Sensor en lens schoon maken.

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Frederix

Bericht door Frederix » zo mar 16 2008 10:01 am

palone schreef:Wat ik verder graag wil weten is hoe vaak of hoeveel jullie last hebben van stof op de sensor ?
Hoi Patrick,

Nooit, mijn sensor zit op een rolletje, schuift iedere opname ca 38 mm door. Iedere 38 clicks moet ik een nieuw rolletje met sensors gebruiken . . . . :mrgreen:

Frederix

Bericht door Frederix » zo mar 16 2008 10:08 am

palone schreef:Iemand die weet of het stofje op de sensor of in the objectief zou kunnen zitten ?
Ik denk dat stofjes in het objectief zich niet als puntjes aftekenen op de opname, stofjes op de sensor waarschijnlijk wel, maar dáár heb ik geen ervaring mee.

dirk-jan boon

Bericht door dirk-jan boon » zo mar 16 2008 10:50 am

Frederix schreef:
palone schreef:Wat ik verder graag wil weten is hoe vaak of hoeveel jullie last hebben van stof op de sensor ?
Hoi Patrick,

Nooit, mijn sensor zit op een rolletje, schuift iedere opname ca 38 mm door. Iedere 38 clicks moet ik een nieuw rolletje met sensors gebruiken . . . . :mrgreen:

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

je blijft lachen met die Fred!

Frederix

Bericht door Frederix » zo mar 16 2008 10:53 am

dirk-jan boon schreef:
Frederix schreef:
Hoi Patrick,

:D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :D :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

je blijft lachen met die Fred!
Blij dat je de humor er van in ziet, er mensen die er serieus op ingaan . . . . :lol:

AvanEijk

Bericht door AvanEijk » zo mar 16 2008 11:01 am

Analoog fotograferen is eigenlijk spotgoedkoop... iedere keer een schone sensor... voor een fractie van de prijs om de digitale te laten reinigen. :D :)

Frederix

Bericht door Frederix » zo mar 16 2008 11:08 am

AvanEijk schreef:Analoog fotograferen is eigenlijk spotgoedkoop... iedere keer een schone sensor... voor een fractie van de prijs om de digitale te laten reinigen. :D :)
:mrgreen:

palone

Bericht door palone » wo apr 02 2008 1:04 pm

D-80's schreef:Palone, even met je camera een foto van de lucht of van een vel papier maken op een hoog diafragma-getal (F22) Als je die gemaakt hebt en je kijkt op je achterscherm (na een beetje inzoomen) en je komt dan zwarte stipjes tegen, tsja dan zit er inderdaad stof op de sensor.. :(

Groetjes Eelco
Ja, inderdaad. 1 hele duidelijke en 1 die bijna niet zichtbaar is. Zal ik toch mijn objectief er af moeten halen en met een blaasbalgje proberen de stof van de sensor te krijgen. Zijn die stofjes eenvoudig te verwijderen, of moet je echt flink in de blaasbalg knijpen ?

Patrick

CorH

Bericht door CorH » wo apr 02 2008 3:13 pm

Je kunt ook in een foto bewerkingsprogramma 2 keer klikken.

palone

Bericht door palone » wo apr 02 2008 3:33 pm

Dat kan ook..........maar ik dat lost niets op uiteindelijk

Ed Post
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Ed Post » wo apr 02 2008 4:02 pm

Gewoon effe flink in de balg knijpen... :lol:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....

palone

Bericht door palone » do apr 03 2008 10:08 am

Nou, het is eigenlijk zo goed als gelukt. Als ik nu een foto maak van een wit papier en F22 dan zit er nog een heel heel heel klein stofje midden op de sensor, precies in het middenste scherpstelveld Ik moet echt heel goed kijken. Ik verwacht eigenlijk als ik foto's ga schieten dat ik het niet meer zie.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » do apr 03 2008 10:13 am

palone schreef:Nou, het is eigenlijk zo goed als gelukt. Als ik nu een foto maak van een wit papier en F22 dan zit er nog een heel heel heel klein stofje midden op de sensor, precies in het middenste scherpstelveld Ik moet echt heel goed kijken. Ik verwacht eigenlijk als ik foto's ga schieten dat ik het niet meer zie.
Als je wat vertrouwder met deze handeling bent wordt het ook makkelijker, en je overwint zelfs de "koudwatervrees" :wink: wat betreft het lenzen wisselen....

Maar mooi dat je het nu acceptabel op hebt kunnen lossen...

Groetjes Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

palone

Bericht door palone » do apr 03 2008 10:19 am

Eelce.....bedankt voor de tip (F22)!

Het is natuurlijk nog even afwachten, maar ik verwacht eigenlijk dat het straks niet te zien is. Ik heb nl. de foto op de PC gezet en ik moest echt goed zoeken en vergroten, terwijl ik een foto had gemaakt van een wit velletje papier.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”