hallo mensen,
dankjewel allereerst voor de tot nu toe zeer bruikbare info, zoals ik het zelf zie zat ik wel in de goeie richting te denken, maar nu weet ik t zeker.
even een aantal opmerkingen op jullie reacties:
@roel:
mijn notebook gaat mee ja, ik krijg beschikking over een rustig hoekje dus evt spieken naar het resultaat en een objectief verwisselen zal toch gebeuren ja. fotos zullen zeker online komen, wanneer beloof ik niet.
@martijn01:
omnibounce is aanwezig (mecabounce voor metz fltser dan)
mijn satief gaat ook mee dus een hoog uitzicht ga ik zeker opzoeken. het feest duurt 8 uur dus tijd zat. ik mag ook de dag ervoor fotos van het opbouwen gaan maken, maar waarschijnlijk moet ik dus werken (middagdienst). en hoe ik aan zon klus kom? ik doe zelf ook wel eens een potje raggen op de platenspelers en zo ken ik wat gasten. een vriend heeft mij toen aangeraden bij een proffesionele organisator die een fotograaf zocht.
owja, sterfilter heb ik nog niet, maar ik ken het effect.
@ paulk:
Plus dat de sfeer van een (zeker house) party niet onder de optische vervorming van een groothoek zal lijden (sterker de zal het zelfs eerder zal versterken)
haha ja je hebt gelijk, ze trekken toch vaak wazige gezichten, in groothoek lekker dichtbij genomen kan dat heel grappig uitzien denk ik ja, vooral als ze nog handen ofzo gaan uitsteken (uitkijken voor flitsschaduw!!) ideetje om toe te passen!
en idd de flits op rear, dan blijven de mensen stilstaan tot de sluiter dicht is.
Mooie fotos trouwens van die mode- en rock-show. je hebt in beide situaties wel meer licht dan ik zal hebben (volgspots op de modellen, stagelight op de band), maar evengoed mooie voorbeelden. (vooral die met die zanger in actie, headbangend!)
ik zal eerlijk zeggen dat ik met mijn vorige camera die merkvreemd is (fuji!.... gezondheid!) ook al een sessie voor deze organisator heb geschoten, de betreffende link is:
http://www.u-h-m.com/pictures.asp?eventdate=20060915
het was een hele andere camera dan wat ik nu heb, dus wees niet te kritisch met vergelijken (autofocus is waardeloos, manual niet te doen)
heb ook nog de fout gemaakt dat ik soms de sluitertijd te lang had staan, wat tijdens een stroboscoop-salvo lijkt alsof je 5 opnames hebt gemaakt over elkaar. op t kleine monitor schermpje was dit nauwelijks te zien.
dus in grote lijnen,
portretten: groot diafragma, 18 of 50 mm, flits + diffusor omhoog richten.
overzichten: kleiner diafragma(vier tot acht), 18mm, hoge iso, satief.
als ik zelf nog even aan mijn 55-200 denk zal ik die niet echt kunnen gebruiken vanwege de hoeveelheid nevel, door de kleine beeldhoek zal dit overdreven worden omdat er veel meer rook en nevel tussen camera en onderwerp in zit (gotoere afstanden tot onderwerp) of zie ik t nu fout?
dankjewel voor de reacties tot nu toe, ik zal vanavond nog eens kijken en reageren!
groetjes van mike!!!