DX en FX waar zijn het afkortingen van?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties
yoyo

Bericht door yoyo » vr mar 07 2008 11:34 am

Léon Obers schreef:Voor wat betreft Nikon, hebben die op het objectief de code "N' meegekregen. Die zijn dus speciaal geoptimaliseerd voor full frame digitale sensors.

Lenzen die het analoog goed doen op full frame zijn bijv. de Nikkor 17-35/2.8 en "normaal" werkend de Nikkor 18 mm f/3.5 AIS (manual focus). Die lenzen hebben problemen op een ful frame D3. Met name die laatste lens heeft extreem veel lichtafval bij grotere openingen --> onbruikbaar. Maar ook die eerste lens ontkomt er niet aan bij grote openingen in de 17 mm stand.
De "N" staat op dit moment voor Nano Crystal Coat en is gewoon een nieuwe coating om interne reflecties nog verder te verminderen. Ik heb hier nog een 24/2.8 N liggen, maar die N stond 15 jaar terug voor "New".

Een D3 heeft last met vaste brandpuntobjectieven waar het nodalpunt dicht bij de sensor licht. Juist een zoom objectief als de 17-35 en 14-24 doen het beter dan hun vastbrandpunt broeders, omdat bij zoomobjectieven dat nodalpoint verder van de sensor af ligt en het licht rechten op de sensor valt.
Lichtafval komt voor bij objectieven die een beetje krap zijn ontworpen qua beeldhoek, Vooral lichtsterke objectieven waar de ruimte beperkt was.... Maar ook hier zijn de vaste broeders in het nadeel, omdat hun nodalpoint dichter bij de sensor ligt en de sensor dus sensorvignetering geeft.
De 17-35 doet het gewoon goed op een D3. Hij is niet ontworpen om vol open optimaal te presteren. De 17-35 heeft, in tegenstelling tot de 14-24, wel een filtervatting. Ondanks dat is de 14-24 een erg mooi objectief overigens (qua prestaties). Ik begrijp dat er voor de 14-24 filterfabrikanten bezig zijn te kijken naar een klemvatting om er gewoon filterfolie op te gebruiken.

Gebruikersavatar
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Berichten: 14887
Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za mar 08 2008 11:56 pm

yoyo schreef:
Léon Obers schreef:Voor wat betreft Nikon, hebben die op het objectief de code "N' meegekregen. Die zijn dus speciaal geoptimaliseerd voor full frame digitale sensors.

Lenzen die het analoog goed doen op full frame zijn bijv. de Nikkor 17-35/2.8 en "normaal" werkend de Nikkor 18 mm f/3.5 AIS (manual focus). Die lenzen hebben problemen op een ful frame D3. Met name die laatste lens heeft extreem veel lichtafval bij grotere openingen --> onbruikbaar. Maar ook die eerste lens ontkomt er niet aan bij grote openingen in de 17 mm stand.
De "N" staat op dit moment voor Nano Crystal Coat en is gewoon een nieuwe coating om interne reflecties nog verder te verminderen. Ik heb hier nog een 24/2.8 N liggen, maar die N stond 15 jaar terug voor "New".
Een Nikkor 200mm f/2G ED-IF AF-S VR heeft ook Nano Crystal Coat, maar daar zie je die opvallende "N" niet op het objectief. Alleen bij de 2 op dit moment speciaal gecorrigeerde objectieven voor full frame zie je de "N" staan.
yoyo schreef: Een D3 heeft last met vaste brandpuntobjectieven waar het nodalpunt dicht bij de sensor licht. Juist een zoom objectief als de 17-35 en 14-24 doen het beter dan hun vastbrandpunt broeders, omdat bij zoomobjectieven dat nodalpoint verder van de sensor af ligt en het licht rechten op de sensor valt.
Een uittredepupil (beslist iets anders als wat onder "nodalpoint" wordt verstaan), wat verregaand bepalend is hoe recht of schuin de lichtbundel naar de hoeken toe op een sensor valt, of die groter of kleiner zou zijn, wordt op zichzelf niet bepaalt of het zoomlenzen of vaste brandpunt objectieven zijn. Dus je kunt niet stellen dat vaste brandpuntobjectieven per definitie slechter zouden zijn en zoomlenzen beter voor gebruik op een full frame digitale sensor.

