Verbeeld ik het me gewoon?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo mar 02 2008 9:45 am

Kenji schreef:@Marten: Dus als je op 100mm schiet, is je minimale sluiter 1/150 om geen bewegingsonscherpte te krijgen?

Ik dacht dat ik een keer had gelezen dat als je zeg maar 100mm schiet, zal je sluiter min 1/100 moeten zijn of je moet echt elke keer je brandpunt x 1.5 doen om zo je minimale sluiter uit te rekenen?
Klopt. Mijn tekst kan leiden tot misverstanden.
De cropfactor (DX sensoren) geeft alleen een kleinere beelduitsnede, maar vergroot het onderwerp (zoals bij een tele) niet.
Alleen bij vergroting bestaat de noodzaak om met kortere sluitertijden te werken.
De vuistregel blijft dan ook : 50 mm brandpunt? -> minimaal 1/50 sec (100 mm dus minimaal 1/100 sec.)
Ik heb mijn tekst aangepast.

Tom
Forumlid
Forumlid

Bericht door Tom » zo mar 02 2008 10:15 am

Mijn 50mm 1.8D is op F/1.8 ook vrij waardeloos qua scherpte.
Knijp 'm naar F/4 en je weet niet wat je ziet. Ragscherpe foto's.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » zo mar 02 2008 10:18 am

Tom schreef:Mijn 50mm 1.8D is op F/1.8 ook vrij waardeloos qua scherpte.
Knijp 'm naar F/4 en je weet niet wat je ziet. Ragscherpe foto's.
Hoi tom,

ik zal dit zeker eens proberen. Maar dan vraag ik me af wat het nut is om een lichtsterke lens te kopen als deze toch pas goed is vanaf diafragma 4.

Maar ik ga het zeker eens proberen.

Maar schiet je dan in RAW of gewoon JPEG?

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » zo mar 02 2008 10:33 am

manuel schreef:Maar dan vraag ik me af wat het nut is om een lichtsterke lens te kopen als deze toch pas goed is vanaf diafragma 4.
Kort door de bocht Manuel. Iedere reguliere lens wordt beter als je een paar stops diafragmeert. Bij F1.8 is de lens al heel behoorlijk, maar de werkelijke kwaliteit wordt zichtbaar bij F4.0 en de lens is op z'n best rond F8.0. Dus wees vooral blij dat je een F1.8 lens in je handen hebt. Als je een kitlens neemt die start met F4.0, dan krijg je pas betere foto's rond F6.0.

Wat jouw onscherpte betreft, dat is heel waarschijnlijk bewegingsonscherpte. Met een relatief langzame sluitertijd maak je wazige foto's, terwijl die andere foto wel scherp is. Die heeft dan ook een veel snellere sluitertijd. En daarnaast is het ook zaak te letten op je diafragma instelling. Op de eerste foto is de scherptediepte wel heel kort. De rug van de kan is al niet meer scherp.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » zo mar 02 2008 10:39 am

roel schreef:
manuel schreef:Maar dan vraag ik me af wat het nut is om een lichtsterke lens te kopen als deze toch pas goed is vanaf diafragma 4.
Kort door de bocht Manuel. Iedere reguliere lens wordt beter als je een paar stops diafragmeert. Bij F1.8 is de lens al heel behoorlijk, maar de werkelijke kwaliteit wordt zichtbaar bij F4.0 en de lens is op z'n best rond F8.0. Dus wees vooral blij dat je een F1.8 lens in je handen hebt. Als je een kitlens neemt die start met F4.0, dan krijg je pas betere foto's rond F6.0.

Wat jouw onscherpte betreft, dat is heel waarschijnlijk bewegingsonscherpte. Met een relatief langzame sluitertijd maak je wazige foto's, terwijl die andere foto wel scherp is. Die heeft dan ook een veel snellere sluitertijd. En daarnaast is het ook zaak te letten op je diafragma instelling. Op de eerste foto is de scherptediepte wel heel kort. De rug van de kan is al niet meer scherp.
helemaal mee eens. Maar soms schiet ik met een snelle sluiter/goede diafragma en vanuit mijn statief. Zelfs dan vind ik de kwaliteit soms niet altijd je van het.

Maar ik kan me toch niet voorstellen dat er verschil in optic zit tussen import en lenzen met een nederlandse "aanduiding"? uiteindelijk is alles toch gewoon een soort van import?

Maar ja om eerlijk te zijn ben ik er ook nog niet in geslaagd om voor mij de perfecte portret lens te vinden. Ik ben dus nog steed op zoek. Ik zat zelfs te denken aan de volgende lens:

Sigma AF 24-70mm F2.8 EX Aspherical DG DF Macro.

Kan iemand me vertellen of dit iets is?

anton1951

Bericht door anton1951 » zo mar 02 2008 11:02 am

Deze foto nam ik een tijdje geleden met de 50mm 1.8 met het diafragma helemaal open. Je hebt uiteraard dan heel weinig scherptediepte. Veel van deze foto's waren dan ook niet helemaal scherp. Dit is een van de betere...

Afbeelding

groet van Anton.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » zo mar 02 2008 11:09 am

anton1951 schreef:Deze foto nam ik een tijdje geleden met de 50mm 1.8 met het diafragma helemaal open. Je hebt uiteraard dan heel weinig scherptediepte. Veel van deze foto's waren dan ook niet helemaal scherp. Dit is een van de betere...

Afbeelding

groet van Anton.
Hoi antoon. De foto is niet verkeerd. Maar ff oftoppic; ik als poezen liefhebber wil wel even kwijt dat ik het een heel schattig poesje vind.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » zo mar 02 2008 12:39 pm

ik wilde nog wel even zeggen dat mijn eerste foto geschoten is op F1.8 en ik vind hem toch wel scherp.

dus gezien het feit dat er word gezegd dat op F4 of zelfs kleiner de foto's scherper moeten zijn. Dus nu begrijp ik het niet zo goed.

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”