Welke instellingen bij wit paard in avondrood licht?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Mirella

Welke instellingen bij wit paard in avondrood licht?

Bericht door Mirella » zo feb 17 2008 8:34 pm

Zie bijgaande foto. De lucht was in werkelijkheid mooi zachtroze van kleur. Het lukte me niet om de kleuren realistisch te krijgen. Het paard is volgens mij goed belicht, maar de achtergrond is overbelicht. Mijn instellingen waren als volgt:
ISO 400.
Spotmeting
Belichting -/- 0,7
F 5,6
S 1/2
Welke instellingen zouden jullie anders doen? Let niet op de compositie, het ging mij om het vastleggen van de werkelijke kleuren.

Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo feb 17 2008 10:10 pm

Ik schiet in RAW (NEF), en pas het achteraf eigenlijk vrijwel altijd simpel aan in de RAW converter met de schuifjes blauw-geel en groen-roze.

Wat vinnd je hiervan. Eigenlijk alleen wat aan de kleurbalans gesleuteld. Moet het rozer?

Afbeelding
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cookie1397
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cookie1397 » zo feb 17 2008 10:30 pm

Jammer van de uitgebeten lucht
Nikon Z Z & de maskers

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo feb 17 2008 10:47 pm

Mirella,

ik denk dat het contrast gewoon te groot is voor een conventionele foto.
Dus die verschillen in licht en donker krijg je er nooit goed op, tenzij je in de weer gaat met HDR, of meervoudige belichting en dan in Photoshop met lagen en maskers gaat werken.
Of je moet op de lucht belichten en dan het paard met doordrukken en tegenhouden opfrissen uit de schaduwen.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

evertfoto

Bericht door evertfoto » ma feb 18 2008 8:21 pm

Zie bijgaande foto. De lucht was in werkelijkheid mooi zachtroze van kleur. Het lukte me niet om de kleuren realistisch te krijgen. Het paard is volgens mij goed belicht, maar de achtergrond is overbelicht. Mijn instellingen waren als volgt:
ISO 400.
Spotmeting
Belichting -/- 0,7
F 5,6
S 1/2
Welke instellingen zouden jullie anders doen? Let niet op de compositie, het ging mij om het vastleggen van de werkelijke kleuren.

Volgens mij moet je geen spotmeting gebruiken, of in iederd geval lichtmeten op de hoge lichten.
Je sluitertijd is nu veel te lang. Je kunt ook een aantal opnamen met verschillende sluitertijden maken. Bracketing instellen als dit mogelijk is met jouw camera.

Mirella

Bericht door Mirella » di feb 19 2008 7:52 pm

Bedankt voor de tips. Ik vind het vaak moeilijk te bepalen wat de beste lichtmeting is. Spotmeting leek mij hier het beste door de grote contrasten tussen licht en donker in de foto. Misschien moet ik me toch eens in Photoshop gaan verdiepen, als ik dit soort foto's wil maken. Lagen, maskers en doordrukken/tegenhouden zijn nog onbekende termen voor mij.

De aangepaste kleurbalans vind ik niet zo heel mooi. Ik vind het "winterse" van de kleuren verloren gaan, de aangepaste foto lijkt meer in de herfst thuis te horen. Maar ik ben altijd blij als iemand de moeite wil nemen mijn foto op te pakken en naar eigen inzicht te verbeteren.

Marco

Bericht door Marco » di feb 19 2008 8:04 pm

Mirella schreef:Misschien moet ik me toch eens in Photoshop gaan verdiepen, als ik dit soort foto's wil maken.
Niet onaardig bedoeld hoor, maar misschien ook je camera iets beter leren kennen, de opname meerdere malen maken, verschillende instellingen proberen, gewoon om te zien wat er mogelijk is.
Nu heb je 1 foto, waar je zelf niet tevreden over bent, maar waar je ook niet veel meer aan kan doen.

Ik wil maar zeggen, het zit hem niet alleen in de nabewerking.

groet,
Marco

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di feb 19 2008 9:06 pm

Ook maar iets gerommeld:

Afbeelding

benikon

Bericht door benikon » di feb 19 2008 9:39 pm

evertfoto schreef:Zie bijgaande foto. De lucht was in werkelijkheid mooi zachtroze van kleur. Het lukte me niet om de kleuren realistisch te krijgen. Het paard is volgens mij goed belicht, maar de achtergrond is overbelicht. Mijn instellingen waren als volgt:
ISO 400.
Spotmeting
Belichting -/- 0,7
F 5,6
S 1/2

Volgens mij moet je geen spotmeting gebruiken, of in iederd geval lichtmeten op de hoge lichten.
Je sluitertijd is nu veel te lang. Je kunt ook een aantal opnamen met verschillende sluitertijden maken. Bracketing instellen als dit mogelijk is met jouw camera.
idd geen spotmeting liever integraal,matrix waarbij je bij nabewerking de hoge lichten in de lucht wat moet "doordrukken"om de avondkleuren naar boven te krijgen. en pas bracketing toe zodat je met verschillende instellingen kan werken.
gr. ben

benikon

Bericht door benikon » di feb 19 2008 10:08 pm

ik heb ook en poging gewaagd, echter krijg ik het avondrood er niet meer in( teveel uitgebeten denk ik), gr ben

Afbeelding

iJoost

Bericht door iJoost » di feb 19 2008 10:20 pm

Die lucht is verloren vrees ik. Meteen na de opname naar het histogram kijken en net zo vrolijk nog eentje (of meer) maken met een paar stoppen minder belicht, lijkt me een doenlijk recept. Maar verder altijd leuk om te raden naar de "bedoeling"... Zoiets misschien?

Afbeelding

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di feb 19 2008 10:27 pm

Mirella schreef:De aangepaste kleurbalans vind ik niet zo heel mooi. Ik vind het "winterse" van de kleuren verloren gaan, de aangepaste foto lijkt meer in de herfst thuis te horen. Maar ik ben altijd blij als iemand de moeite wil nemen mijn foto op te pakken en naar eigen inzicht te verbeteren.
Ik neem aan dat je het over mijn versie hebt. Hij leek mij aandig "waar te kunnen zijn geweest". Het origineel leek mij in ieder geval veel te blauw. ;-)

Nog even ter verdediging: van zo'n stoere knul als ik kan je natuurlijk niet verwachten dat hij een foto roze gaat maken! :mrgreen:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

rik6230

Bericht door rik6230 » wo feb 20 2008 5:16 am

Het orgineel is te blauw. Dat ben ik eens met PatrickP. Zijn bewerking oogt veel natuurlijker. Ik denk dat het contrast te groot is voor een fotocamera. m.a.w. dit kun je bijna niet goed doen. Toch zou ik ook eens kijken naar je witbalans. Hoe stond die ingesteld ?

iJoost

Bericht door iJoost » wo feb 20 2008 8:11 am

Op auto, zegt de EXIF. Maar bij een zonsondergang heb je niet zoveel aan een perfecte witbalans. Je wilt het licht dan natuurlijk toch wel een beetje gekleurd laten.

D70-shooter

Bericht door D70-shooter » wo feb 20 2008 8:22 am

Maak de foto in RAW ipv jpeg. Nu is er veel informatie verloren gegaan.
De RAW kun je bijv in Lightroom bewerken en zelfs de uitgebeten luchten vrij eenvoudig terughalen.
Eenmaal gewend aan de voordelen van RAW wil je niet anders meer.
En met een simpele muisklik maak je er alsnog jpegs van voor je afdrukken.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”