Voor wat betreft de 17-35/2.8 dat die het beter doet op een full frame D3, gaat dat in ieder geval NIET op voor wat betreft volle opening op 17 mm.
yoyo schreef:
Lichtafval komt voor bij objectieven die een beetje krap zijn ontworpen qua beeldhoek,
Beeldhoek is absoluut niet maatgevend. De nieuwe 14-24/2.8 zoom heeft in de 14 mm stand aanzienlijk minder lichtafval dan met dezelfde beeldhoek van het al jaren verkrijgbare 14/2.8 objectief.
Vergelijkbare brandpunten tussen het ene merk en het ander merk (of model) kunnen simpelweg enorm verschillen in lichtafval.
yoyo schreef: Vooral lichtsterke objectieven waar de ruimte beperkt was.... Maar ook hier zijn de vaste broeders in het nadeel, omdat hun nodalpoint dichter bij de sensor ligt en de sensor dus sensorvignetering geeft.
Lichtsterke zoomlenzen bestaan vooralsnog niet. Zover ik kan nagaan is de hoogste lichtsterkte f2.8. Vaste brandpunten bij Nikon komen maximaal tot aan f1.2 (manueel) of f1.4 (AF).
yoyo schreef: De 17-35 doet het gewoon goed op een D3.
Afgezien van de 17 mm bij volle opening.
yoyo schreef: Hij is niet ontworpen om vol open optimaal te presteren.
Dat is geen enkel objectief, uitgezonderd een spiegelobjectief (die kun je meestal niet diafragmeren).
yoyo schreef: De 17-35 heeft, in tegenstelling tot de 14-24, wel een filtervatting. Ondanks dat is de 14-24 een erg mooi objectief overigens (qua prestaties). Ik begrijp dat er voor de 14-24 filterfabrikanten bezig zijn te kijken naar een klemvatting om er gewoon filterfolie op te gebruiken.
Filter folie? Lijkt me wel erg kwetsbaar.

Overigens, ondanks alle fraaie berichten en tests van de nieuwe 14-24/2.8 heb ik ook al op forums gelezen dat de lens meer dan normaal gevoelig is voor interne lichtreflecties, wat opvallend gekleurde vlekken geeft. Zodanig dat een gebruiker die interieurs fotografeert, de lens alweer aan de leverancier heeft terug gegegeven.
** Zie forumberichten hier **
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gebruikersavatar
a90
Forumlid
Forumlid
Berichten: 4882
Lid geworden op: di nov 07 2006 10:20 pm
Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo mar 09 2008 12:14 am

Léon Obers schreef:Alleen bij de 2 op dit moment speciaal gecorrigeerde objectieven voor full frame zie je de "N" staan.
Volgens mij zijn er nog een handjevol hoor. :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

GdP

Bericht door GdP » zo mar 09 2008 12:27 am

Ik denk gewoon dat het helemaal nergens afkortingen van zijn.

yoyo

Bericht door yoyo » zo mar 09 2008 1:12 am

Léon Obers schreef:
yoyo schreef:
Léon Obers schreef:Voor wat betreft Nikon, hebben die op het objectief de code "N' meegekregen. Die zijn dus speciaal geoptimaliseerd voor full frame digitale sensors.

