50mm 1.2 AI-s iemand ervaring?

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
GdP

Bericht door GdP » di apr 08 2008 12:57 am

PatrickP schreef:
GdP schreef:Ik heb de Nikon 50mm f/1.4 AF-D in mijn bezit gehad. Het is gewoon een objectief van grote klasse. Maar ik gebruikte hem te weinig. Daar ik ook nog de Nikon 50mm f/1.4 Ai in mijn bezit heb zag ik geen reden om de AF-D te houden.
Volgens mij zijn deze optisch aan elkaar gelijk, omdat ik tussen deze twee geen verschil kon waarnemen.
Waarom heb je de modernste dan niet gehouden Gerrit? :shock:
Zo iets mis ik op moderne objectieven.

Afbeelding

Dat is de infraroodpunt en de mogelijkheid de dieptescherpte af te lezen.

mikemix

Bericht door mikemix » di apr 08 2008 8:01 am

Dat zijn zaken die je ook in je hoofd kan hebben.
Ik mis het iig niet.
En AF50/1.4D is een beauty.

GdP

Bericht door GdP » di apr 08 2008 1:56 pm

mikemix schreef:Dat zijn zaken die je ook in je hoofd kan hebben.
Ik mis het iig niet.
En AF50/1.4D is een beauty.
Ik wacht tot die AF-S op de markt komt. :lol:

Ach het is hoe je gewend bent te werken.
Als ik een foto ga maken, dan zoek ik eerst uit welk objectief daar voor nodig is. Vervolgens bekijk ik van waar tot waar ik het scherp wil hebben, enz. En daar zijn die MF objectieven erg in het voordeel. Een methode die ik ruim 35 jaar heb toegepast, en je blijft het missen bij je moderne AF-S zoom-objectieven.
Bovendien vind ik objectieven die gebruik maken van de scherpstelmotor in de camera helemaal niets. Het maakt nu eenmaal niet z’n degelijke indruk.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di apr 08 2008 2:33 pm

GdP schreef:Bovendien vind ik objectieven die gebruik maken van de scherpstelmotor in de camera helemaal niets. Het maakt nu eenmaal niet z’n degelijke indruk.
:shock: Wat een onzin Gerrit, ik denk dat de electronica in een AF-S objectief storingsgevoeliger is dan de mechanica in een AF of MF objectief.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » di apr 08 2008 2:34 pm

Tja, lijkt mij ook.

GdP

Bericht door GdP » di apr 08 2008 4:45 pm

Skippy schreef:
GdP schreef:Bovendien vind ik objectieven die gebruik maken van de scherpstelmotor in de camera helemaal niets. Het maakt nu eenmaal niet z’n degelijke indruk.
:shock: Wat een onzin Gerrit, ik denk dat de electronica in een AF-S objectief storingsgevoeliger is dan de mechanica in een AF of MF objectief.
Zet er maar een keer een paar tussenringen tussen. Dan trekt dat motortje het al niet meer.

Terwijl de signalen voor de AF-motoren in het objectief prima worden doorgegeven door de tussenringen.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 09 2008 1:24 am

GdP schreef:Zet er maar een keer een paar tussenringen tussen. Dan trekt dat motortje het al niet meer.

Terwijl de signalen voor de AF-motoren in het objectief prima worden doorgegeven door de tussenringen.
Maar Gerrit, wie doet dat nou nog tegenwoordig. Ik ken er maar eentje volgens mij.... jij! :oops: :twisted: :oops: :twisted: :oops:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

GdP

Bericht door GdP » wo apr 09 2008 11:29 am

PatrickP schreef:
GdP schreef:Zet er maar een keer een paar tussenringen tussen. Dan trekt dat motortje het al niet meer.

Maar Gerrit, wie doet dat nou nog tegenwoordig. Ik ken er maar eentje volgens mij.... jij! :oops: :twisted: :oops: :twisted: :oops:
:lol:

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”