Foto's Rallysprint Veenendaal

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
peter k

Foto's Rallysprint Veenendaal

Bericht door peter k » di mar 11 2008 10:58 pm

Het Nieuwe rally-seizoen is ondertussen ook weer begonnen.
Hier een paar foto's van de Rallysprint in Veenendaal (01-03-2008)

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

... Meer op mijn site

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Tips zijn altijd welkom.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di mar 11 2008 11:20 pm

Nummer twee vind ik de sterkste, met name om dat dat opgetilde achterwieldje in ieder geval een idee van scnelheid aangeeft. Daarbij is deze als enige niet van recht van voren of precies van opzij genomen, wat gewoon niet zo spannend is.

Verder denk ik dat de achtergrond niet echt bijdraagt aan een mooie plaat, en dat geldt voor alle platen. Ik heb nooit rally's gefotografeerd, maar ik denk dat je op zich wellicht wat meer moet kijken naar de plek waar je precies gaat staan.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Frederix

Re: Foto's Rallysprint Veenendaal

Bericht door Frederix » wo mar 12 2008 9:31 am

peter k schreef:Het Nieuwe rally-seizoen is ondertussen ook weer begonnen.
Hier een paar foto's van de Rallysprint in Veenendaal (01-03-2008)

1
Afbeelding

2
Afbeelding

3
Afbeelding

4
Afbeelding

... Meer op mijn site

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Tips zijn altijd welkom.
Hoi Peter,

Het lijken wel foto's van geparkeerde auto's zeker foto 1 en 2.

Door een wat langere sluitertijd te kiezen en de camera meet te trekken met de auto, wordt de achtergrond door bewegingsonscherpte onscherp. Dit geeft een indruk van snelheid. Met name op foto 1 en 2 lijkt de auto stil te staan.

PeterG
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door PeterG » wo mar 12 2008 10:07 am

@Frederix en natuurlijk ook voor Peter:

Voorop gesteld dat ik het niet beter zou kunnen op dit moment:

Meetrekken en een langere sluitertijd gaat niet lukken als de wagens zoals bij foto's 1 en 2 op je af komen en ook niet als ze van je afrijden. Ik zou in de gevallen van 1 en 2 in een fotobewerkingsprogramma de achtergrond vervagen.
Een groot diafragma (laag diafragmagetal) geeft ook al de nodige achtergrond onscherpte. Hoe lichtgevoeliger de lens, des te meer effect te bereiken valt.

De kleuren vind ik prima evenals de scherpte. Het geheel komt naar mijn gevoel nog iets te donker over.
Jammer dat de laatste auto uit beeld rijdt. Heb ik ook vaak last van. Mis ik net een bumpertje voor of achter, of bij vogels (reigers) net een stukje poten of snavel.

Overigens leuke foto's. Ga door met uitproberen. Het is één van de manieren en misschien wel DE manier om steeds betere foto's te maken.

Peter

benikon

Bericht door benikon » wo mar 12 2008 10:42 am

peter k,
je kunt met PS bewegingsonscherpte creeren:
1: selecteer de auto met de selectiegereedschappen toverstaf en lasso en plaats op een eiegen laag met ctrl+j.
2: Ctrl + klik in het venster lagen op de zojuist gemaakte laag met auto; de selectie wordt opnieuw geladen; haal het oogje bij deze laag weg en klik nu de tweede laag aan ( zie rode kader).
3: deselecteer de selectie( crtl +d) en activeer de eerste laag weer door op het oogje te klikken.
4: selecteer het filter vervangen-bewegingsonscherpte en draai aan het wieltje zodat de hoek in het verlengde van de auto ligt en geef een straal op, bevestig met ok.
wanneer het gelukt is, is nu de achtergong vaag en de auto niet.
veel succes.
p.s. misschien hebben andere forumleden ook andere suggesties die vengoed of nog beter werken.
groete :) n ben.

benikon

Bericht door benikon » wo mar 12 2008 10:44 am

peter: bij "3"staat: vervangen-bewegeingsonscherpte. dit moet natuurlijk zijn: VERVAGEN-BEWEGINGSONSCHERPTE.
gr ben :roll:

PeterG
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PeterG » wo mar 12 2008 12:00 pm

Leuke tip benikon,

Weet iemand hoe dat vervagen kan in ViewNX of in Elements4/5/6

Peter

mikemix

Bericht door mikemix » wo mar 12 2008 12:06 pm

Sluit me aan wbt commentaar van Frederix.

benikon

Bericht door benikon » wo mar 12 2008 12:11 pm

PeterG schreef:Leuke tip benikon,

Weet iemand hoe dat vervagen kan in ViewNX of in Elements4/5/6

Peter
peter, mijn uitleg komt uit photoshop elements; je kan dit ook in PScs2/3 doen. zal dan waarschijnlijk gaan met maskinglagen.
gr ben. :o

PeterG
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door PeterG » wo mar 12 2008 12:21 pm

Dank je Ben.

