Meerdere vragen over het gebruik van mijn nieuwe D80

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Sinbad

Meerdere vragen over het gebruik van mijn nieuwe D80

Bericht door Sinbad » ma mar 17 2008 8:18 pm

Ik ben opgegroeid met de Nikon F801 en de Nikonos V vandaar een paar digitale vragen.

Op verzoek van een vriend ga ik een groot feest vastleggen. Het is de bedoeling dat de gasten en de artiesten gekiekt worden. Wat zijn zo'n beetje de standaard instellingen voor zulke gelegenheden? Ik gebruik de D80, 18-200VR (of is een 50mm een betere optie?) en de SB800. Ik heb veel van de topics hier gelezen over de allrounder 18-200, maar die heb ik vanwege mijn (lichtgewicht) reislust toch gekozen dus bespaar me de voordelen van het lichtsterke zoomglas met meerdere lenzen voor dit bereik.

Als ik een lens aan wil schafen voor allround lichtsterk werk wordt dit dan (net als vroeger) de 50mm 1.4 of 1.8 of de 35mm 2.0 dat laatste vanwege de cropfactor? En werken deze lenzen goed op de D80?

Toen ik het setje aanschafte heb ik er automatisch een UV filer bijgenomen. De verkoper heeft hier niet op ingehaakt met "dat is niet meer nodig meneer". Ik wil wel een extra glaasje om de lens te beschermen. Kan ik het filter beter omruilen voor een blank exemplaar of maakt het niet uit bij de kwaliteit van de foto's?

RAW vreet geheugen en ik weet niet of ik dit ga gebruiken of ben ik nu naief. Wat kun je er grofweg gezegd allemaal mee?

Welk extra (compact) boek kan ik het beste aanschaffen als extern geheugen met allerlei voorbeelden in verschillende situaties?

Graag lees ik jullie ervaringen dus schrijf maar veel, want ik lees alles door :shock:

Alvast bedankt,
John 8)

GuyVerschuere
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door GuyVerschuere » ma mar 17 2008 9:45 pm

Ik gebruik ook de 18-200VR. Supermakkelijk dat grote bereik. Doch voor binnen iets te veel licht nodig, maar dat maakt de SB800 dan wel weer goed ;)
Daarnaast gebruik ik de 50mm 1.4 die uiteraard zeer lichtgevoelig is. Deze lens werkt perfekt samen met de D80.
De UV filter is geen probleem. Het is niet nodig, maar biedt wel extra bescherming. Sommige critischi beweren wel dat de kwaliteit daardoor iets achteruit gaat, maar daar merk ik niks van.
Daar ik maar een amateurke ben schiet ik altijd in JPG normal. Ik zie weinig verschil tussen normal en fine, behalve dat de bestanden dubbel zo groot zijn. 4,5 ipv 2,2MB.
Boek? Google is your friend ;)
egregius.be - urbexforum.be
Nikon D7000 + D80
Nikkor 17-55 2.8 - Nikkor 70-200 2.8VR - Tamron 11-18
2xSB600 - 2x16GB SDHC - Velbon Sherpa 750 - Gorillapod

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 17 2008 10:17 pm

Welkom op het forum Simbad!

Wellicht is het verstandig je vragen wat te splitsen in groepen; je wilt nu wel heel veel dingen tegelijk weten. Het is niet ondenkbaar dat het een warrige discussie wordt, en ik vermoed dat je meer kans maakt antwoorden op al je vragen te krijgen als je je vragen in 2 of 3 draadjes zet. :!:
Laatst gewijzigd door Patrick op ma mar 17 2008 10:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » ma mar 17 2008 10:50 pm

Daar ben ik het mee eens Patrick, ik zal toch proberen hier en daar een antwoord te geven.

Als ik een lens aan wil schafen voor allround lichtsterk werk wordt dit dan (net als vroeger) de 50mm 1.4 of 1.8 of de 35mm 2.0 dat laatste vanwege de cropfactor? En werken deze lenzen goed op de D80?
De 50mm is een vertekenings vrije lens. Echt een topper die je eigenlijk in je bezit moet hebben. Zie voor een paar testen:
http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor% ... est-report
http://www.photozone.de/Reviews/Nikkor% ... est-report
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... light=50mm

Al deze lenzen werken uiteraard op een D80 !!

Op verzoek van een vriend ga ik een groot feest vastleggen. Het is de bedoeling dat de gasten en de artiesten gekiekt worden. Wat zijn zo'n beetje de standaard instellingen voor zulke gelegenheden? Ik gebruik de D80, 18-200VR (of is een 50mm een betere optie?) en de SB800. Ik heb veel van de topics hier gelezen over de allrounder 18-200, maar die heb ik vanwege mijn (lichtgewicht) reislust toch gekozen dus bespaar me de voordelen van het lichtsterke zoomglas met meerdere lenzen voor dit bereik.
Zie hier, http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=7385 staat wel iets dat je kan gebruiken

RAW vreet geheugen en ik weet niet of ik dit ga gebruiken of ben ik nu naief. Wat kun je er grofweg gezegd allemaal mee?
Het is alleen maar raadzaam om in RAW te schieten. Je kan dan achteraf op je PC allerlei instelling veranderen en instellen zoals je dat eigenlijk tijdens de opname had moeten doen. Te denken valt aan WB, Exposure Value, kleuren, etc. Hier gebruik je normaal gesproken Capture NX voor, gemaakt door Nikon. Als je de voordelen hiervan ziet en ervaren hebt, vergeet je heel snel de extra MB's !!

