Zin of onzin losse lichtmeter met spotmeting bij Panorama ..

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Plaats reactie
L.Cavalier
Forumlid
Forumlid

Zin of onzin losse lichtmeter met spotmeting bij Panorama ..

Bericht door L.Cavalier » ma mar 03 2008 8:00 pm

Niettegenstaande de zeer goede belichtings systemen in de D200,vraag ik mij af of ik bij panorama opnamen niet vlugger de gemiddelde belichting kan meten met een losse lichtmeter.

Ik heb nog een Lunasix met een tele opzetstuk,deze kan op 15° en op 7.5 ° gezet worden en wat wordt gemeten is te zien in de zoeker van de lichtmeter.
Of hoe meten jullie de gemiddelde sluitertijd gezien het diafragma op een vaste waarde staat.,met de D200;
Bij voorbaat dank.
L.C

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 03 2008 10:44 pm

Ik denk het niet. Gangbaar is om de twee uiterste einden van je panorama te meten, eventueel wat ertussen in, en een mooi gemiddelde waarde te kiezen.

Hoe goed je ook meet, grote kans dat hoe dan ook een deel overbelicht is en een ander deel onderbelicht.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Zin of onzin losse lichtmeter met spotmeting bij Panoram

Bericht door emiel » ma mar 03 2008 11:06 pm

L.Cavalier schreef:Niettegenstaande de zeer goede belichtings systemen in de D200,vraag ik mij af of ik bij panorama opnamen niet vlugger de gemiddelde belichting kan meten met een losse lichtmeter.
L.C
als er iets is waar je de tijd voor moet nemen is het wel panorama's schieten. Dus een fractie snellere belichtingsmeting is niet echt het belangrijkste.... En het is belangrijk om een gemiddelde belichting te kiezen.

ajuus
emiel

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mar 04 2008 8:42 am

Ik zie ook het voordeel niet in een aparte lichtmeter. Panoramafoto's maken is toch geen snelheidsfotografie??? tenminste hoe ik het doe niet. :)
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » di mar 04 2008 8:52 am

Met een losse belichtingsmeter kun je snel een gemiddelde meten. Met het witte bolletje voor invallend licht. Dus met een losse meter is spotmeting eigenlijk niet nodig.
Als je de meter van de camera gebruikt moet je meerdere malen meten, en dan moet er in de beide uitersten van je panorama bij voorkeur ook nog een redelijk gemiddelde grijswaarde te meten zijn - dan wel spotmeten.
De meters in de camera's zijn fantastisch, maar de losse meter zal altijd zijn waarde behouden.
E.M. de Klerk

L.Cavalier
Forumlid
Forumlid

Bericht door L.Cavalier » di mar 04 2008 11:12 am

Opgezetfan schreef:Ik zie ook het voordeel niet in een aparte lichtmeter. Panoramafoto's maken is toch geen snelheidsfotografie??? tenminste hoe ik het doe niet. :)
Het komt inderdaad niet op snelheid aan,maar ik dacht dat het praktischer zou zijn...
Maar hoe meet jij als expert panorama maker?

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di mar 04 2008 11:21 am

Hoe al eerder werd gezegd. Maar meerendeel toch gewoob uit ervaring. Vroeger deed ik idd mijn camera instellen op een vast diafragmawaarde en meette ik links en recht en pakte een gemiddelde, tegenwoordig meet ik alleen in het midden en weet ik wel wat ik moet gebruiken voor het ultieme resultaat. Maar ik meet gewoon als gemiddelde waarde en niet spotmeting.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

L.Cavalier
Forumlid
Forumlid

Bericht door L.Cavalier » di mar 04 2008 11:43 am

Opgezetfan schreef:Hoe al eerder werd gezegd. Maar meerendeel toch gewoob uit ervaring. Vroeger deed ik idd mijn camera instellen op een vast diafragmawaarde en meette ik links en recht en pakte een gemiddelde, tegenwoordig meet ik alleen in het midden en weet ik wel wat ik moet gebruiken voor het ultieme resultaat. Maar ik meet gewoon als gemiddelde waarde en niet spotmeting.
Duidelijk...bedankt voor het zeer zeer snele antwoord!
Mvg L.C

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”