Lenzen die het analoog goed doen op full frame zijn bijv. de Nikkor 17-35/2.8 en "normaal" werkend de Nikkor 18 mm f/3.5 AIS (manual focus). Die lenzen hebben problemen op een ful frame D3. Met name die laatste lens heeft extreem veel lichtafval bij grotere openingen --> onbruikbaar. Maar ook die eerste lens ontkomt er niet aan bij grote openingen in de 17 mm stand.
De "N" staat op dit moment voor Nano Crystal Coat en is gewoon een nieuwe coating om interne reflecties nog verder te verminderen. Ik heb hier nog een 24/2.8 N liggen, maar die N stond 15 jaar terug voor "New".

Een Nikkor 200mm f/2G ED-IF AF-S VR heeft ook Nano Crystal Coat, maar daar zie je die opvallende "N" niet op het objectief. Alleen bij de 2 op dit moment speciaal gecorrigeerde objectieven voor full frame zie je de "N" staan.
yoyo schreef: Een D3 heeft last met vaste brandpuntobjectieven waar het nodalpunt dicht bij de sensor licht. Juist een zoom objectief als de 17-35 en 14-24 doen het beter dan hun vastbrandpunt broeders, omdat bij zoomobjectieven dat nodalpoint verder van de sensor af ligt en het licht rechten op de sensor valt.
Een uittredepupil (beslist iets anders als wat onder "nodalpoint" wordt verstaan), wat verregaand bepalend is hoe recht of schuin de lichtbundel naar de hoeken toe op een sensor valt, of die groter of kleiner zou zijn, wordt op zichzelf niet bepaalt of het zoomlenzen of vaste brandpunt objectieven zijn. Dus je kunt niet stellen dat vaste brandpuntobjectieven per definitie slechter zouden zijn en zoomlenzen beter voor gebruik op een full frame digitale sensor.

Voor wat betreft de 17-35/2.8 dat die het beter doet op een full frame D3, gaat dat in ieder geval NIET op voor wat betreft volle opening op 17 mm.
yoyo schreef:
Lichtafval komt voor bij objectieven die een beetje krap zijn ontworpen qua beeldhoek,
Beeldhoek is absoluut niet maatgevend. De nieuwe 14-24/2.8 zoom heeft in de 14 mm stand aanzienlijk minder lichtafval dan met dezelfde beeldhoek van het al jaren verkrijgbare 14/2.8 objectief.
Vergelijkbare brandpunten tussen het ene merk en het ander merk (of model) kunnen simpelweg enorm verschillen in lichtafval.
yoyo schreef: Vooral lichtsterke objectieven waar de ruimte beperkt was.... Maar ook hier zijn de vaste broeders in het nadeel, omdat hun nodalpoint dichter bij de sensor ligt en de sensor dus sensorvignetering geeft.
Lichtsterke zoomlenzen bestaan vooralsnog niet. Zover ik kan nagaan is de hoogste lichtsterkte f2.8. Vaste brandpunten bij Nikon komen maximaal tot aan f1.2 (manueel) of f1.4 (AF).
yoyo schreef: De 17-35 doet het gewoon goed op een D3.
Afgezien van de 17 mm bij volle opening.
yoyo schreef: Hij is niet ontworpen om vol open optimaal te presteren.
Dat is geen enkel objectief, uitgezonderd een spiegelobjectief (die kun je meestal niet diafragmeren).
yoyo schreef: De 17-35 heeft, in tegenstelling tot de 14-24, wel een filtervatting. Ondanks dat is de 14-24 een erg mooi objectief overigens (qua prestaties). Ik begrijp dat er voor de 14-24 filterfabrikanten bezig zijn te kijken naar een klemvatting om er gewoon filterfolie op te gebruiken.
Filter folie? Lijkt me wel erg kwetsbaar.

Overigens, ondanks alle fraaie berichten en tests van de nieuwe 14-24/2.8 heb ik ook al op forums gelezen dat de lens meer dan normaal gevoelig is voor interne lichtreflecties, wat opvallend gekleurde vlekken geeft. Zodanig dat een gebruiker die interieurs fotografeert, de lens alweer aan de leverancier heeft terug gegegeven.
** Zie forumberichten hier **
Ga even je huiswerk doen voordat je hier post. En verdraai mijn woorden niet.