Welk extra (compact) boek kan ik het beste aanschaffen als extern geheugen met allerlei voorbeelden in verschillende situaties?
ISBN: 978-90-456-4328-1; Pocketboek voor de D80 van Christiaan Haasz. Uitgever Easy Computing
Of kijk een naar de digitutor? http://www.nikondigitutor.com/eng/d80/index.shtml

Hope this helps,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » ma mar 17 2008 10:58 pm

Zo Arthur, daar heb je werk van gemaakt, hulde!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Sinbad

Bericht door Sinbad » di mar 18 2008 9:36 am

Bedankt alvast voor de antwoorden en dan met name ALE voor de uitzoekerij. Ik ga er mee aan de slag.

Aardige Nikon mensen hier :D

(p.s. de volgende keer zet ik wel meerdere 'draadjes' uit :wink:

Sinbad

Bericht door Sinbad » di mar 18 2008 7:12 pm

Ale bedankt. Ik ben door jouw linkjes een stuk wijzer geworden. Je hebt er inderdaad werk van gemaakt.

John 8)

ALE
Clublid
Clublid

Bericht door ALE » di mar 18 2008 11:38 pm

Zo helpen wij elkaar ! In het begin, en eigenlijk nog steeds, hebben andere leden mij op weg geholpen, nu is het mijn beurt om iets terug te doen.
Have fun,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

ymonod

Bericht door ymonod » do mar 20 2008 9:29 am

Hallo,

ik heb de D80 ook, en maak met veel plezier gebruik van de 50mm 1.8, de 35mm 2.0 (ik heb ook nog de 28mm 2.8 ). Dus ja, ze werken goed!

Yves

Sinbad

reactie Arthur

Bericht door Sinbad » ma mar 24 2008 3:28 pm

Ik heb Arthur nog een paar vragen via privé gesteld, waarvan ik jullie de antwoorden niet wil onthouden. Gr. John

Hoi John,

Het belangrijkste bij flits fotografie is dat je het bestaande licht (ambiance) tot uiting brengt op je foto. De flitser mag alleen een paar schaduw plekjes oplichten, niet meer, niet minder. Probeer het volgende eens:
1) ISO400 of hoger
2) Diafragma f2,8 tot max f4
3) Sluitersnelheid 1/40e - 1/50e
4) Center-metering
5) SB-600 op TTL (niet TTL BL), EV 0,0 tot +0,3, geen omnibounce gebruiken
6) De kop van de SB600 180 graden draaien zodat deze naar achter flitst en weerkaatst via de muur achter je. Mocht die muur niet wit zijn, dan flitser 180 graden draaien en opklappen zodat de hoek 115 graden t.o.v. je onderwerp is en weerkaatst via het plafon

Afhankelijk van je omgevingverlichting en de weerkaatsing van de muren / plafon kan het heel goed zijn dat je Flits EV op -0,3 tot -0,7 moet instellen.

1 waarom wel of geen omni bounce? Met kapje gaat de stelt de flitser zich in op 14mm. Kleinste stand bij 18mm op de lens is 24mm op de flitser.
Omdat je naar achter flitst heb je niets aan de omnibounce. Om het licht z'n vrije loop te laten, onder obstakels haal ik die binnen eraf. Scheelt ook weer batterijen, je flitser hoeft minder hard te werken.

2 gebruik je het stuiterplaatje wat je boven uit de flitser kunt schuiven?
Neen, die gebruik ik zelden tot nooit.

3 gebruik je de groothoekadaptor die je uit kunt trekken?
Nee, ook die gebruik ik niet omdat het licht via de muren, plafon etc. verspreid wordt.

4 zou je het gebruik van VR op de lens aanraden i.v.m. de langere sluitertijden? en dan op normaal stand of actief stand?
Ja zeer zeker tenzij je vanaf statief werkt. Normale stand kiezen.

5 moet je nog iets doen voor rode ogen reductie? kan op de camera niet in combinatie met rear. slow sync kan ook niet in de M modus
Nee, je flitst naar achter of opzij, het flitslicht kan/mag nooit direct in de ogen komen. Je mag ook als vuistregel gebruiken, diegene die je fotografeert mag het flitslicht nooit zien.

6 de ruimte waarin ik fotografeer heeft een 5 meter hoog plafond, haal ik dat op en neer met de SB800?
Is afhankelijk van de hoeveel aanwezig licht, kleur van plafon en muur. Dit is wel erg hoog dan zou ik toch het advies van Opgezetfan volgen. Die staat ook in hetzelfde draadje.

7 waarom lichtmeting op centrum en niet op matrix?
Omdat je camera het licht moet meten en je een klein gedeelte van je foto goed moet belichten (bijv. gezicht onderwerp), zorg je hiermee dat je niet de gehele omgeving meet maar alleen het belangrijkste, het centrum.

Hope this helps,

Arthur

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”