Welke macro-lens om mee te beginnen?
Voor insecten lijkt mij de 60 ook erg kort. Ik heb zelf de 50 mm macro van sigma gebruikt. Prima objectief maar je zit met de voorkant van dat objectief nagenoeg tegen het te fotograferen object aan. (denk aan hooguit enkele centimeters). Omdat je er zo dicht op zit zorgt de geringste beweging al tot onscherpte van de foto. Je moet dus in de meeste gevallen een statief of iets dergelijks gebruiken. Met een 150 of meer blijf je iets verder van het object af. (enkele tientallen centimeters) Hoewel je ook nu een statief moet gebruiken scheelt dit echt een slok op een borrel. Nadeel is weer dat je bij een langere brandpuntafstand een kleiner diafragma nodig hebt voor dezelfde scherpte diepte. Dan heb je dus ook een tragere sluitertijd.
Wat is wijsheid.

Mijn ervaring met de 60mm is dat ie voor bloemen, plantjes en lieveheersbeestjes ideaal is.
Echter met insecten die wat sneller/schuwer zijn, probeer ik het niet eens meer.
Mijn exemplaar is toen helaas defect gegaan, dus ik moet nog maar eens nieuwe kopen, ik zou zonder aarzelen weer kiezen voor de 60mm, maar dat is mijn keuze, ik wil veelal bloemen doen, en heb geen belangstelling voor grotere insecten.
De 90mm tamron vind ik optisch een mooie lens, maar heeft een mindere bouw en de AF snelheid is niet top.
Zelfde geldt voor de 105mm, tevens schuift deze lens zo'n eind uit dat op AF je onderwerp al drie keer weggevlogen is voordat de lens eindelijk scherp stelt.
En de mooiere macrolenzen zijn voor mij niet betaalbaar, ik wil er max 400 euro aan uitgeven.
Tussen die drie zou ik dan gaan voor de 60mm, of een tussenring gaan proberen, met als beperking de heel geringe scherpte diepte.
Echter met insecten die wat sneller/schuwer zijn, probeer ik het niet eens meer.
Mijn exemplaar is toen helaas defect gegaan, dus ik moet nog maar eens nieuwe kopen, ik zou zonder aarzelen weer kiezen voor de 60mm, maar dat is mijn keuze, ik wil veelal bloemen doen, en heb geen belangstelling voor grotere insecten.
De 90mm tamron vind ik optisch een mooie lens, maar heeft een mindere bouw en de AF snelheid is niet top.
Zelfde geldt voor de 105mm, tevens schuift deze lens zo'n eind uit dat op AF je onderwerp al drie keer weggevlogen is voordat de lens eindelijk scherp stelt.
En de mooiere macrolenzen zijn voor mij niet betaalbaar, ik wil er max 400 euro aan uitgeven.
Tussen die drie zou ik dan gaan voor de 60mm, of een tussenring gaan proberen, met als beperking de heel geringe scherpte diepte.
Jaja, ik schiet macro op AF, vergeet niet dat ik een canon gewend ben, en die hebben USM, dat gaat snel en soepel 
Maar ook de 60mm nikon is qua AF best in orde hoor.. alleen met de sigma of de tamron moet je dat niet proberen, helemaal niet als het een onderwerp is dat niet bijzonder contrastrijk is met wat minder licht, want dan blijft de lens hunten... vooral de sigma 105mm heeft hier last van.
En de 60mm van nikkor is net wat sneller (heeft ook neiging tot hunten) maar die bloemen lopen toch niet zo hard weg he

Maar ook de 60mm nikon is qua AF best in orde hoor.. alleen met de sigma of de tamron moet je dat niet proberen, helemaal niet als het een onderwerp is dat niet bijzonder contrastrijk is met wat minder licht, want dan blijft de lens hunten... vooral de sigma 105mm heeft hier last van.
En de 60mm van nikkor is net wat sneller (heeft ook neiging tot hunten) maar die bloemen lopen toch niet zo hard weg he

AF bij macro heeft niks met hsm/usm/etc te maken: je schiet normaal macro op mf en dan beweeg je ook nog vaak de lens naar je onderwerp ipv nog weer handmatig scherp te stellen. AF is echt niet te doen als je precies op het oog (bv) wil scherpstellen met dat kleine scherpstelgebied. DWZ lekker handmatig scherp leren stellen dan krijg je veel betere foto's
Dat betekent dus ook dat als je een d40(x) hebt het niet erg is als je een niet-hsm/af-s macro lens koopt gezien je AF toch niet gebruikt
Alleen maar als je de lens ook voor wat anders wil gebruiken.

Dat betekent dus ook dat als je een d40(x) hebt het niet erg is als je een niet-hsm/af-s macro lens koopt gezien je AF toch niet gebruikt

De 60mm van nikkor hunt niet hoor. Mensen moeten gewoon onthouden dat de autofocus gebaseerd is op contrastverschillen, en als je leuk op het blad van een bloem probeert scherp te stellen, waar dus nauwelijks contrast verschil in zit vaak, dan gaat ie hunten he.marx schreef:Jaja, ik schiet macro op AF, vergeet niet dat ik een canon gewend ben, en die hebben USM, dat gaat snel en soepel
Maar op macro ga je sowieso niet met autofocus lopen hannessen.
Nou de omkeerring is binnen. Ik heb al wat fotootjes geprobeerd, zie volgende link. Is erg leuk dat experimenteren, je leert weer nieuwe dingen erbij!
@ Hans: Bedankt voor de tip!
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=6401
@ Hans: Bedankt voor de tip!
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... php?t=6401
waarom maakt men geen gebruik van de AF bij macro?Coen van Aken.nl schreef:De 60mm van nikkor hunt niet hoor. Mensen moeten gewoon onthouden dat de autofocus gebaseerd is op contrastverschillen, en als je leuk op het blad van een bloem probeert scherp te stellen, waar dus nauwelijks contrast verschil in zit vaak, dan gaat ie hunten he.marx schreef:Jaja, ik schiet macro op AF, vergeet niet dat ik een canon gewend ben, en die hebben USM, dat gaat snel en soepel
Omdat macro zo'n precies werkje is dat je zelf wilt bepalen waar je scherpstel vlak ligt. dat lukt meestal niet met AutoFocus, maar wel met ManualFocus. Bovendien zullen veel lenzen gaan 'hunten' (doelloos heen en weer zoomen/focussen)... Macro schiet je dus altijd op MF en liefst ook op de manual of diafragma voorkeuze zodat je je scherptediepte onder controle hebt.
Gr.,
Wouter
PS: houd je eigen topic ook in de gaten, daar komen ook reacties op m.b.t. tokina
Gr.,
Wouter
PS: houd je eigen topic ook in de gaten, daar komen ook reacties op m.b.t. tokina

Staat in mijn post een paar postings hierboven....natuurfotograaf schreef:waarom maakt men geen gebruik van de AF bij macro?Coen van Aken.nl schreef:De 60mm van nikkor hunt niet hoor. Mensen moeten gewoon onthouden dat de autofocus gebaseerd is op contrastverschillen, en als je leuk op het blad van een bloem probeert scherp te stellen, waar dus nauwelijks contrast verschil in zit vaak, dan gaat ie hunten he.marx schreef:Jaja, ik schiet macro op AF, vergeet niet dat ik een canon gewend ben, en die hebben USM, dat gaat snel en soepel
Vwb een macrolens, iedere natuurfotograaf die ik ken die macro schiet heeft 1 van deze 3: tamron 90mm, sigma 150mm, nikon 105mm. Zal wel een reden voor zijn