18-70 zoom blokkeert

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
vezelf

18-70 zoom blokkeert

Bericht door vezelf » do mar 06 2008 7:43 pm

ik gebruik nu bijna een jaar de 18-70 van nikon.
Sinds een paar dagen voel je bij het in en uitdraaien van de zoom een weerstand en meestal blokkeert de zoom dan halverwege. Met wat licht schudden ed draaien komt de zoom dan weer vrij.
Zijn er mensen die ditzelfde ook een keer hebben ervaren ?
ik ga er van uit dat dit nog onder de garantie valt maar kan het objectief slecht missen.
zou een ritje Beverwijk de reparatieduur aanzienlijk verkorten?

graag een reactie, alvast bedankt Wim

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Roelof » do mar 06 2008 8:12 pm

ik ga er van uit dat dit nog onder de garantie valt maar kan het objectief slecht missen.
zou een ritje Beverwijk de reparatieduur aanzienlijk verkorten
Bel of mail even
http://www.nikonservice.nl/
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

vezelf

Bericht door vezelf » do mar 06 2008 8:41 pm

ga ik zeker doen ,
dank je wel Roelof voor je snelle reactie en je tip.

gr Wim

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mar 06 2008 8:56 pm

Dat herken ik zeker. Daar is mijn 18-70 ook aan overleden. In de lens zitten wat schroefjes die er echt in moeten blijven zitten, want als ze uit gaan steken wil hij niet meer zoomen.

Ik heb het zelf gerepareerd, maar om een of andere reden werkt nu mijn autofocus niet meer. Het gevaar is ook door Nikon onderkend, want het zijn de enige schroefjes die ik tegenkwam waar een laklaagje overheen zit.

De reden waarom ik het zelf gedaan heb is dat ik de restwaarde van de lens niet meer in overeenstemming vond met de te verwachten reparatiekosten. Achteraf gezien dus wellicht niet de beste keuze geweest... 8)

Je moet het trouwens wel laten repareren, want het wordt steeds erger!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

vezelf

Bericht door vezelf » do mar 06 2008 9:11 pm

ik blijf er voorlopig met de schroevendraaiers af (gezien de garantie)
Zo uniek is het dus niet .

bedankt voor je reactie,
gr Wim

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » do mar 06 2008 9:30 pm

vezelf schreef:ik blijf er voorlopig met de schroevendraaiers af (gezien de garantie)
Zo uniek is het dus niet .
Dat zou ik maar doen. Mijn lens was al een stuk ouder.

Wel leerzaam trouwens om zo'n ding eens van binnen te bekijken. Het is knap bedacht, gemaakt en in elkaar gezet zo'n ding! 8)
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

vezelf

Bericht door vezelf » ma mar 24 2008 10:57 pm

het vastgelopen 18-70 objectief is weer terug uit Beverwijk. Ondanks het ontbreken van de Nikon garantiekaart is ie toch zonder kosten gerepareerd. Het defect viel wel binnen de garantieperiode, maar toch......
ik ben tevreden met deze afhandeling van Nikon!

gr Wim

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma mar 24 2008 11:52 pm

Fijn dat het geregeld is. Niet nagevraagd wat ermee was?

HansvB

Piept kraakt en zoomt niet meer

Bericht door HansvB » ma mar 31 2008 10:27 pm

Ik heb sinds gisteren hetzelfde. Enkele weken geleden merkte ik dat hij soms piepte bij het scherpstellen. Gaf de lage temperastuur de schuld.
Gister wilde de zoom ring niet meer draaien na wat schudden ging het weer een beetje.
Mijn lens is ruim 4 jaar oud. Is dat nog het repareren waard? Een nieuwe koop je tegenwoordig voor €289.

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » di apr 01 2008 12:40 am

Of hij het repareren nog waard is, is afhankelijk van jou. Doe eens een belletje naar Beverwijk, misschien kunnen ze aan de hand van de symptomen een kostenindicatie geven.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

HansvB

Piept kraakt en zoomt niet meer

Bericht door HansvB » vr apr 04 2008 11:09 am

Roelof schreef:Of hij het repareren nog waard is, is afhankelijk van jou. Doe eens een belletje naar Beverwijk, misschien kunnen ze aan de hand van de symptomen een kostenindicatie geven.
Ik heb gebeld. Zij vertelde mij nog nooit van een probleem van schroefje te hebben gehoord. Ook na mijn verwijzing naar dit forum werd het ontkend.
De oorzaak ligt volgens haar altijd bij stoten of laten vallen van de lens.
Een stootje kan wel eens zijn voorgekomen, maar laten vallen, nee.

Ik kan hem langsbrengen. Een prijsopgave komt op c.a. €45. Deze wordt verrekend als je de lans laat repareren.

Heb vandaag een nieuwe besteld. De 17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX. Was een reeds lang gekoesterde wens :D
Very Happy

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » vr apr 04 2008 12:22 pm

Tja, ik heb toch vrij uitgebreid staan praten een maand of wat terug in Utrecht, en ze uitgelegd wat ik aangetroffen heb. Ze hebben de lens niet gezien want ik had hem niet mee, dus wellicht zit het niet "in het systeem" daardoor.

In ieder geval gefeliciteerd met je 17-55 dan maar!

HansvB

bekijken van de ziel van de lens

Bericht door HansvB » za apr 05 2008 2:07 pm

Wel leerzaam trouwens om zo'n ding eens van binnen te bekijken. Het is knap bedacht, gemaakt en in elkaar gezet zo'n ding! 8)
Hoi Patrick, ik wil de binnenkant ook wel eens zien. Kun je mij tips geven over hoe je de lens uit elkaar kunt halen?

Corné Goud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Corné Goud » za apr 05 2008 2:34 pm

http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 17&start=0

Bekijk dit draatje eens :D

Gr Corné
Met vriedelijke groet Corné Goud
Nikon D500 & D2x & D50 Nikkor`s 18-55 & 16-85 & 70-210 /AF-D 70-200F2.8 VRII /1.4extender/
http://www.flickr.com/photos/cornegoud/

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Re: bekijken van de ziel van de lens

Bericht door Patrick » za apr 05 2008 6:49 pm

HansvB schreef:

Hoi Patrick, ik wil de binnenkant ook wel eens zien. Kun je mij tips geven over hoe je de lens uit elkaar kunt halen?
Dat doe je toch neem ik aan niet uit nieuwsgierigheid, want je kan heel eenvoudig iets slopen. De mijne functioneerde al niet goed, dus ik had er van tevoren al afscheid van genomen. Althans, ik hoopte niet dat ik er afscheid van te moeten nemen, maar had al voor mezelf aanvaard dat dit de uitkomst zou kunnen zijn...

In het kort komt het hier op neer. Je zet de lens met de voorkant op tafel, en begint kleine schroefjes te verwijderen. Ondertussen heel goed opletten wat je doet, maak eventueel foto's onderweg, en haal deeltje voor deeltje weg.

Beter: doe het maar gewoon niet! :oops:

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”