Luc.
producten fotograferen
-
Robin
mikemix schreef:Dit is de originele foto, lichtbron: binnenvallend zonlicht van voor, diffuus.Jizzy schreef:@ mikemix wil je ons wat duidelijk maken
Heb links en rechts reflectie vellen gebruikt om een witte gloed aan de buitenkanten te creëren.
Heb je nog tips voor dat vrijstaand maken ?
Dat blijft altijd een crime voor mij.
@Marco
Slim idee van dat piepschuim, die dozen zie ik hier genoeg voorbij komen op het werk.
-
Marco
Mike, dit is geen fotografie meer, maar ware kunst !
Zit er voor mij nog even niet in, dus..........
vanochtend even snel langs IKEA gereden en zo'n Trofast opbergbox gehaald voor EUR 4,00
Snel op tafel gezet, A4tje erin, Agfa Synchro box erin voor een 5 minuten test. Nog niet gekeken naar de bouwlampen optie, alleen 1 SB-800 erbij gezet.
Vraagt wel wat nawerk met wit en zwarte sturingspunten als je de witbalans op je camera niet helemaal wil instellen. Verder nog een beetje schuiven met de opstelling van de flitser.
eerste resultaat:

Zit er voor mij nog even niet in, dus..........
Snel op tafel gezet, A4tje erin, Agfa Synchro box erin voor een 5 minuten test. Nog niet gekeken naar de bouwlampen optie, alleen 1 SB-800 erbij gezet.
Vraagt wel wat nawerk met wit en zwarte sturingspunten als je de witbalans op je camera niet helemaal wil instellen. Verder nog een beetje schuiven met de opstelling van de flitser.
eerste resultaat:

-
mikemix
- Gino
- Forumlid

- Berichten: 3154
- Lid geworden op: vr feb 17 2006 6:47 am
- Locatie: Chapelle le Pont
- Contacteer:
Hoi,
Geïnspireerd door de tips hier gegeven heb ik gisteren toen ik met men vrouw bij Ikea was ook de Trofast opbergkist in 3 formaten meegenomen en ben ook eens aan het spelen geweest met 2 bouwlampjes die ik nog staan had.
Had helaas geen papier voorradig om in de box te gebruiken en daardoor zie je bij sommige foto's lichtvelroop in de hoeken.
Daar ga ik vandaag eens achteraan.
Met enige oefening moet er nog meer uit te halen zijn
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Mvg, Gino
1:

2:

3:

4:

5:

6:

Geïnspireerd door de tips hier gegeven heb ik gisteren toen ik met men vrouw bij Ikea was ook de Trofast opbergkist in 3 formaten meegenomen en ben ook eens aan het spelen geweest met 2 bouwlampjes die ik nog staan had.
Had helaas geen papier voorradig om in de box te gebruiken en daardoor zie je bij sommige foto's lichtvelroop in de hoeken.
Daar ga ik vandaag eens achteraan.
Met enige oefening moet er nog meer uit te halen zijn
Ben benieuwd wat jullie ervan vinden.
Mvg, Gino
1:

2:

3:

4:

5:

6:

"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
-
mikemix
Ziet er goed uit, Gino.
Wat tips:
Objectief ziet er ok uit, hou allleen je diafragma in de gaten, vooral 2 is niet overal scherp, ik zie dat deze op F5.6 is geschoten met de 105, probeer volgende keer op bv F:11
Zo'n opname knalt als alles flijmscherp is en alles recht/onthoekt is.
De auto's lijken of té verscherpt of met omzetten iets van een onscherpte meegekregen te hebben.
Ook hier kan je een F:11 of zelfs F:16 gebruiken.
Met mijn technische camera zat ik soms zelfs op F:32/45(!)
Een (lichtsterk) objectief scoort doorgaans het best bij F:5.6/8.0/11.0
echter, productfotografie "vraagt" doorgaans om meer scherptediepte, dus het beste is in dit geval dat dan ook te doen.
Dus F:11/F:16
Natuurlijk is de brandpuntsafstand ook bepalend, doorgaans is het resultaat met gematigde tele's het best, net als de hier gebruikte 105 op FF.
Kom je niet uit met je scherptediepte; neem dan wat meer afstand naar achteren.
Als het een klus zou zijn is dan wel weer bepalen hoe groot het beeld uiteindelijk weer gebruikt gaat worden, maar dat is hier niet aan de orde
Wat tips:
Objectief ziet er ok uit, hou allleen je diafragma in de gaten, vooral 2 is niet overal scherp, ik zie dat deze op F5.6 is geschoten met de 105, probeer volgende keer op bv F:11
Zo'n opname knalt als alles flijmscherp is en alles recht/onthoekt is.
De auto's lijken of té verscherpt of met omzetten iets van een onscherpte meegekregen te hebben.
Ook hier kan je een F:11 of zelfs F:16 gebruiken.
Met mijn technische camera zat ik soms zelfs op F:32/45(!)
Een (lichtsterk) objectief scoort doorgaans het best bij F:5.6/8.0/11.0
echter, productfotografie "vraagt" doorgaans om meer scherptediepte, dus het beste is in dit geval dat dan ook te doen.
Dus F:11/F:16
Natuurlijk is de brandpuntsafstand ook bepalend, doorgaans is het resultaat met gematigde tele's het best, net als de hier gebruikte 105 op FF.
Kom je niet uit met je scherptediepte; neem dan wat meer afstand naar achteren.
Als het een klus zou zijn is dan wel weer bepalen hoe groot het beeld uiteindelijk weer gebruikt gaat worden, maar dat is hier niet aan de orde
- Gino
- Forumlid

