Een D300, een D80 of een D60

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Mieke53
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Een D300, een D80 of een D60

Bericht door Mieke53 » zo mar 02 2008 3:02 pm

Lieve mensen,

Aanvankelijk wilde ik voor de D300 gegaan. :) Prachtige body en ik dacht mijn oude lenzen van 30 jaar oud(50mm en 135 mm(resp. 1.8 en 3.5) daarop te gebruiken.
Daar lopen de meningen nogal over uiteen. :(
Van: "veel nabewerking", tot: "niet doen, zonde van die camera".
Het zijn lenzen die niet AF hebben dus manueel, en als je aan de diafragmaring draait, dan zie je de lamellen dicht en open gaan.
Waarschijnlijk weten jullie dan wel hoe of welke lens dit is.(30 jaar en bij mijn FE gekocht en volgens mij geen cpu(heb ik me laten vertellen)

Maar.................... die D300 is nogal zwaar :( en met een lens erop nog veel zwaarder. Ik heb reuma-achtige klachten dus jullie begrijpen het wel.
Maar.......hij heeft Liveview en ik wil graag bij Nikon blijven.
Dan is de D300 dus eigenlijk de 1e keus.
Over die D300 hoef ik verder geen technische info want dat ding is fantastich.

Maar stel dat ik die liveview laat vallen. De camera die daarna in aanmerking zou komen is de D80. Lichter vooral, maar geen liveview en stoffilter. Verder meer dan prima camera. Echter de 40D van de Canon schijnt betere ruis te hebben.
Sorry, Nikonians.

Maar dan: komt de D60 uit. Heb de specificaties gelezen en D60 is een is een upgrade van de D40X. Maar heeft wel een stoffilter, Expeed(net als de D80) en 10 MP. En volgens de preview een prachtige beeldkwaliteit en een mooie ruis.
Maar preview is volgens mij nog geen test.(denk ik)
Nu heb ik een aanbieding gezien van 859,00 Euro voor deze D60 en daar zitten de volgende lenzen bij.
18-55 3.5 en 55-200vr 4.5-5.6.
Heb specificaties uit 2006 gelezen van deze lenzen, en lijken best goede lenzen.(hoewel niet lichtsterk, ik weet het)

Wie kan mij vertellen hoe het staat met de D80 (body) t.o.v. de D60 met die lenzen.

Ik weet natuurlijk dat de D80 body wel beter is.
Toch vraag ik me af of die lenzen bij die D60 aantrekkelijk genoeg zijn om die aankoop te doen en mee te beginnen.

Of liggen er teveel beperkingen tussen de D80 en D60.

Het is mijn 1e digitale, dus wil graag eerlijk advies.
Bij die D300 zou ik op termijn, als ik die oude lenzen kon gebruiken een 12-24 van Tokina kopen.
Maar hij blijft zwaar :!:
Ik ga van de week even naar de fotowinkel met die oude lenzen om de D300 eens te voelen met een totaal gewicht.

Maar ik wil toch ook een mening van de echte gebruikers. :wink:

Brand maar los.

Dankjewel.

Mieke

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » zo mar 02 2008 3:30 pm

Mieke, je schrijft dat het je eerste digitale toestel gaat worden. Heb je behalve de juiste keuze voor een camera model, jezelf al verdiept in de verdere be- en verwerking van de digitale foto's ? Ook hierbij zijn wellicht nog kosten te verwachten die je mee kunt nemen in de afweging.

Verder lijkt het me inderdaad niet handig om die oude objectieven als uitgangspunt te nemen en zou ik goed het gewicht in de gaten houden. Reuma achtige klachten worden in de regel niet minder als je ouder wordt (helaas)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo mar 02 2008 4:01 pm

Tja Mieke. Lastig hè; net als je wat bedacht hebt, komt er iets nieuws.

