Lenskeuze voor een houseparty.

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
MadMike

Lenskeuze voor een houseparty.

Bericht door MadMike » zo okt 29 2006 4:53 pm

Hallo iedereen,

ik ben sinds een goeie maand nu aan de slag met mijn D80 :D :D . ik heb al enkele glazen erbij nl: 18-135 kitlens, 55-200 f4-5.6 zoomlens en een standaardlens 50 mm f1.8. wat ik die betreffende nacht zeker ook moet gebruiken is mijn flitser, een metz 54-AF 1N. de TTL werkt voortreffelijk voor zover ik in de woonkamer kan beoordelen. maar nu het vraagstuk:

komend weekend moet ik voor een grote organisator van housepartys fotos maken, wel te weten in het mecc in maastricht (groooote hal dus). ik vraag mij af welke van de 3 lenzen ik het beste kan kiezen, de 18-135 vanwege de grote hoek, of de 50mm voor de wazige achtergronden en veel lichtsterkte?

mijn flitser heeft een minimale bp afstand van 25 mm, terwijl de lens tot 18 mm gaat, ik neem aan dat dit niet zo herkenbaar is omdat het licht toch flink verstrooid word.
de fotos die ik moet maken zijn voornamelijk portretten van feestgangers en DJ's, maar ook overzichten. voor portretten gebruik ik standaard de flitser licht omhoog gekanteld met diffusor. maar de overzichten zijn weer een vraagstukje:

ik neem aan dat ik mijn iso een stuk op moet krikken tot 800 (?) om een beetje minder bewegingsonscherpte te krijgen van de voortdurend bewegende lichten. hier ook de keuze wat belangrijker is: beeldhoek, of lichtstekte (18 mm of 50mm lens).
of simpelweg wachten tot ze de stroboscoop op volle toeren aangooien, maar dat is weer zo plat wit...

het is wel wat meer dan een enkele vraag geworden :oops: maar ik denk (hoop) wel dat jullie me wat goeie tips kunnen geven!

vriendelijke groet!!

Mike Dols

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » zo okt 29 2006 7:57 pm

Vanwege de lichtsterkte en mooie onscherpte, zou ik zelf kiezen voor de 50 mm. Door de crop is het een 75 mm. en mooi voor portretten van feestvierders. Wat belichting betreft ben je veel flexibeler dan met een diafragma 3.5 of 4.5 mm..
Ik zou eerst eens kijken hoe de foto's eruit zien zonder flits. Er is waarschijnlijk zat licht. En onscherpte geeft bij dansers vaak een actief beeld (natuurlijk met mate...).
En daarbuiten: een beetje houseparty duurt wel een aantal uren en als je bijvoorbeeld een notebook meeneemt kun je gelijk je resultaten bekijken. Dan kun je eventueel alsnog een andere lens erop draaien of de flitser activeren. Ik ben benieuwd naar de resultaten! Plaats je een paar foto's?

martijn01

Bericht door martijn01 » zo okt 29 2006 11:46 pm

Ik ben het wel met roel eens vind de 50 mm ook zeer geschikt voor dit onderwerp. party pics vind ik persoonlijk over het algemeen erg mooi op f4! (niet altijd he haha) zo krijg je de sfeer in je foto. en inderdaad, bij portretten de flitser er lekker op zetten recht omhoog. Wel zou ik een omni bouncje gebruiken. en leuke details kan je ook maken met de 50 mm! bijvoorbeeld een hand van de dj op een een lp. en een overzicht maken met de 50 mm in de mecc lijkt me ook geen struikel punt! het zal vast een grote party zijn met een hoog podium waar je een lekker overzicht vanaf kan schieten. en ja dat er dan een paar vierkante meter niet oppast in zo'n grote zaal.... je hebt er dan al heel wat op staan denk! Een ster filter kan trouwens erg leuk zijn bij je onderwerp!
je iso zou ik ook zoals je zelf al zei op 800 zetten.
Je moet dit onderwerp gewoon lekker los gaan fotograferen schiet een paar leuke platen! en lachen doen ze toch wel haha! het komt vast helemaal goed! laat je na het weekend een paar feestelijke platen zien...
Hoe kom je trouwens aan zo'n klus....... als ik zo brutaal mag zijn

paulk

Lens voor houseparty

Bericht door paulk » ma okt 30 2006 8:09 am

De beste lens voor dit soort feesten/manifestaties zal de lens met de meeste groothoek zijn