De Nikkor 200mm f/2G ED-IF AF-S VR heeft GEEN Nano Crystal Coat. En er zijn heel wat meer objectieven die het nu hebben.

Nano Crystal Coat
Nano Crystal Coat is an antireflective coating that originated in the development of NSR-series (Nikon Step and Repeat) semiconductor manufacturing devices. It virtually eliminates internal lens element reflections across a wide range of wavelengths, and is particularly effective in reducing ghost and flare peculiar to ultra-wideangle lenses. Nano Crystal Coat employs multiple layers of Nikon’s outstanding extra-low refractive index coating, which features ultra-fine crystallized particles of nano size (one nanometer equals one millionth of a mm). Nikon now proudly marks a world first by applying this coating technology to a wide range of lenses for use in consumer optical products.

Objectieven met Nano :
AF-S NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED (1.7x)
AF-S NIKKOR 24-70mm f/2.8G ED (2.9x)
AF-S Micro NIKKOR 60mm f/2.8G ED
AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED
AF-S VR Nikkor 300mm f/2.8G IF-ED
AF-S NIKKOR 400mm f/2.8G ED VR
AF-S NIKKOR 500mm f/4G ED VR
AF-S NIKKOR 600mm f/4G ED VR

Hiervan is de AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF-ED al vanaf 2006 op de markt en de AF-S VR Nikkor 300mm f/2.8G IF-ED al vanaf 2005.

Nano is niet specifiek voor FF. Wel belangrijk bij sensoren in het algemeen, omdat ze gevoeliger zijn voor interne reflecties (het highpassfilter reflecteert licht naar de achterste lensgroepen en dat komt weer fijn terug waar je dat niet wil.)

Ik stel niet dat vaste brandpuntobjectieven per definitie slechter zouden zijn. Dat maak jij ervan. Bij gelijk brandpunt zorgt de bouw van een zoomobjectief er in de meeste gevallen voor dat de stralen rechter op de sensor vallen. Bij een 300mm valt het licht echter rechter op de sensor dan bij een 24-70mm. De lichtstralen bij de 24-70 vallen echter veel rechter op de sensor dan bij een 24mm prime.

Een 17-35 doet het beter op een digitale sensor dan een 20mm, 24mm en 28mm. En zoals ik al eerder aangaf. De 17-35 is ontworpen als een landschapsobjectief en niet als een reportage objectief. Hij is het best gediafragmeerd.

En er zijn weldegelijk objectieven die geoptimaliseerd zijn voor vol open diafragma. Voorbeelden zijn de 300/2.8, 105/2DC en in iets mindere mate de 135/2DC.

Bijna alle groothoekobjectieven en lichtsterke objectieven zijn gevoelig voor flare, ook de 14-24/2.8. Een uitzondering is de 17-35 die uitzonderlijk resistent is tegen flare.
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_ ... AFS17-35ED
http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor% ... ew?start=1
Als je hem uit de zon kan houden is de 14-24 gewoon een prachtig objectief.

Bij de nieuwe objectieven wordt er natuurlijk verder rekening gehouden met de wensen van een sensor. Je ziet de objectieven ook langer worden.

Gebruikersavatar
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Berichten: 14887
Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mar 09 2008 4:10 am