Is het geen idee om op 8 maart mee te gaan naar Arnhem, reigers fotograferen. Dan kun je al die verschillende body's eens vasthouden en vergelijken. Hoewel er waarschijnlijk nog niemand is met een D60. Maar D300's genoeg, lijkt me. Een ook D40 en volgens de plaatjes lijkt de D60 daar sprekend op.
Ik denk dat ik ga (nog niet 100% zeker, en van mij kun je D300 en D50 proberen, met de 18-200 lens bv.

Nou ja, sterkte maar met de keuze

Jaap

Als je geen D300 koopt, hou je wel weer geld over voor mooie objectieven. Ik zou dan eerder gaan voor de 16-85VR en de 70-300VR. Niet te zwaar en een mooi bereik. En ik denk optisch beter dan de 18-200 VR.
Bij de D60 horen objectieven met een motor in de lens, anders heb je geen autofocus en moet je met hand scherpstellen.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo mar 02 2008 4:03 pm

liveview heb ik non niet 1x gebruikt en denk dat in de toekomst ook niet te doen.
De belangrijkste reden voor mij van de overstap van de D80 naar de D300 zijn de ruisprestaties, dat verschil is fenomenaal
Laatst gewijzigd door KvP op zo mar 02 2008 5:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Jaap Driest
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jaap Driest » zo mar 02 2008 4:21 pm

Ik ook niet. Het is zo heerlijk om door die geweldige zoeker te kijken, vooral met een lichtsterk objectief. Groot, helder: Top.
Ik weet niet hoe de D60 op dit gebied presteert, maar de zoeker is een wereld van verschil met mijn D70s en D50.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door gijs sandberg » zo mar 02 2008 4:46 pm

Beste Mieke,

Als je twee "oude" lenzen hebt, zou ik dat niet mijn kamera-keuze laten bepalen.

Als je wil weten wat zwaar in de hand ligt: probeer eens een D3 met 200-400mm zoomlens.

Als je lichtsterkte wilt is de zgn dubbelkit 18-55 en 55-200 niet zo'n goede keuze.

Over de D60: pas op dat je alleen AF-S lenzen soepel kan gebruiken, de D80/D300 bieden meer mogelijkheden.
D80: alle AF Nikon lenzen,
D300 ook "alle" manual focus Ai objectieven.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » zo mar 02 2008 5:00 pm

Alle drie de camera's zijn magnifiek, laat daar geen twijfel over bestaan. Gezien je reuma denk ik dat je beter met een D60 of D80 af bent (puur het gewicht). Omdat nu je keuze eerste instantie op de D300 was gevallen zou ik voor een D80 gaan. Die heeft net weer iets meer mogelijkheden.

Ik weet niet of je veel haast hebt, er gaan ook veel geruchten de ronde over de opvolger van de D80, ze noemen die nu al D90. Die schijnt heel dicht bij een D300 in de buurt te komen. Wanneer die uitkomt en mogelijk belangrijker, wanneer die te verkrijgen valt, is mij onbekend.

Hope this helps en suc6 met je keuze.
Groet,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid

Bericht door EelcoD7100 » zo mar 02 2008 5:03 pm

Wij als gebruikers van de D-80 sluiten ons helemaal aan bij het advies van Arthur (ALE) :D

Groetjes Eelco & Monique
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo mar 02 2008 6:44 pm

a90 schreef:Mieke, je schrijft dat het je eerste digitale toestel gaat worden. Heb je behalve de juiste keuze voor een camera model, jezelf al verdiept in de verdere be- en verwerking van de digitale foto's ? Ook hierbij zijn wellicht nog kosten te verwachten die je mee kunt nemen in de afweging.

Verder lijkt het me inderdaad niet handig om die oude objectieven als uitgangspunt te nemen en zou ik goed het gewicht in de gaten houden. Reuma achtige klachten worden in de regel niet minder als je ouder wordt (helaas)
Ben nu met een basiscursus bezig, ondanks geen toestel.
Maar maakt niet uit. Steek je allicht van op.
Zit ook basisbewerking dig.foto´s bij.
Bedankt voor je advies, nemen we mee.

