Wat bedoel je met de afstand verandert heel sterk...... kun je dan ook 1:1 foto's maken, ben zeer benieuwd naar wat resultaten. Lijkt me echt geweldig.GdP schreef:Net even een Soligor AF tussenring op mijn camera gezet met de AF-S 80-200mm F/2.8
Het werkt prima! Alleen de afstand verandert heel sterk met het veranderen van de zoomstand. Met AF werkt uitstekend.
Van zoom (80-200) naar macro
- ArjanAanraad
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Met een tussenring van 36mm is in de 80mm stand van het objectief het scherp op ongeveer 20cm voor het objectief.Snadaa schreef:Wat bedoel je met de afstand verandert heel sterk...... kun je dan ook 1:1 foto's maken, ben zeer benieuwd naar wat resultaten. Lijkt me echt geweldig.GdP schreef:Net even een Soligor AF tussenring op mijn camera gezet met de AF-S 80-200mm F/2.8
Het werkt prima! Alleen de afstand verandert heel sterk met het veranderen van de zoomstand. Met AF werkt uitstekend.
In de 200mm stand is dat ongeveer 80cm.
Ik gebruik zelf:

En dat gaat veel beter.
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
he dat klinkt goed, heb je toevallig ook wat plaatsjes om te bewonderen.... want zoals je zelf zegt; één plaatje zegt meer dan 1000 woordenGdP schreef:Met een tussenring van 36mm is in de 80mm stand van het objectief het scherp op ongeveer 20cm voor het objectief.Snadaa schreef:Wat bedoel je met de afstand verandert heel sterk...... kun je dan ook 1:1 foto's maken, ben zeer benieuwd naar wat resultaten. Lijkt me echt geweldig.GdP schreef:Net even een Soligor AF tussenring op mijn camera gezet met de AF-S 80-200mm F/2.8
In de 200mm stand is dat ongeveer 80cm.
Ik gebruik zelf:
En dat gaat veel beter.
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
Dit objectief kocht ik voor € 60,- . Ik heb daar zelf ook nog de A-uitvoering van, maar die past helaas niet op de huidige camera’s. Ruim 35 jaar geleden gekocht voor twee maandsalarissen.
De Close-up lenzen zijn van Nikon, volgens mij nog steeds te koop, en dat zijn ook de enige die voldoende scherpte halen. Ze bestaan ook uit meerdere lensdelen.
De T3 en T4 horen bij dit objectief.
Er zijn er nog drie, maar die zijn gemaakt voor objectieven met kortere brandpunten.
De Close-up lenzen zijn van Nikon, volgens mij nog steeds te koop, en dat zijn ook de enige die voldoende scherpte halen. Ze bestaan ook uit meerdere lensdelen.
De T3 en T4 horen bij dit objectief.
Er zijn er nog drie, maar die zijn gemaakt voor objectieven met kortere brandpunten.
- Jaap Driest
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ****
- Contacteer:
Jazeker!
Gerrit heeft een oudere 80-200, geen AF en geen 2.8.
Dus de diameter van de frontlens is beduidend kleinder dan die van een 2.8 AF 80-200. Die van 2.8 is 77 mm. Zo groot maakt Nikon de voorzetlenzen niet.
Canon heeft een mooie set en de 500D wordt veel geprezen en die is te koop in een diameter van 77 mm. Kost 129 eiro nij Konijn. Ik heb de versie van 72 mm, voor op de 18-200.
Dus de diameter van de frontlens is beduidend kleinder dan die van een 2.8 AF 80-200. Die van 2.8 is 77 mm. Zo groot maakt Nikon de voorzetlenzen niet.
Canon heeft een mooie set en de 500D wordt veel geprezen en die is te koop in een diameter van 77 mm. Kost 129 eiro nij Konijn. Ik heb de versie van 72 mm, voor op de 18-200.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
- Hans Braakhuis
- Forumlid
- Contacteer:
Waarom geen zoom objectieven voor macro gebruiken:
De 80-200 f2,8 is een uitzondering. Die heeft heel veel kwaliteit en zal daarvan toch wel wat verliezen.
Wat nu al zichtbaar is: vignetering in foto's 3 en 4 van GdP. Het zal je niet direct zijn opgevallen.
Bij andere objectieven wordt het wel heel donker. Een 4,5 objectief wordt zo een f9. Stel dan maar eens scherp.
Met een tussenring worden er zwaardere eisen aan een objectief gesteld. Elk foutje in de objectiefbouw wordt versterkt.
Aan te raden de 50mm f1,8 met de BR-2A.
Aan te raden de AI f3,5 20mm (52mm frontlens) met de BR-2A.
Aan te raden de AI f2,5 105 met een serie tussenringen. PK11A, PK12, PK13.
Helaas zijn de Apo voorzetlensen van Nikon door hen uit de verkoop gehaald.
De 80-200 f2,8 is een uitzondering. Die heeft heel veel kwaliteit en zal daarvan toch wel wat verliezen.
Wat nu al zichtbaar is: vignetering in foto's 3 en 4 van GdP. Het zal je niet direct zijn opgevallen.
Bij andere objectieven wordt het wel heel donker. Een 4,5 objectief wordt zo een f9. Stel dan maar eens scherp.
Met een tussenring worden er zwaardere eisen aan een objectief gesteld. Elk foutje in de objectiefbouw wordt versterkt.
Aan te raden de 50mm f1,8 met de BR-2A.
Aan te raden de AI f3,5 20mm (52mm frontlens) met de BR-2A.
Aan te raden de AI f2,5 105 met een serie tussenringen. PK11A, PK12, PK13.
Helaas zijn de Apo voorzetlensen van Nikon door hen uit de verkoop gehaald.
Ik heb ook dit bakbeest.Jaap Driest schreef:Jazeker!

- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
GdP, Jaap en Hans,
Ik ben weer thuis en ik zou nog even laten weten welk objectief ik in mijn bezit heb..... We praten dus over de Nikkor ED AF 80-200 1:2.8 D, echt een fantastisch objectief. Ik heb uit het draadje begrepen dat ik het beste de Canon D500 voorzetlens kan gebruiken om macro foto's te maken aangezien ik dan alle functies van zowel objectief, camera (D80) en flitser (SB800) kan blijven gebruiken.
Natuurlijk zou ik ook de BR-2A kunnen gebruiken in combinatie met de 50 mm 1:1.8 maar dan moet ik ook nog een instelbare kop gebruiken op mijn statief om scherp te kunnen stellen.
Uit de opmerking van Hans begrijp ik dat wel wat kwaliteit inlever, maar dat vind ik acceptabel aangezien ik toch eerst ervaring wil opdoen met macro fotografie. Een betere maar ook duurder objectief kan ik op termijn altijd nog aanschaffen.....
Kortom ik ga op zoek naar de D500, wellicht kan ik er een vinden op MP.
Wat is het toch fijn om NCN lid te zijn en dit soort vragen op het forum te kunnen stellen!
Ps, nog een nabrander.....lever ik nog in t.a.v. lichtgevoeligheid en dus scherptediepte.....
Ik ben weer thuis en ik zou nog even laten weten welk objectief ik in mijn bezit heb..... We praten dus over de Nikkor ED AF 80-200 1:2.8 D, echt een fantastisch objectief. Ik heb uit het draadje begrepen dat ik het beste de Canon D500 voorzetlens kan gebruiken om macro foto's te maken aangezien ik dan alle functies van zowel objectief, camera (D80) en flitser (SB800) kan blijven gebruiken.
Natuurlijk zou ik ook de BR-2A kunnen gebruiken in combinatie met de 50 mm 1:1.8 maar dan moet ik ook nog een instelbare kop gebruiken op mijn statief om scherp te kunnen stellen.
Uit de opmerking van Hans begrijp ik dat wel wat kwaliteit inlever, maar dat vind ik acceptabel aangezien ik toch eerst ervaring wil opdoen met macro fotografie. Een betere maar ook duurder objectief kan ik op termijn altijd nog aanschaffen.....
Kortom ik ga op zoek naar de D500, wellicht kan ik er een vinden op MP.
Wat is het toch fijn om NCN lid te zijn en dit soort vragen op het forum te kunnen stellen!

Ps, nog een nabrander.....lever ik nog in t.a.v. lichtgevoeligheid en dus scherptediepte.....
Laatst gewijzigd door ArjanAanraad op di apr 01 2008 6:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- ArjanAanraad
- Clublid
- Contacteer:
Ls,
Ik heb de 500D al gevonden en voor 115 euries ben ik klaar, Wageningen is immers om de hoek voor mij....hoop hem morgen op te kunnen gaan halen.....
http://tweakers.net/pricewatch/55021/ca ... 77mm).html
Ik heb de 500D al gevonden en voor 115 euries ben ik klaar, Wageningen is immers om de hoek voor mij....hoop hem morgen op te kunnen gaan halen.....

http://tweakers.net/pricewatch/55021/ca ... 77mm).html
Die logica ontgaat mij, je zal nog veel eerder een statief nodig hebben bij tele lenzen dan bij de 50mm, en eigenlijk heb je altijd een statief nodig voor macro gezien het scherptediepte gebied zo klein is. Het enige is dat met zo'n voorzetlens je nooit de 1:1 zal halen en je dus wat meer scherptediepte hebt, maar dat is dan ook niet echt macro in mijn ogen.Snadaa schreef:We praten dus over de Nikkor ED AF 80-200 1:2.8 D, echt een fantastisch objectief. Ik heb uit het draadje begrepen dat ik het beste de Canon D500 voorzetlens kan gebruiken om macro foto's te maken aangezien ik dan alle functies van zowel objectief, camera (D80) en flitser (SB800) kan blijven gebruiken.
Natuurlijk zou ik ook de BRA2 kunnen gebruiken in combinatie met de 50 mm 1:1.8 maar dan moet ik ook nog een instelbare kop gebruiken op mijn statief om scherp te kunnen stellen.