yoyo schreef: Ga even je huiswerk doen voordat je hier post. En verdraai mijn woorden niet.
Ieder kan zich wel eens vergissen. Al die afkortingen en codes voor elke nieuwe feature, daar haal je makkelijk de betekenis van door elkaar. Dat heb ik dan nu dus kennelijk gedaan. Maar dat kan toch ook wel op een andere wijze aangegeven worden dan wat je nu doet.
yoyo schreef: Nano Crystal Coat
Nano Crystal Coat is an antireflective coating that originated in the development of NSR-series (Nikon Step and Repeat)................
Wat het verder doet is me wel bekend.
yoyo schreef: Nano is niet specifiek voor FF. Wel belangrijk bij sensoren in het algemeen, omdat ze gevoeliger zijn voor interne reflecties (het highpassfilter reflecteert licht naar de achterste lensgroepen en dat komt weer fijn terug waar je dat niet wil.)
Onder bepaalde omstandigheden met veel grote heldere delen (bijv. witte achtergrond bij "vrijstaande" onderwerpen), komt het terug als een rode of magenta spot in het midden.
yoyo schreef: Ik stel niet dat vaste brandpuntobjectieven per definitie slechter zouden zijn. Dat maak jij ervan.
Dat "maak" ik er niet van, de manier zoals jij het schrijft is dat de enige conclusie die er te trekken zou zijn, vandaar dat ik daar op ageer.

"Een D3 heeft last met vaste brandpuntobjectieven waar het nodalpunt dicht bij de sensor licht........
omdat bij zoomobjectieven dat nodalpoint verder van de sensor af ligt en het licht rechten op de sensor valt........
Maar ook hier zijn de vaste broeders in het nadeel, omdat hun nodalpoint dichter bij de sensor ligt en de sensor dus sensorvignetering geeft........"

yoyo schreef: Bij gelijk brandpunt zorgt de bouw van een zoomobjectief er in de meeste gevallen voor dat de stralen rechter op de sensor vallen.
Waar haal je die info vandaan, dat dat zo zou zijn?
Het zal best voorkomen, maar of dat in de meeste gevallen zo zou zijn?
yoyo schreef: Bij een 300mm valt het licht echter rechter op de sensor dan bij een 24-70mm.
Dat komt door de veel langere brandpunt waarbij retrofocus in het geheel niet meer meespeelt in het ontwerp.
yoyo schreef: De lichtstralen bij de 24-70 vallen echter veel rechter op de sensor dan bij een 24mm prime.
Dat geldt specifiek voor het nieuwe Nikon objectief, wat speciaal is ontworpen om het beter te doen op een full frame digitale sensor (die in de D3 gebruikt). Maar het zegt niks over het ontwerp van andere objectieven zoals bijv. van Sigma of Canon.
yoyo schreef: Een 17-35 doet het beter op een digitale sensor dan een 20mm, 24mm en 28mm.
Absoluut waar voor APS sensor afmeting en kleinbeeld film. Maar heeft volgens Bjørn Rørslett vignetering in de uiterste hoeken bij 17 mm full frame digitaal, daar waar er geen vignetering in die mate is bij film, en moet je een paar stops diaftagmeren voor gebruik op de D3. (Hij heeft een aanvullende extra remark gezet op zijn ** testpagina ** en er meer over geschreven op Nikongear.com).
yoyo schreef: En zoals ik al eerder aangaf. De 17-35 is ontworpen als een landschapsobjectief en niet als een reportage objectief. Hij is het best gediafragmeerd.

En er zijn wel degelijk objectieven die geoptimaliseerd zijn voor vol open diafragma. Voorbeelden zijn de 300/2.8, 105/2DC en in iets mindere mate de 135/2DC.
Of een 17-35 is ontworpen voor landshap en niet voor reportage, daar zou ik me toch niet stellig op willen vastpinnen. Het is simpelweg in de stand van techniek enkele jaren terug niet beters te bedenken voor de prijs wat het kost voor een "zoom" in dat segment als reportage EN landschap.

De lens werd uitgebracht rond de introductie van de Nikon D1 (1999) omdat er direct behoefte zou zijn voor een algemeen bruikbaar korter zoombereik voor de toenmalige kleinere digitale sensor (met cropfactor), met nog steeds een dekking voor full frame om tevens te voorzien in het toen nog steeds algemeen gebruikte 35 mm filmformaat.

