Sensor en lens schoon maken.
Sensor en lens schoon maken.
Ik ben op zoek naar een goed product om de sensor en de lens te kunnen schoon maken. Er is echter genoeg te koop waardoor ik niet kan kiezen wat nu goed is .
Wat gebruik jij?
Wat gebruik jij?
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
@Kaatje: om alleen maar je sensor te reinigen 
Ik gebruik gewoon een simpel blaasbalgje van 5,-

http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Scorpio_King
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Hier gebruik ik ook de blaasbalg voor de sensor, heeft tot nu toe altijd geholpen.
Voor de lens en filters gebruik ik af en toe wat tissues. Beide gebruik ik zo min mogelijk. Altijd gebruik van de beschermdoppen en bij lenswisselingen de bajonetopening naar onder houden moet stof zo veel mogelijk voorkomen.
Voor de lens en filters gebruik ik af en toe wat tissues. Beide gebruik ik zo min mogelijk. Altijd gebruik van de beschermdoppen en bij lenswisselingen de bajonetopening naar onder houden moet stof zo veel mogelijk voorkomen.
// een hoop gouden dozen
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Contacteer:
idd en lenzen idd maak ik gewoon schoon met een doekje.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- Riemke
- Clublid
- Contacteer:
1x per jaar naar het Nikon Servicepoint in Beverwijk. Voor de rest heb ik een blaasbalg van Giotto en voor de objectieven een Microfiber doekje. Verder alleen nog een lenspen, een keer gekocht op Ebay.
Ik ga in ieder geval niet met natte swaps aan de gang, als mijn sensor zo vuil is dat dat noodzakelijk is, laat ik dat liever aan de experts van het Nikon Servicepoint over
Ik ga in ieder geval niet met natte swaps aan de gang, als mijn sensor zo vuil is dat dat noodzakelijk is, laat ik dat liever aan de experts van het Nikon Servicepoint over

The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.
Was een beetje snelle reactie van mijOpgezetfan schreef:@Kaatje: om alleen maar je sensor te reinigen

Nou, met een balgje wat blazen doe ik wel hoor. Als de sensor van mijn d40x gereinigd moet worden ga ik naar Beverwijk, maar goed.... Het is een half uurtje rijden en ik woon op het platteland. Dus dan is een half uurtje al gemakkelijker gedaan dan toen ik voorheen in Zoetermeer en Amsterdam woonde.
In mijn D300 heb ik een nest jonge muizen die de boel redelijk onder controle hebben

Zelf durf ik het reinigen (verder dan met een balgje) niet zo goed aan. Mss als ik een keer mee kan kijken met iemand die echt weet wat 'ie doet, dat ik er dan anders over zal denken.
Re: Sensor en lens schoon maken.
Sensor : BlaasbalgGideon van den Berg schreef:Ik ben op zoek naar een goed product om de sensor en de lens te kunnen schoon maken. Er is echter genoeg te koop waardoor ik niet kan kiezen wat nu goed is .
Wat gebruik jij?
Glas : handzeep met veel water...

- Christiaan
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Contacteer:
Ik gebruik een gitzo blaasbalgje en als dat niet genoeg is de Arctic Butterfly® 724 Sensor Brush
http://www.visibledust.com/products3.php?pid=3
Bevalt erg goed, gebruik hem zo'n 1 keer per 2 maanden en er komen regelmatig mensen over de vloer om hem even te gebruiken. Nog nooit enige problemen mee gehad.
Ik heb zo'n drie jaar geleden ook natte swabs gekocht maar die zullen nu wel gedroogd zijn (nooit nodig gehad).
http://www.visibledust.com/products3.php?pid=3
Bevalt erg goed, gebruik hem zo'n 1 keer per 2 maanden en er komen regelmatig mensen over de vloer om hem even te gebruiken. Nog nooit enige problemen mee gehad.
Ik heb zo'n drie jaar geleden ook natte swabs gekocht maar die zullen nu wel gedroogd zijn (nooit nodig gehad).
ik zweer bij de Arctic Butterfly (wel vrij prijzig, maar oneindig te gebruiken); van het weekend nog foto's gemaakt met diafragma f32 voor een cursus fotografie: duidelijk stofjes aanwezig. Even de butterfly laten spinnen, een keer over de sensor (voorzichtig), testfoto op klein diafragma, foto bekijken, stof weg! Ideaal. Blaasbalgje van Giotto heb ik nog niet geprobeerd op de sensor of spiegel, die gebruik ik voor objectieven.
Wouter
Wouter