Een 50mm (die dus na crop de beeldhoek van een 75mm zal geven) is veel te lang als je midden tussen de mensen staat, je zal minimaal een 18mm (na crop beeldhoek van 27mm) nodig hebben

Plus dat de sfeer van een (zeker house) party niet onder de optische vervorming van een groothoek zal lijden (sterker de zal het zelfs eerder zal versterken)

Enige nadeel is de relatief lage lichtsterkte, zodat je de lens weing moet diafragmeren, een relatief lange sluitertijd en hoge iso moet nemen om het omgevinglicht enigszins mee te nemen. Ik ga ervan uit dat je flitst, zet de flitssynchro dan wel op het tweede sluitergordijn

Bijgaand wat voorbeelden van voornoemde manier van belichten (bij modeshows)

http://www.pbase.com/paul_k/fashion&page=7

en groothoekgebruik (bij een optreden)

http://www.pbase.com/paul_k/rock_2

succes Paul

MadMike

Bericht door MadMike » ma okt 30 2006 9:21 am

hallo mensen,

dankjewel allereerst voor de tot nu toe zeer bruikbare info, zoals ik het zelf zie zat ik wel in de goeie richting te denken, maar nu weet ik t zeker.

even een aantal opmerkingen op jullie reacties:

@roel:
mijn notebook gaat mee ja, ik krijg beschikking over een rustig hoekje dus evt spieken naar het resultaat en een objectief verwisselen zal toch gebeuren ja. fotos zullen zeker online komen, wanneer beloof ik niet.

@martijn01:
omnibounce is aanwezig (mecabounce voor metz fltser dan)
mijn satief gaat ook mee dus een hoog uitzicht ga ik zeker opzoeken. het feest duurt 8 uur dus tijd zat. ik mag ook de dag ervoor fotos van het opbouwen gaan maken, maar waarschijnlijk moet ik dus werken (middagdienst). en hoe ik aan zon klus kom? ik doe zelf ook wel eens een potje raggen op de platenspelers en zo ken ik wat gasten. een vriend heeft mij toen aangeraden bij een proffesionele organisator die een fotograaf zocht.
owja, sterfilter heb ik nog niet, maar ik ken het effect.

@ paulk:
Plus dat de sfeer van een (zeker house) party niet onder de optische vervorming van een groothoek zal lijden (sterker de zal het zelfs eerder zal versterken)
haha ja je hebt gelijk, ze trekken toch vaak wazige gezichten, in groothoek lekker dichtbij genomen kan dat heel grappig uitzien denk ik ja, vooral als ze nog handen ofzo gaan uitsteken (uitkijken voor flitsschaduw!!) ideetje om toe te passen!
en idd de flits op rear, dan blijven de mensen stilstaan tot de sluiter dicht is.
Mooie fotos trouwens van die mode- en rock-show. je hebt in beide situaties wel meer licht dan ik zal hebben (volgspots op de modellen, stagelight op de band), maar evengoed mooie voorbeelden. (vooral die met die zanger in actie, headbangend!)

ik zal eerlijk zeggen dat ik met mijn vorige camera die merkvreemd is (fuji!.... gezondheid!) ook al een sessie voor deze organisator heb geschoten, de betreffende link is:

http://www.u-h-m.com/pictures.asp?eventdate=20060915

het was een hele andere camera dan wat ik nu heb, dus wees niet te kritisch met vergelijken (autofocus is waardeloos, manual niet te doen)
heb ook nog de fout gemaakt dat ik soms de sluitertijd te lang had staan, wat tijdens een stroboscoop-salvo lijkt alsof je 5 opnames hebt gemaakt over elkaar. op t kleine monitor schermpje was dit nauwelijks te zien.

dus in grote lijnen,

portretten: groot diafragma, 18 of 50 mm, flits + diffusor omhoog richten.

overzichten: kleiner diafragma(vier tot acht), 18mm, hoge iso, satief.

als ik zelf nog even aan mijn 55-200 denk zal ik die niet echt kunnen gebruiken vanwege de hoeveelheid nevel, door de kleine beeldhoek zal dit overdreven worden omdat er veel meer rook en nevel tussen camera en onderwerp in zit (gotoere afstanden tot onderwerp) of zie ik t nu fout?