Kaatje

Bericht door Kaatje » zo mar 02 2008 7:04 pm

Qua gewicht vind ik de D300 wel meevallen. Ik was een D40 gewend. Ik dacht dat ik nooit met een batterygrip kon werken maar ook is goed gekomen. Het was wel even wennen.

Live view heb ik een paar keer geprobeerd echt te gebruiken, gewoon om het te doen. Maar ik vind het vreselijk en zou dan nog eerder voor een compact kiezen, de live view op de D300 vind ik zelf traag werken.

Je noemt de tokina 12-24. Ik was vandaag met een vriendin een deel van het rondje Mokum aan het doen en was blij dat ik deze thuis had gelaten, want hij is zwaar!

Je kan stellen dat als je niet voor een D300 gaat je geld overhoud voor mooi glaswerk, echter...... Ik zou je dan toch wel aanraden om voor een model te gaan met motor on board. Want je betaald je blauw aan lezen met motor, en dan ook als het om sigma of tamron gaat.

Als je deze drie modellen noemt, dan zou ik voor de D300 of D80 gaan. Waarbij ik wel moet zeggen dat de D300 het prettigst vasthoud, ondanks het gewicht.

Groetjes,
Erica

Jos
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jos » zo mar 02 2008 7:36 pm

Ik zou vanwege het gewixht denk ik de D80 kopen, eventueel met extra grip. Daar wordt ie wel weer wat zwaarder van, maar je kunt de camera in portrtstand makkelijker vasthouden. Er zitten meer mogelijkheden op de D80 dan op de D40/60, en dan bedoel ik mogelijkheden die je echt gebruikt. Ik zou denk ik een 18-200 lens met VR nemen. Lekkere allroundlens, licht en met VR... Behalve als je architectuur schiet, want dan vrees ik nog al wat tonvormige vertekening oin het groothoekbereik en kussenvormige vertekening in het telebereik.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » zo mar 02 2008 7:37 pm

Ik kan alleszins zeggen dat ik een heel tevreden gebruiker van de D80 ben.
Bij de aanschaf dacht ik er nog niet aan om andere lenzen te kopen. Echter kocht ik deze week een oude 50mm 1.4. Deze werkt perfekt op de D80, maar op de D40 zal je dan geen autofocus hebben.
Als je budget het toelaat, daar ga ik toch vanuit anders vernoem je geen D300, zou ik op z'n minst voor de D80 of hoger gaan. Ook het draadloos aansturen van flitsen als de SB600 en SB800 is echt wel de max met deze.
Met de D40 is dat ook niet mogelijk.
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » zo mar 02 2008 10:15 pm

Hoi Noortje!

Hoewel ik de D300 een fantastische camera vind (ik sta er vaak naast, en mag 'm wel eens vasthouden), zou ik in jouw geval voor de D80 gaan (jammer dat er nog geen opvolger is, ook ik verwacht daar heel van!). De D300 is toch wel een zwaar ding, en als je al gezondheidsklachten hebt...

Je oude lenzen lijken me geen reden om welke camera dan ook te nemen.

Als het budget een D300 toelaat, dan zou ik naast de D80 extra geld reserveren voor lenzen; minstens zo belangrijk als je camera!

Aanraders wat mij betreft:

Standaard zoom:
Tamron 17-50 f2.8
Nikon 16-85 VR (even de tests afwachten, maar dat zal wel goed zitten)

Primes:
Nikon 35mm 2.0
Nikon 50mm 1.8 (of 1.4)

Telezoom:
Sigma 70-200 f2.8
Nikon 70-200 VR (wel een erg dure lens, maar wat mij betreft DE lens van Nikon)
Nikon 70-300 VR (voor dat geld erg goed, maar de Sigma zou ik zelf kiezen)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Roelof
Clublid
Clublid