Overigens bedoelde ik CaptureNX.

Peter

renev

Bericht door renev » wo mar 12 2008 5:50 pm

Zeer mooie fotos hoor :lol:
Rally blijft altijd super om te zien :wink:

GR Rene

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » wo mar 12 2008 5:51 pm

Als je rallyauto’s van voren neemt kun je ze beter;
Echt recht van voren nemen
Zo beeldvullend mogelijk in beeld brengen/nemen (Lijkt het een erg imposante auto)
Combi van de twee ga daarbij ook nog eens erg laag op de grond liggen!
Helemaal super zou zijn om dit met een f/2.8 lens te doen (lekkere bokeh achtergrond).

Zoiets ongeveer...?
http://www.xs4all.nl/~sweder75/800/Temp ... -600_2.JPG
Niet dat je dit met een telelens moet doen (zo ver mogelijk van de bocht af) en ontzettend op blijven letten want je moet wel weg wezen mocht ie door zijn remmen gaan en doorschieten....
Andere optie is om als je bijna recht van voren foto’s maakt om juist details te fotograferen, bijv bij 1 zoom volledig in op het hoofd van de bestuurder.

#1 en #2 staan idd stil
#3 is nog de beste
#4 is saai
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo mar 12 2008 6:15 pm

PatrickP schreef:Nummer twee vind ik de sterkste, met name omdat dat opgetilde achterwieltje in ieder geval een idee van snelheid aangeeft.
Ik ga mezelf maar even quoten. :shock: :shock: :shock:
Ondertussen zijn een aantal foto's vervangen en verschoven.

@Peter: niet echt handig/netjes. :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

peter k

Bericht door peter k » wo mar 12 2008 7:33 pm

Bedankt voor de reacties/tips.

@benikon: Ik ga die tip eens uitproberen.
PatrickP schreef:
PatrickP schreef:Nummer twee vind ik de sterkste, met name omdat dat opgetilde achterwieltje in ieder geval een idee van snelheid aangeeft.
Ik ga mezelf maar even quoten. :shock: :shock: :shock:
Ondertussen zijn een aantal foto's vervangen en verschoven.

@Peter: niet echt handig/netjes. :?
Hallo PatrickP, Hoe bedoel je dit? (ik heb geen wijzigingen in mijn vorige bericht gemaakt, als je dit bedoeld)

@SwederD70:
Een mooi voorbeeld van een foto met bokeh (ik heb de beschikking over 2.8 8) Waar ook nog eens snelheid in zit.
http://www.rallyshots.nl/component/option,com_gallery2/Itemid,39/?g2_itemId=1259

Komen de foto's bij meerdere mensen te donker over?

Frederix

Bericht door Frederix » wo mar 12 2008 7:39 pm

PeterG schreef:
Meetrekken en een langere sluitertijd gaat niet lukken als de wagens zoals bij foto's 1 en 2 op je af komen en ook niet als ze van je afrijden.
Je hebt gelijk dat vanuit dat standpunt meetrekken geen zin heeft. Voor mij betekent dat dan ook dat TS een verkeerd standpunt heeft gekozen als het de bedoeling was om het snelle van de ralleysport vast te leggen.
Was het de bedoeling om de auto's vast te leggen, dan is TS er wel in geslaagd, maar dat had nog beter op de parkeerplaats gekund. Uit deze foto's spreekt geen snelheid.

PeterG schreef: Ik zou in de gevallen van 1 en 2 in een fotobewerkingsprogramma de achtergrond vervagen.
Je geeft zelf aan dat dit in de praktijk niet werkt als de auto's op je af komen rijden of van je weg rijden. Met "motion blur"-filter kun je wel bewegingsonscherpte suggereren, maar het lijkt erg onnatuurlijk vanwege de door je zelf aangegeven reden.

PeterG schreef: Een groot diafragma (laag diafragmagetal) geeft ook al de nodige achtergrond onscherpte. Hoe lichtgevoeliger de lens, des te meer effect te bereiken valt.
Alleen een onscherpe achtergrond door een grote lensopening te kiezen geeft al helemaal geen idee van snelheid.

Op zich mooie foto's van een auto, als weergave van de ralleysport minder geslaagd. Net wat Peter zegt, gewoon blijven proberen . . .

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”