dankjewel voor de reacties tot nu toe, ik zal vanavond nog eens kijken en reageren!

groetjes van mike!!!

martijn01

Bericht door martijn01 » ma okt 30 2006 5:21 pm

Ik vind het best leuke foto's jonge!
Alleen wil ik wel even zeggen probeer iets meer licht in je portretten te krijgen! en portret kan je best maken or op een 30ste (sluitertijd) iso 800 flits omhoog! tja en diafragma 4 ofzo! even moeilijk te zeggen uit het hoofd. Maar gewoon wat meer licht erin. en ik ben het bij nader inzien ook wel met paulk eens je staat natuurlijk in een mega drukke zaal! waar je voor portretten niet een extra stapje terug naar achteren kan doen! dus een groothoek zou ook wel lekker zijn!

MadMike

Bericht door MadMike » di okt 31 2006 10:58 am

hallo alweer,

thnxx martijn voor je lof over mijn eerste partypics. mezelf stoort het nogal dat niet alle fotos scherp zijn, wat je op de resolutie van die site trouwens weer minder goed kunt herkennen, maar ik heb de originelen en weet dat ze licht onscherp zijn... ik ga er wel vanuit dat nikons AF beter gaat werken dan mijn ouwe fuj.... gezondheid.

en ik ga er van uit dat ik toch zeker wel een afstand tot mensen neem als ik ze ga fotograferen. het mecc is groot, mensen zullen samenkomen op de dansvloer maar het meerendeel staat toch wat te vertellen, even af te keoelen, wat lopen of even wat drinken halen. wat ik zeggen wil is dat het niet zoo druk zal zijn dat ik geen afstand kan nemen, misschien op de dansvloer, maar daar kom ik niet met mijn duur toestel. teveel springende mensen...

ik denk wel dat ik beide lenzen ga uitproberen, de 50 mm en de 18-135. ik denk dat de 55-200 hier niet veel uithaalt, zo ver ga ik denk ik niet zoomen.

en zoals t uitziet komt mijn mecabounce (omnibounce van metz) niet op tijd aan, dus moet ik improviseren. ik denk dat een iets dikker stuk wit papier (100-150 gr) genoeg verzacht voor eenzelfde effect? ik neem verschillende stukken papier mee en plakband zodat ik wat kan experimenteren.

heeft er trouens iemand ervaring met de metz-flitser? hij schijnt een heel stuk sterker te zijn dan de SB serie (richtgetal 54 voor de metz tegenover 38 en 30 voor de SB800, 600). alle I-TTL functies werken ook perfect.

ik lees het wel!!!

de groeten en tot morgen!!

BUG322

Bericht door BUG322 » di okt 31 2006 12:36 pm

Ik ben niet echt een overtuigd houseparty bezoeker maar voor weinig licht zonder flits en dat is en blijft het mooist is de 50mm 1,8 ideaal.

Hier een paar foto's foto van echte muzikanten.
:twisted:
Afbeelding
Afbeelding

groetjes

MadMike

Bericht door MadMike » di okt 31 2006 12:53 pm

hallo bug332,

niet echt een sympathiek berichtje vind ik...

simpelweg een statement zonder uitleg en dan: hier zijn fotos van "echte" muziekanten.

(alsof ik poppen of robots ga fotograferen)

zijn er nog mensen die iets nuttigs kunnen zeggen of laten zien?

groetjes!

vanson

Bericht door vanson » di okt 31 2006 12:59 pm

MadMike schreef:hallo bug332,

niet echt een sympathiek berichtje vind ik...

simpelweg een statement zonder uitleg en dan: hier zijn fotos van "echte" muziekanten.

(alsof ik poppen of robots ga fotograferen)

zijn er nog mensen die iets nuttigs kunnen zeggen of laten zien?
Ik denk dat Bugs commentaar grappig bedoeld is, en om te laten zien dat foto's zonder flits erg mooi/sfeervol kunnen zijn. Gewoon even je teennagels knippen en flauw lachen om Bugs 'grapje' (ik vond het overigens wel grappig, zonder me meteen in negatieve bewoordingen uit te laten over houseparties en aanverwante zaken, hopelijk dat dit wel overkomt...)

Een aantal foto's (gemaakt met je Fuji?) waren zeer ok, zeker die foto's die ingeflitst waren. Met de flitssych op 'rear' of 'slow' kun je ook nog iets van het ambiente licht meenemen, of iets van beweging, wat leuke foto's oplevert die de aard van het beestje (ik neem aan dat er veel gedanst wordt op een houseparty...) beter kunnen laten overkomen.

succes!

