Lichtmeting D80 vs D70s

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Plaats reactie
pmverhoef

Lichtmeting D80 vs D70s

Bericht door pmverhoef » zo mar 30 2008 6:02 pm

Beste mensen,

Ik heb het idee dat er iets niet klopt met mijn d80, wanneer ik de ISO waarde op 200 zet en de sluitertijd vergelijk met een D70s dan is deze 2x langzamer?? Alle instellingen zoals diafragma e.d. zijn gelijk, komt dit door meer pixels? Het is namelijk voor mijn telelens erg lastig om met een langzame sluitertijd te werken, graag advies.

Verder geeft de camera meer ruis en is hij veel minder scherp dan mijn oude D70s, hoe kan dit?

Alvast bedankt....

GdP

Bericht door GdP » zo mar 30 2008 6:11 pm

Misschien dat een paar foto's je probleem kan verduidelijken?

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » zo mar 30 2008 6:28 pm

ISO, diafragma en sluitertijd bepalen samen de hoeveelheid benodigd licht voor een goede belichting.
Als ISO en diafragma gelijk zijn, moeten er altijd dezelfde sluitertijden uitrollen.
Wel onder gelijke omstandigheden meten natuurlijk. (ceteris paribus)

pmverhoef

Bericht door pmverhoef » zo mar 30 2008 6:54 pm

Ben ik helemaal met je eens! Hoe kan het dan als deze waarden gelijk zijn dat er toch een stop verschil in de lichtmeting zit??

Frederix

Bericht door Frederix » zo mar 30 2008 7:12 pm

pmverhoef schreef:Ben ik helemaal met je eens! Hoe kan het dan als deze waarden gelijk zijn dat er toch een stop verschil in de lichtmeting zit??
Staat je belichtigscorrectie op beide camera's wel op nul?

GdP

Bericht door GdP » zo mar 30 2008 7:12 pm

De één spotmeting? De ander matrixmeting, of centrum gericht?

Frederix

Re: Lichtmeting D80 vs D70s

Bericht door Frederix » zo mar 30 2008 7:17 pm

mau-asam schreef:Hallo allemaal,

Gisteren een D80 aangeschaft met Nikon 18-70 kit lens. En ik verbaas me over de kwaliteit van de foto's (in vergelijking met mijn oude Canon G3)

Kan ik aannnemen dat er iets mis is met mijn nieuwe D80?

Iemand een idee... of ligt het aan mijn instellingen?

http://www.pbase.com/mauasam/image/94887922
http://www.pbase.com/mauasam/image/94887720

Hoor het graag.

BTW ik ben nieuw op dit forum, eerste ervaringen met digitale spiegel reflex... :D
pmverhoef schreef:Beste mensen,

Ik heb het idee dat er iets niet klopt met mijn d80, wanneer ik de ISO waarde op 200 zet en de sluitertijd vergelijk met een D70s dan is deze 2x langzamer?? Alle instellingen zoals diafragma e.d. zijn gelijk, komt dit door meer pixels? Het is namelijk voor mijn telelens erg lastig om met een langzame sluitertijd te werken, graag advies.

Verder geeft de camera meer ruis en is hij veel minder scherp dan mijn oude D70s, hoe kan dit?

Alvast bedankt....
Dat zijn er 2 op één dag, toeval?

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Lichtmeting D80 vs D70s

Bericht door Patrick » zo mar 30 2008 10:34 pm

Frederix schreef:Dat zijn er 2 op één dag, toeval?
Ja. Dat is ook niet zo vreemd, want het gaat om twee totaal verschillende dingen.

Dit lijkt me een gevalletje "toch nog ergens een instelling anders" te zijn. Maar het moet niet moeilijk zijn om te testen; even een camera op een statief binnen richten met bv. een 50mm 1.8 of zo op iets en meten. PRECIES dezelfde opstelling en instellingen kiezen met de tweede camera. Zou hetzelfde moeten zijn...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”