Hockeywedstrijd Hoofdklasse Bloemendaal - Kampong (UPDATE)

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Hockeywedstrijd Hoofdklasse Bloemendaal - Kampong (UPDATE)

Bericht door Patrick » do apr 03 2008 7:21 pm

Nu ruisvrije versies!

Ik ben afgelopen zondag voor het eerst in mijn leven naar een hockeywedstrijd geweest. Belachelijk eigenlijk als je weet dat ik het al heel lang een leuke sport vind, en ik een paar kilometer van een van de beste hockeyclubs ter wereld woon: Bloemendaal. En het is nog gratis ook!

Natuurlijk de camera meegenomen, Sigma 100-300 f4 erop geschroefd... en erachter komen dat het wel een heel erg snel spelletje is. Het viel me tegen! Volgende keren, die er zeker gaan komen, wordt het vast beter en minder onwennig, maar toch ben ik niet ontevreden.

Het volgende probleem dient zich wel aan. Ik kon moeilijk een keuze maken uit de foto's. Op m'n eigen site heb ik 45 (!!) foto's overgehouden, en ik heb moeite om er een aantal uit te gooien. Ik heb er 13 uitgepikt en hieronder gepost. Niet perse de beste uit de serie, maar in ieder geval een beetje verschillende situaties.

Aan jullie de vraag welke de beste zijn, en als iemand ervaring heeft met dit soort fotografie, dan zijn tips over instelling van de camera natuurlijk ook van harte welkom!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Menselijk stukje elastiek.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding

Oh ja, er waren naast mijn vriend TomT met z'n D300 nog twee andere fotografen, waarvan eentje een pro was. Leuke gesprekken mee gevoerd. Het feit dat we allemaal met Nikon (bij een sportveld, is dat niet een typisch Canon domein?) zou meegeholpen kunnen hebben...
Laatst gewijzigd door Patrick op vr apr 04 2008 12:03 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » do apr 03 2008 7:28 pm

Patrick,

De actie's en gekke bekken springen er van af! Wat voor Iso waarde heb je genomen, foto's lijken ruis te bevatten.

Je hebt de speler met de bal elke keer goed scherp zeg, complimenten.

Nummer 3 vind ik erg sterk.

Gr.
Maud
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

Nicole
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Nicole » do apr 03 2008 7:39 pm

Mooie serie zeg !! leuke gezichtsuitdrukkingen...voor mij foto 1,3 en 10
NAS Buikpijn

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 03 2008 7:49 pm

Maud schreef:De actie's en gekke bekken springen er van af! Wat voor Iso waarde heb je genomen, foto's lijken ruis te bevatten.

Je hebt de speler met de bal elke keer goed scherp zeg, complimenten.

Nummer 3 vind ik erg sterk.
Inderdaad wat ruis. Ik heb me er maar niet druk om gemaakt; in de verkleinde versie is het nauwelijks hinderlijk. Ik kan ze een keer door NoiseNinja heentrekken eventueel. Voor nu vind ik het van ondergeschikt belang want het gaat me meer om een gevoel te krijgen bij het spelletje en het fotograferen ervan. Aan de muur komt geen van allen te hangen! :mrgreen:

Ik heb meestal op ISO 640 geschoten, en 2/3 stop onderbelicht om een beetje leuke sluiterijden te halen op een toch wel grauwe zondagmiddag. Wellicht was ik met ISO800 en normaal belicht beter uitgeweest. Maar ja, ik heb m'n D200 natuurlijk net een week of 3, dus ben nog een beetje zoekende wat dat betreft. Ruisarm zijn D200's bij hogere ISO waarden overigens nooit geweest... Jammer dat die D300's een stuk prijziger zijn!

Benieuwd hoe mijn vriend TomT's foto's zijn met z'n D300 met 70-200 VR...

Nummer 3 is trouwens natuurlijk wel erg simpel te schieten. Had je gezien dat deze door een net heen geschoten is? :D
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do apr 03 2008 8:13 pm

Goeie serie Patrick!

En ik weet wel het één en ander van het spelletje!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 03 2008 8:17 pm

chip54 schreef:Goeie serie Patrick!