BUG322

Bericht door BUG322 » di okt 31 2006 1:22 pm

Ik heb mijn emoticon helaas niet wijs kunnen brengen dat hij ook knipoogt.
Het is niet echt min bedoeld ieder zijn smaak.

maar zonder flits krijg je gewoon meer sfeer in een foto.
flits is pure registratie.

Trouwens wel leuk hoor ik kan er wel naar kijken die party pics.

groetjes :D

martijn01

Bericht door martijn01 » di okt 31 2006 4:12 pm

de pest is van werken zonder flits op een house party... dat het veel bewegend licht is. Bij een concert wordt er veel gebruik gemaakt van spots (continu verlichting op de zanger) op zo'n house part hangen vooral mac 300 snelle 360 graden roterende lampen! op het moment dat iemand in de spot staat en jij wil afdrukken zonder je flitser! en die lamp draait weg en hij of zij staat in het pikke donker heb je gewoon een klote foto! Zijn we het daar niet mee eens dan...
En portretten van feestgangers zijn beter met flits vind ik persoonlijk want de mensen veel het juist leuk om elkaar na het feest duidelijk op de site te zien! en kijk je hebt flitsen en flitsen!

Malo1961

Bericht door Malo1961 » di okt 31 2006 7:15 pm

MadMike schreef:
zoals t uitziet komt mijn mecabounce (omnibounce van metz) niet op tijd aan, dus moet ik improviseren. ik denk dat een iets dikker stuk wit papier (100-150 gr) genoeg verzacht voor eenzelfde effect? ik neem verschillende stukken papier mee en plakband zodat ik wat
Kleine tip.
De plastic koffiebekertjes die in de automaten gebruikt worden schijnen perfekt als omnibounce te werken.
De Hema en AH hebben ze ruim op voorraad. Ook de sopkom variant is een optie als de breedte van je flitskop wat forser is. Paar stukjes tape om vast te zetten en voila !

Succes,
Martin.

MadMike

Bericht door MadMike » wo nov 01 2006 12:58 pm

hallo mensen!

allereerst @ bug332:
mijn teennagels zijn geknipt :oops: , zo zie je maar dat een eertse indruk niet altijd klopt he...

@ vanson:
die vorige serie fotos met de fuji (finepix S5600) waren (bijna) allemaal op manual genomen met diafragma 4 en sluitetijd tussen 1/2 en 1/60 seconde. flits op slow sync. lange sluitertijd = FOUT bij stoboscoop heb ik van die sessie geleerd.

@ martijn:
kijk jij weet waar ik fotos ga maken, mac 300 wat een kanonnen! op een zulke party moet je idd hard zoeken naar de verstopte cans, voor 90 % bewegende intelligente lampen en heel veel stobes (kunnen die macs trouwens ook nog tot 20 x per sec flitsen volgens mij). je verhaaltje van de flits tegenover het verhaal van bug332 moet ik jullie beiden gelijk geven, maar het is sterk afhankelijk van de hoeveelheid omgevingslicht en in de zaal is dat meestal minumum, of het licht beweegt tering snel. flitsen is dus noodzaak. in de chillout of aan de bars is meer ambiente verlichting en daar kan de flits rustig eens uit voor een sfeeropname.

@ Malo1961:
Kijk dat is nu een idee! ik was aan papier aan het denken maar een kegeltje (beker) verspreidt idd veel meer diffuus dan een vlak vel papier.
vanavond dus de koffieautomaat in de fabriek plunderen!! haha!

ik heb op t werk geregeld dat ik vrijdagavond vrij heb, dan kan ik mooi het mecc binnen voor overdag wat fotos te maken van het opbouwen! de zenuwen beginnen te komen!

de groeten aan ieder1!

groeten mike!!

vanson

Bericht door vanson » wo nov 01 2006 1:54 pm

MadMike schreef: @ Malo1961:
Kijk dat is nu een idee! ik was aan papier aan het denken maar een kegeltje (beker) verspreidt idd veel meer diffuus dan een vlak vel papier.
vanavond dus de koffieautomaat in de fabriek plunderen!! haha!
Photo Workers of the World, unite and take over !!!

:lol:

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”