Artefacten

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Artefacten

Bericht door Jos » ma feb 18 2008 9:05 am

Hoe komt het toch dat ik met mijn D70 altijd artefacten heb in blauwe lucht op foto's genomen met polafilter. Prachtig blauwe luchten, maar altijd weer die korrel. Gebruik ik het filter misschien niet correct. Ik draai het altijd zover dat de lucht zo donkerblauw mogelijk is. Dit in verband met het contrast met het eigenlijke object dat ik wil fotograferen.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma feb 18 2008 9:09 am

Een foto'tje om te laten zien zou een hoop verhelderen (inclusief de EXIF gegevens) :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » ma feb 18 2008 9:50 am

Doe ik. Valt me op dat de foto's ook onscherp zijn, althans objecten onscherpe randen hebben. De camerainstellingen zijn op alle fronten neutraal. Daar heb ik nooit iets aan vranderd.

Hebben jullie enig idee?

Afbeelding

marx

Bericht door marx » ma feb 18 2008 9:57 am

Ik herken het probleem, mijn d70s had hier ook altijd last van en resized zie je het nog niet eens zo goed, maar full size ergerde ik me er kapot aan.

Deels komt het door een onjuiste belichting, je had wellicht wat kunnen overbelichten/onderbelichten naar gelang de situatie.

Met een juiste belichting staat of valt de ruis, verder kent de d70 alleen maar ISO200, en is alweer wat gedateerder, mij is opgevallen dat de d80 dit probleem een heel stuk minder heeft.

Ik zie dat je hoofdzakelijk sigma lenzen gebruikt, onscherpte kan ook veroorzaakt worden door de combinatie van camera en lens, probeer eens een gewone kitlens (18-70 oid) om de scherpte te vergelijken.

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » ma feb 18 2008 10:09 am

Deze foto is gemaakt met mijn Tokina 12-24, die perfecte beelden aflevert. Ik denk dat de artefacting inderdaad veroorzaakt wordt door verkeerde belichting. In de donkere partijen komt het het meest voor. Maar ja, een hogere belichting leidt weer tot overbelichting van de lichte delen van de foto. Ik denk dat de belichtingsmeter erg moeilijk met een polafilter overweg kan.

Wat betreft de kitlens. Ik had zo'n 18-70 lensje, maar die heb ik weggedaan vanwege de nogal zachte plaatjes en de met name de enorme vervorming op 18mm (en ik werk meestal op groothoek). Het 20-40 sigmaobjectief dat ik heb is wat dat betreft veel beter gebleken.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » ma feb 18 2008 10:40 am

Het komt op mij eerder over als een JPG compressie probleem. Heb je deze foto ook in NEF ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » ma feb 18 2008 10:47 am

a90 schreef:Het komt op mij eerder over als een JPG compressie probleem. Heb je deze foto ook in NEF ?
Jpeg meerdere keren opgeslagen wellicht? Ik heb er met mijn D70s geen last van, ik schiet alleen in NEF.

roeree

Bericht door roeree » ma feb 18 2008 10:55 am

Ik heb er met mijn D70s ook geen last van...
Lijkt inderdaad erg op jpg compressie zeker als je de randen om de objecten heen bekijkt.. als dat uit je lens of je body komt heb je een serieus probleem ben ik bang.

Groeten Raymond

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Onno » ma feb 18 2008 11:38 am

Het effect is zonder meer gevolg van jpg compressie.

Marco

Bericht door Marco » ma feb 18 2008 11:58 am

Jos,

Omgezet van NEF naar JPG met View NX zoals in de exif info aangegeven wordt ?

Probeer het eens met een ander programma, bijvoorbeeld Capture NX, indien je die niet hebt, trial versie is op te halen van de Nikon site.

groet,
Marco

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”