- Berichten: 3154
- Lid geworden op: vr feb 17 2006 6:47 am
- Locatie: Chapelle le Pont
- Contacteer:
Hoi Michael,mikemix schreef:Ziet er goed uit, Gino.
Wat tips:
Objectief ziet er ok uit, hou allleen je diafragma in de gaten, vooral 2 is niet overal scherp, ik zie dat deze op F5.6 is geschoten met de 105, probeer volgende keer op bv F:11
Zo'n opname knalt als alles flijmscherp is en alles recht/onthoekt is.
De auto's lijken of té verscherpt of met omzetten iets van een onscherpte meegekregen te hebben.
Ook hier kan je een F:11 of zelfs F:16 gebruiken.
Met mijn technische camera zat ik soms zelfs op F:32/45(!)
Een (lichtsterk) objectief scoort doorgaans het best bij F:5.6/8.0/11.0
echter, productfotografie "vraagt" doorgaans om meer scherptediepte, dus het beste is in dit geval dat dan ook te doen.
Dus F:11/F:16
Natuurlijk is de brandpuntsafstand ook bepalend, doorgaans is het resultaat met gematigde tele's het best, net als de hier gebruikte 105 op FF.
Kom je niet uit met je scherptediepte; neem dan wat meer afstand naar achteren.
Als het een klus zou zijn is dan wel weer bepalen hoe groot het beeld uiteindelijk weer gebruikt gaat worden, maar dat is hier niet aan de orde
Bedankt voor de tips, super, daar kunnen we wat mee.
Ik heb ze hier al opgeschreven en ga die volgende keer in de praktijk brengen.
Heb ik gelijk nog eens een vraagje, kan je dit soort foto's nu het beste overdag maken of best zonder aanwezig daglicht?
Wat de reden van de onscherpte van de auto's betreft, weer hetzelfde liedje, mijn eigen onkunde wat betreft fotobewerking/toepassen van USM.
De grote versies hier op mijn scherm zijn wel scherp dus ik zal wel iets verkeerd doen bij het verscherpen na verkleinen.
Hoop dat ooit nog eens gedegen onder de knie te krijgen.
Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
-
mikemix
Daarvoor ben je hier
Je moet onderscheidt maken in 2 lichtbronnen:
*Zon/daglicht
*Studio flits of daglicht lampen
Beiden hebben voor en nadelen, studiolicht is makkelijker te "kneden" en te controleren/aanpassen.
Daglicht is "puur" in een ruimte overal dezelfde densiteit, echter, het kan bewolkt zijn(hoeft niet persé een nadeel te zijn) iig minder makkelijk naar de hand te zetten en niet constant ('s morgens, 's avonds, kleurtemp).
Belangrijk is de afweging, wat wil ik doen en wat moet het worden.
Je moet onderscheidt maken in 2 lichtbronnen:
*Zon/daglicht
*Studio flits of daglicht lampen
Beiden hebben voor en nadelen, studiolicht is makkelijker te "kneden" en te controleren/aanpassen.
Daglicht is "puur" in een ruimte overal dezelfde densiteit, echter, het kan bewolkt zijn(hoeft niet persé een nadeel te zijn) iig minder makkelijk naar de hand te zetten en niet constant ('s morgens, 's avonds, kleurtemp).
Belangrijk is de afweging, wat wil ik doen en wat moet het worden.
- Gino
- Forumlid

- Berichten: 3154
- Lid geworden op: vr feb 17 2006 6:47 am
- Locatie: Chapelle le Pont
- Contacteer:
Ok, het kan dus allebei.
Kwestie van uitproberen en kijken wat het beste bevalt dus.
En flitsen?
Of is dat "over the top"
Ook kwestie van uitproberen waarschijnlijk.
Ga ik volgende keer zeker ook eens erbij proberen.
Nogmaals bedankt voor de tips.
We kunnen weer verder.
Mvg, Gino
Kwestie van uitproberen en kijken wat het beste bevalt dus.
En flitsen?
Of is dat "over the top"
Ook kwestie van uitproberen waarschijnlijk.
Ga ik volgende keer zeker ook eens erbij proberen.
Nogmaals bedankt voor de tips.
We kunnen weer verder.
Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
-
Marco
- Gino
- Forumlid

- Berichten: 3154
- Lid geworden op: vr feb 17 2006 6:47 am
- Locatie: Chapelle le Pont
- Contacteer:
Hé Marco,
Bedankt voor de tip.
Ga dat uitproberen.
Ben vandaag naar de boekhandel geweest en een paar A3 vellen stevig wit papier wezen halen, dat zal ook al schelen.
We gaan weer verder.
Mvg, Gino
Bedankt voor de tip.
Ga dat uitproberen.
Ben vandaag naar de boekhandel geweest en een paar A3 vellen stevig wit papier wezen halen, dat zal ook al schelen.
We gaan weer verder.
Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
http://www.flickr.com/photos/nikongino/
- Maud
- Forumlid

- Berichten: 3549
- Lid geworden op: do dec 20 2007 10:46 pm
- Locatie: Zoetermeer
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Heb net een hele trofast kast voor dochterlief in elkaar gezetMarco Handgraaf schreef:Helemaal eens met de reaktie's op Belgiumdigital, dit is echt een praktische oplossing. Moet misschien ook met 1 of 2 flitsers te doen zijn.Knors schreef:Jizzy,
Misschien bedoelde je deze link: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=153699
Heel simplele oplossing waarbij je de bouwlampen ook door twee flitsers kunt vervangen.
Morgen allemaal naar Ikea, de Trofast raakt uitverkocht in Nederland![]()
groet,
Marco
En ik me maar afvragen waarom ik (per ongeluk) 1 witte doos extra heb meegenomen. Nu weet ik het antwoord
Very handy!
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief



