Relatie beeldhoek / cropfactor

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
iJoost

Bericht door iJoost » vr mar 28 2008 9:54 am

@ Jur: Exact. Ik wilde de discussie niet moeilijker maken dan ie al is maar dat zat ik gisteravond ook te denken. Een nadeel van het gemak van de huidige zoomlenzen is dat de fotograaf er qua afstandskeuze lui van wordt. En dat is jammer want je kunt met perspectief leuke dingen doen.

benikon

Bericht door benikon » vr mar 28 2008 11:43 am

Jur schreef:
benikon schreef:ijoost, jij zegt dat perspectief niets te maken heeft met beeldhoek en brandpuntafstand- ik dacht van wel: hoe groter de brandpuntafstand hoe meer het perspectief "in elkaar " wordt gedrukt. voorbeeld is het welbekende plaatje van telegraafpalen langs een weg: bij een lang brandpunt staan de palen alsware dichter bij elkaar, bij een korter brandpunt verder uitelkaar(meer dieptewerking)
gr ben :wink:
Het "inelkaargedrukte perspectief" wordt uitsluitend veroorzaakt door de grotere opnameafstand van het langbrandpuntobjectief. Controleer dat maar eens met een zoomobjectief; opnames vanaf hetzelfde standpunt met verschillende zoominstellingen vertonen allemaal hetzelfde centrale perspectief. Dat is dan ook gelijk het probleem van "lui gebruik" van zoomlenzen. Bij gebruik van een vastbrandpuntobjectief wordt de fotograaf veel meer gedwongen om de opnameafstand aan te passen. Hierdoor verandert tevens het perspectief, met als resultaat vaak een wat meer dynamische stijl van fotograferen.
Jur en IJOOST, ik begrijp het :roll:
gr ben

Duuuv
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Duuuv » wo apr 02 2008 2:01 pm

Veel nieuws heb ik niet toe te voegen, enkel dat ik me aansluit bij oa iJoost en RVK dat perspectief enkel door afstand bepaald wordt.

De opmerking van psilin heeft niet echt betrekking op verschil in brandpunten maar op lensfouten.
Wat betreft de stellingname van Pasemi kan ik met allle respect niet anders dan dit als larikoek beoordelen. (Tja ik maak nou eenmaal graag vrienden ;) je zult mij nu vast en zeker heel dom vinden)

[edit]
Oeps, beetje lomp om te reageren voordat ik door heb dat het verhaal uit meer dan een pagina bestaat...
[/edit]

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”