Op verzoek van een vriend ga ik een groot feest vastleggen. Het is de bedoeling dat de gasten en de artiesten gekiekt worden. Wat zijn zo'n beetje de standaard instellingen voor zulke gelegenheden? Ik gebruik de D80, 18-200VR (of is een 50mm een betere optie?) en de SB800. Ik heb veel van de topics hier gelezen over de allrounder 18-200, maar die heb ik vanwege mijn (lichtgewicht) reislust toch gekozen dus bespaar me de voordelen van het lichtsterke zoomglas met meerdere lenzen voor dit bereik.
Als ik een lens aan wil schafen voor allround lichtsterk werk wordt dit dan (net als vroeger) de 50mm 1.4 of 1.8 of de 35mm 2.0 dat laatste vanwege de cropfactor? En werken deze lenzen goed op de D80?
Toen ik het setje aanschafte heb ik er automatisch een UV filer bijgenomen. De verkoper heeft hier niet op ingehaakt met "dat is niet meer nodig meneer". Ik wil wel een extra glaasje om de lens te beschermen. Kan ik het filter beter omruilen voor een blank exemplaar of maakt het niet uit bij de kwaliteit van de foto's?
RAW vreet geheugen en ik weet niet of ik dit ga gebruiken of ben ik nu naief. Wat kun je er grofweg gezegd allemaal mee?
Welk extra (compact) boek kan ik het beste aanschaffen als extern geheugen met allerlei voorbeelden in verschillende situaties?
Graag lees ik jullie ervaringen dus schrijf maar veel, want ik lees alles door

Alvast bedankt,
John