Kom dan maar op met de tips! En waar kan ik je hockey-foto's zien? :wink:

palone

Bericht door palone » do apr 03 2008 8:46 pm

Foto 1 en 10 vind ik het mooist.
Ik zal toch een lichtsterke telezoom moeten aanschaffen zie ik. Ik maak regelmatig foto's van de tennissport. Ook dat is niet altijd makkelijk.

rovinge

Bericht door rovinge » do apr 03 2008 9:02 pm

Mooie foto's, Patrick!

Als dit je eerste hockeyfoto's zijn, dan vooral zo doorgaan! Je hebt er wel oog voor. Afwisselend actie, wat meer overzicht en detail.
Settings lijken me op zich goed, misschien kan je naar 1/400 met een wat lager ISO ipv 1600. Achtergrond (publiek etc) is mooi los van het onderwerp.

Persoonlijk vind ik foto's 3, 5, 7, 12 and 13 de mooiere, waarvan ik nr 3 de mooiste vind.

Het probleem van met veel foto's thuis komen herken ik wel. Ik heb 's een dag naar 5 verschillende wedstrijden gekeken, en kwam met over de 2000 foto's thuis, waarvan er dan hooguit honderd op de clubsite komen (na een lange avond uitzoeken, aanpassen).

Schroom niet om volgende wedstrijden nog wat meer te posten.

Roel

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do apr 03 2008 9:04 pm

PatrickP schreef:

Even de zoek-functie gebruiken! :mrgreen:
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do apr 03 2008 9:07 pm

Geweldige platen ! :) Wat leuk om te zien !
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 03 2008 9:25 pm

chip54 schreef:
PatrickP schreef:

Even de zoek-functie gebruiken! :mrgreen:
Heb ik gedaan. Maar je foto's zijn een beetje .... zoek. Kijk maar eens in http://www.nikon-club-nederland.nl//for ... ght=hockey

Ze zijn overigens van voor mijn tijd hier op het forum. Ik zit hier eigenlijk nog helemaal niet zo lang, al lijkt het veel langer in mijn beleving.

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do apr 03 2008 9:29 pm

rovinge schreef:Settings lijken me op zich goed, misschien kan je naar 1/400 met een wat lager ISO ipv 1600. Achtergrond (publiek etc) is mooi los van het onderwerp.
Tja, je hebt niet zoveel keus he. Ik heb ISO 640 gebruikt, omdat ik dat nodig had bij f4 tot f5. Niet omdat ik dat zelf wilde. De ISO waarde is eigenlijk gewoon een resultaat van het diafragma dat ik wil gebruiken en de snelheid die ik minimaal wil halen. ISO 1600 heb ik dus gelukkig niet nodig gehad.

Maar zoals gezegd, ik kan ze even door een ontruizer heentrekken als het storend is.. :wink:

Bedankt overigens voor de lovende woorden!

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 04 2008 12:05 pm

Zoals al beloofd heb uk de foto's even ontruisd. Is inderdaad wel beter zo. Volgende keer zal ik dat gelijk doen.

Iemand nog tips of opmerkingen?

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » vr apr 04 2008 12:33 pm

mooie platen Patrick!
Moet me wel even iets van het hart: ik heb ooit de euvele moed gehad 6 aktiefoto's te plaatsen, om de snelheid van mijn d2h te laten zien...ik kreeg direct een PB van de moderator met de waarschuwing niet meer zoveel foto's te plaatsen!! Heb daarna nooit meer iets geplaatst..
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 04 2008 12:41 pm

Dat is wel een beetje sneu. Wanneer was dat? Stuur me dat even in een PB als je wil; dit draadje hoeft niet over dit soort dingen te gaan.

Ik ben het overigens met je eens; het zijn er eigenlijk te veel. Maar ik kon geen krappere keuze maken voor mezelf zonder afbreuk te doen aan waar het me om ging: welke spreken de mensen nou precies aan. Een hoop mensen komen hier op het forum juist met de statische kunstzinnige foto's als favorieten, terwijl de aktiefoto's zich minder onderscheiden.

Maar plaats gerust weer foto's: dat wordt toch wel heel veel gedaan. Wij WAARSCHUWEN vaak even dat het beter werkt om wat minder foto's te plaatsen als je commentaar op je foto's wilt hebben. Voor zover ik weet hebben we nooit foto's verwijderd vanwege het aantal, alleen als ze niet door de beugel kunnen doen we dat.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”