Sensor en lens schoon maken.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Gideon van den Berg

Sensor en lens schoon maken.

Bericht door Gideon van den Berg » do feb 28 2008 3:34 pm

Ik ben op zoek naar een goed product om de sensor en de lens te kunnen schoon maken. Er is echter genoeg te koop waardoor ik niet kan kiezen wat nu goed is .

Wat gebruik jij?

Kaatje

Bericht door Kaatje » do feb 28 2008 3:37 pm

De deskundigheid van het Nikon Service Punt in Beverwijk ;-)

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do feb 28 2008 3:42 pm

@Kaatje: om alleen maar je sensor te reinigen :?

Ik gebruik gewoon een simpel blaasbalgje van 5,-
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Scorpio_King
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Scorpio_King » do feb 28 2008 4:23 pm

Hier gebruik ik ook de blaasbalg voor de sensor, heeft tot nu toe altijd geholpen.

Voor de lens en filters gebruik ik af en toe wat tissues. Beide gebruik ik zo min mogelijk. Altijd gebruik van de beschermdoppen en bij lenswisselingen de bajonetopening naar onder houden moet stof zo veel mogelijk voorkomen.
// een hoop gouden dozen

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » do feb 28 2008 4:45 pm

idd en lenzen idd maak ik gewoon schoon met een doekje.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » do feb 28 2008 4:48 pm

1x per jaar naar het Nikon Servicepoint in Beverwijk. Voor de rest heb ik een blaasbalg van Giotto en voor de objectieven een Microfiber doekje. Verder alleen nog een lenspen, een keer gekocht op Ebay.
Ik ga in ieder geval niet met natte swaps aan de gang, als mijn sensor zo vuil is dat dat noodzakelijk is, laat ik dat liever aan de experts van het Nikon Servicepoint over :D
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Kaatje

Bericht door Kaatje » do feb 28 2008 5:37 pm

Opgezetfan schreef:@Kaatje: om alleen maar je sensor te reinigen :?

Ik gebruik gewoon een simpel blaasbalgje van 5,-
Was een beetje snelle reactie van mij ;-) De laatste dagen heel wat sensorleed voorbij zien komen, vandaar. Als iemand zich nog aan het afvragen is welke vloeistof.... dan roep ik al snel "ga eerst een keer naar Beverwijk".

Nou, met een balgje wat blazen doe ik wel hoor. Als de sensor van mijn d40x gereinigd moet worden ga ik naar Beverwijk, maar goed.... Het is een half uurtje rijden en ik woon op het platteland. Dus dan is een half uurtje al gemakkelijker gedaan dan toen ik voorheen in Zoetermeer en Amsterdam woonde.

In mijn D300 heb ik een nest jonge muizen die de boel redelijk onder controle hebben 8)

Zelf durf ik het reinigen (verder dan met een balgje) niet zo goed aan. Mss als ik een keer mee kan kijken met iemand die echt weet wat 'ie doet, dat ik er dan anders over zal denken.

dragon2

Bericht door dragon2 » do feb 28 2008 6:34 pm

Een goede blaasbalg en natte swabs

ML

Bericht door ML » do feb 28 2008 6:41 pm

Houten tongspatels, lenspapier en methanol. Zoals ze dat bij nikon in beverwijk ook doen dus....... Ik heb dat toevallig op voorraad op mijn werk.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do feb 28 2008 7:29 pm

ML schreef:Ik heb dat toevallig op voorraad op mijn werk.
Ja, dus? Ik heb op mijn werk heel veel computers staan, maar mijn baas vindt het volgens mij geen goed idee als ik er eentje meeneem... :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Gideon van den Berg

Bericht door Gideon van den Berg » do feb 28 2008 8:12 pm

OK, een Blaasbalg o.i.d van maak niet uit welk merk en af en toe eens naar beverwijk is voldoende!
En doekjes met wat schoonmaakspul wat bedoeld is voor je lenzen!

yoyo

Re: Sensor en lens schoon maken.

Bericht door yoyo » do feb 28 2008 9:37 pm

Gideon van den Berg schreef:Ik ben op zoek naar een goed product om de sensor en de lens te kunnen schoon maken. Er is echter genoeg te koop waardoor ik niet kan kiezen wat nu goed is .

Wat gebruik jij?
Sensor : Blaasbalg
Glas : handzeep met veel water... :D

mikemix

Bericht door mikemix » do feb 28 2008 9:44 pm

ML schreef:Houten tongspatels
Wat doe je daar in godsnaam mee?
Ben die nog nooit voor of achter mijn spiegel tegen gekomen.

Christiaan
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Christiaan » do feb 28 2008 10:30 pm

Ik gebruik een gitzo blaasbalgje en als dat niet genoeg is de Arctic Butterfly® 724 Sensor Brush

http://www.visibledust.com/products3.php?pid=3

Bevalt erg goed, gebruik hem zo'n 1 keer per 2 maanden en er komen regelmatig mensen over de vloer om hem even te gebruiken. Nog nooit enige problemen mee gehad.

Ik heb zo'n drie jaar geleden ook natte swabs gekocht maar die zullen nu wel gedroogd zijn (nooit nodig gehad).

wouterboon

Bericht door wouterboon » do feb 28 2008 10:45 pm

ik zweer bij de Arctic Butterfly (wel vrij prijzig, maar oneindig te gebruiken); van het weekend nog foto's gemaakt met diafragma f32 voor een cursus fotografie: duidelijk stofjes aanwezig. Even de butterfly laten spinnen, een keer over de sensor (voorzichtig), testfoto op klein diafragma, foto bekijken, stof weg! Ideaal. Blaasbalgje van Giotto heb ik nog niet geprobeerd op de sensor of spiegel, die gebruik ik voor objectieven.

Wouter

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”