Dat de DC lenzen van Nikon aardige features hebben met hun DC verstelling in de mate van zachtheid in hun onscherpte die het best tot zijn recht komt bij grote diafragma-openingen, doet verder niets af aan het feit dat scherpte en contrast, beter zijn als ook deze objectieven iets gediafragmeerd zijn. Sla daar elke test op na die ervan bekend is.

Die eigenschap (betere optische prestaties indien wat gediafragmeerd) zal met die 300 mm telelens niet anders zijn. Dat ze op zichzelf al erg goed voldoen bij volle opening en daar in het ontwerp naar gestreeft is om dat ook als zodanig te bereiken is mooi meegenomen, maar de beste kwaliteit heeft een lens niet bij volle opening. Ben ik nog nooit tegengekomen ook.
yoyo schreef: Bijna alle groothoekobjectieven en lichtsterke objectieven zijn gevoelig voor flare, ook de 14-24/2.8. Een uitzondering is de 17-35 die uitzonderlijk resistent is tegen flare.
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_ ... AFS17-35ED
http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor% ... ew?start=1
Als je hem uit de zon kan houden is de 14-24 gewoon een prachtig objectief.
Zeker, maar in situaties zoals dat voorbeeld van die interieurs, kan het behoorlijk opbreken, zeker als dat nu net een behoorlijk aandeel zou zijn in de praktijk van een beroepsfotograaf.
yoyo schreef: Bij de nieuwe objectieven wordt er natuurlijk verder rekening gehouden met de wensen van een sensor. Je ziet de objectieven ook langer worden.
Daar zijn die nieuwe pro objectieven van Nikon aardig op ingespeeld. Maar ze kosten ook navenant.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma mar 10 2008 12:19 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Gebruikersavatar
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Berichten: 14887
Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma mar 10 2008 11:29 am

Léon Obers schreef:
yoyo schreef: Ga even je huiswerk doen voordat je hier post. En verdraai mijn woorden niet.
Ieder kan zich wel eens vergissen. Al die afkortingen en codes voor elke nieuwe feature, daar haal je makkelijk de betekenis van door elkaar. Dat heb ik dan nu dus kennelijk gedaan. Maar dat kan toch ook wel op een andere wijze aangegeven worden dan wat je nu doet.
yoyo schreef: Nano Crystal Coat
Nano Crystal Coat is an antireflective coating that originated in the development of NSR-series (Nikon Step and Repeat)................
Wat het verder doet is me wel bekend.
yoyo schreef: Nano is niet specifiek voor FF. Wel belangrijk bij sensoren in het algemeen, omdat ze gevoeliger zijn voor interne reflecties (het highpassfilter reflecteert licht naar de achterste lensgroepen en dat komt weer fijn terug waar je dat niet wil.)
Onder bepaalde omstandigheden met veel grote heldere delen (bijv. witte achtergrond bij "vrijstaande" onderwerpen), komt het terug als een rode of magenta spot in het midden.
yoyo schreef: Ik stel niet dat vaste brandpuntobjectieven per definitie slechter zouden zijn. Dat maak jij ervan.
Dat "maak" ik er niet van, de manier zoals jij het schrijft is dat de enige conclusie die er te trekken zou zijn, vandaar dat ik daar op ageer.

"Een D3 heeft last met vaste brandpuntobjectieven waar het nodalpunt dicht bij de sensor licht........
omdat bij zoomobjectieven dat nodalpoint verder van de sensor af ligt en het licht rechten op de sensor valt........
Maar ook hier zijn de vaste broeders in het nadeel, omdat hun nodalpoint dichter bij de sensor ligt en de sensor dus sensorvignetering geeft........"

