig idee?

Hebben jullie enig idee?
Ik herken het probleem, mijn d70s had hier ook altijd last van en resized zie je het nog niet eens zo goed, maar full size ergerde ik me er kapot aan.
Deels komt het door een onjuiste belichting, je had wellicht wat kunnen overbelichten/onderbelichten naar gelang de situatie.
Met een juiste belichting staat of valt de ruis, verder kent de d70 alleen maar ISO200, en is alweer wat gedateerder, mij is opgevallen dat de d80 dit probleem een heel stuk minder heeft.
Ik zie dat je hoofdzakelijk sigma lenzen gebruikt, onscherpte kan ook veroorzaakt worden door de combinatie van camera en lens, probeer eens een gewone kitlens (18-70 oid) om de scherpte te vergelijken.
Deels komt het door een onjuiste belichting, je had wellicht wat kunnen overbelichten/onderbelichten naar gelang de situatie.
Met een juiste belichting staat of valt de ruis, verder kent de d70 alleen maar ISO200, en is alweer wat gedateerder, mij is opgevallen dat de d80 dit probleem een heel stuk minder heeft.
Ik zie dat je hoofdzakelijk sigma lenzen gebruikt, onscherpte kan ook veroorzaakt worden door de combinatie van camera en lens, probeer eens een gewone kitlens (18-70 oid) om de scherpte te vergelijken.
-
- Forumlid
- Contacteer:
Deze foto is gemaakt met mijn Tokina 12-24, die perfecte beelden aflevert. Ik denk dat de artefacting inderdaad veroorzaakt wordt door verkeerde belichting. In de donkere partijen komt het het meest voor. Maar ja, een hogere belichting leidt weer tot overbelichting van de lichte delen van de foto. Ik denk dat de belichtingsmeter erg moeilijk met een polafilter overweg kan.
Wat betreft de kitlens. Ik had zo'n 18-70 lensje, maar die heb ik weggedaan vanwege de nogal zachte plaatjes en de met name de enorme vervorming op 18mm (en ik werk meestal op groothoek). Het 20-40 sigmaobjectief dat ik heb is wat dat betreft veel beter gebleken.
Wat betreft de kitlens. Ik had zo'n 18-70 lensje, maar die heb ik weggedaan vanwege de nogal zachte plaatjes en de met name de enorme vervorming op 18mm (en ik werk meestal op groothoek). Het 20-40 sigmaobjectief dat ik heb is wat dat betreft veel beter gebleken.