Bericht door Roelof » zo mar 02 2008 10:44 pm

Mieke,

De belangrijkste dingen zijn allemaal al naar voren gebracht.
De D300 is zwaarder dan de D80, die op zijn beurt weer zwaarder is dan de D60.
Mocht ivm het gewicht voor de D80 gaan dan is lijkt de grip die in dit draadje genoemd is mij geen goede keuze, want daar wordt hij weer zwaarder van.
De livebeeld functie van de D300 heb ik wel uitgeprobeerd, maar mijn ding is dat niet helemaal (zoals de lezers van ons clubblad nu bijna allemaal zouden kunnen weten) maar je kunt hem eens uitproberen.
De aanbieding die je zag van de D60 ligt 40 euro boven de prijs van Foto Konijnenberg met dezelfde lenzen.
Wil je de D40 met dezelfde lenzen dan ben je 300 euro goedkoper uit. De trillende sensor zou ik niet te zwaar mee laten tellen.
Zoals Jaap ook al zei, kom 8 maart even kijken in park Sonsbeek, dan kun je de verschillende camera's even bekijken, ik heb nog niemand horen zeggen dat hij/zij de D60 al had en de 40D zul je er ook wel niet tegen komen (in elk geval niet bij onze club)

Wat de lenzen betreft die je al hebt, het is leuk om bij de D300 lichtmeting te kunnen gebruiken met AI(s) lenzen, maar daar houdt het mee op. Ik zou geen camera kopen op dat soort oude lenzen, bovendien kun je ze op de 'mindere' Nikons ook gebruiken, dan maak je een foto, bekijk je het histogram en corrigeert de instellingen indien nodig en maakt nog een foto.

Ik weet niet op voorhand welke lenzen jij hebt als je ze 30 jaar geleden gekocht hebt: dat was op de overgang van pre-AI naar AI. Beide typen doen het prima op de FE.
Het verschil tussen pre-AI en AI is dat de laatste oortjes met gaten heeft en pre-AIheeft dichte oortje, Pre-AI kun je niet gebruiken op de huideige camera's.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Mieke53
Forumlid
Forumlid

Bericht door Mieke53 » zo mar 02 2008 11:17 pm

Roelof schreef:Mieke,

De belangrijkste dingen zijn allemaal al naar voren gebracht.
De D300 is zwaarder dan de D80, die op zijn beurt weer zwaarder is dan de D60.
Mocht ivm het gewicht voor de D80 gaan dan is lijkt de grip die in dit draadje genoemd is mij geen goede keuze, want daar wordt hij weer zwaarder van.
De livebeeld functie van de D300 heb ik wel uitgeprobeerd, maar mijn ding is dat niet helemaal (zoals de lezers van ons clubblad nu bijna allemaal zouden kunnen weten) maar je kunt hem eens uitproberen.
De aanbieding die je zag van de D60 ligt 40 euro boven de prijs van Foto Konijnenberg met dezelfde lenzen.
Wil je de D40 met dezelfde lenzen dan ben je 300 euro goedkoper uit. De trillende sensor zou ik niet te zwaar mee laten tellen.
Zoals Jaap ook al zei, kom 8 maart even kijken in park Sonsbeek, dan kun je de verschillende camera's even bekijken, ik heb nog niemand horen zeggen dat hij/zij de D60 al had en de 40D zul je er ook wel niet tegen komen (in elk geval niet bij onze club)

Wat de lenzen betreft die je al hebt, het is leuk om bij de D300 lichtmeting te kunnen gebruiken met AI(s) lenzen, maar daar houdt het mee op. Ik zou geen camera kopen op dat soort oude lenzen, bovendien kun je ze op de 'mindere' Nikons ook gebruiken, dan maak je een foto, bekijk je het histogram en corrigeert de instellingen indien nodig en maakt nog een foto.

Ik weet niet op voorhand welke lenzen jij hebt als je ze 30 jaar geleden gekocht hebt: dat was op de overgang van pre-AI naar AI. Beide typen doen het prima op de FE.
Het verschil tussen pre-AI en AI is dat de laatste oortjes met gaten heeft en pre-AIheeft dichte oortje, Pre-AI kun je niet gebruiken op de huideige camera's.
Roelof,
Oren met gaatjes dus. AI dan he?
Mooie reacties allemaal.
Leuk dit forum.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”