yoyo schreef: Bij gelijk brandpunt zorgt de bouw van een zoomobjectief er in de meeste gevallen voor dat de stralen rechter op de sensor vallen.
Waar haal je die info vandaan, dat dat zo zou zijn?
Het zal best voorkomen, maar of dat in de meeste gevallen zo zou zijn?
yoyo schreef: Bij een 300mm valt het licht echter rechter op de sensor dan bij een 24-70mm.
Dat komt door de veel langere brandpunt waarbij retrofocus in het geheel niet meer meespeelt in het ontwerp.
yoyo schreef: De lichtstralen bij de 24-70 vallen echter veel rechter op de sensor dan bij een 24mm prime.
Dat geldt specifiek voor het nieuwe Nikon objectief, wat speciaal is ontworpen om het beter te doen op een full frame digitale sensor (die in de D3 gebruikt). Maar het zegt niks over het ontwerp van andere objectieven zoals bijv. van Sigma of Canon.
yoyo schreef: Een 17-35 doet het beter op een digitale sensor dan een 20mm, 24mm en 28mm.
Absoluut waar voor APS sensor afmeting en kleinbeeld film. Maar heeft volgens Bjørn Rørslett vignetering bij 17 mm full frame digitaal, daar waar er geen vignetering in die mate is bij film, en moet je een paar stops diaftagmeren voor gebruik op de D3. (Daar heeft hij uitvoeriger over geschreven op Nikongear.com).
yoyo schreef: En zoals ik al eerder aangaf. De 17-35 is ontworpen als een landschapsobjectief en niet als een reportage objectief. Hij is het best gediafragmeerd.

En er zijn weldegelijk objectieven die geoptimaliseerd zijn voor vol open diafragma. Voorbeelden zijn de 300/2.8, 105/2DC en in iets mindere mate de 135/2DC.
Of een 17-35 is ontworpen voor landshap en niet voor reportage, daar zou ik me toch niet stellig op willen vastpinnen. Het is simpelweg in de stand van techniek enkele jaren terug niet beters te bedenken voor de prijs wat het kost voor een "zoom" in dat segment als reportage EN landschap.

De lens werd uitgebracht rond de introductie van de Nikon D1 (1999) omdat er direct behoefte zou zijn voor een algemeen bruikbaar korter zoombereik voor de toenmalige kleinere digitale sensor (met cropfactor), met nog steeds een dekking voor full frame om tevens te voorzien in het toen nog steeds algemeen gebruikte 35 mm filmformaat.

Dat de DC lenzen van Nikon aardige features hebben met hun DC verstelling in de mate van zachtheid in hun onscherpte die het best tot zijn recht komt bij grote diafragma-openingen, doet verder niets af aan het feit dat scherpte en contrast, beter zijn als ook deze objectieven iets gediafragmeerd zijn. Sla daar elke test op na die ervan bekend is.

Die eigenschap (betere optische prestaties indien wat gediafragmeerd) zal met die 300 mm telelens niet anders zijn. Dat ze op zichzelf al erg goed voldoen bij volle opening en daar in het ontwerp naar gestreeft is om dat ook als zodanig te bereiken is mooi meegenomen, maar de beste kwaliteit heeft een lens niet bij volle opening. Ben ik nog nooit tegengekomen ook.
yoyo schreef: Bijna alle groothoekobjectieven en lichtsterke objectieven zijn gevoelig voor flare, ook de 14-24/2.8. Een uitzondering is de 17-35 die uitzonderlijk resistent is tegen flare.
http://www.naturfotograf.com/lens_zoom_ ... AFS17-35ED
http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor% ... ew?start=1
Als je hem uit de zon kan houden is de 14-24 gewoon een prachtig objectief.
Zeker, maar in situaties zoals dat voorbeeld van die interieurs, kan het behoorlijk opbreken, zeker als dat nu net een behoorlijk aandeel zou zijn in de praktijk van een beroepsfotograaf.
yoyo schreef: Bij de nieuwe objectieven wordt er natuurlijk verder rekening gehouden met de wensen van een sensor. Je ziet de objectieven ook langer worden.
Daar zijn die nieuwe pro objectieven van Nikon aardig op ingespeeld. Maar ze kosten ook navenant.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Plaats reactie

Terug naar “Overige discussies”