Hebben pro's recht op betere plekken bij evenementen

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » di apr 15 2008 5:56 pm

hans1956 schreef:Wat ben ik blij dat ik een Semi Amateur ben :mrgreen: :mrgreen:
:mrgreen: :mrgreen: .....maar wel met een hele fijne camera..... :lol: :lol: :lol:
http://500px.com/EelcoVandeKamp

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » di apr 15 2008 5:59 pm

Jajajaja, :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: En ik stond vooraan bij de hardloopwedstrijd in Dordt!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

veel succes

Bericht door George Fennes » di apr 15 2008 5:59 pm

Jammer Martijn01 dat je zo reageert.
Ik bemerk een behoorlijke dosis frustratie.
Dat is jammer.
Probeer afstand te nemen en gun een ander ook een leuke plaat.
Zorg dat je beter bent dan al die "amateurs" en probeer je huid zo duur mogelijk te verkopen :wink:
Maar zie jouw lage inkomsten niet komen door al die amateurs.
Als professional heb jij ingangen tot de media en andere vakbladen.
Maak daar gebruik van.
Als jij werkelijk goed bent en je steekt met kop en schouders boven het gemiddelde uit, zal jij een dikke boterham verdienen of je nu met Nikon of Canon fotografeert dat maakt niets uit.
In ieder geval heel veel succes met je loopbaan en ik hoop dat het je in de toekomst voor de wind mag gaan.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Javelin
Clublid
Clublid

Bericht door Javelin » di apr 15 2008 8:02 pm

Hoeveel zou David Douglas Duncan betaald hebben voor zijn perskaart? :?:

Of Robert Capa? :cry:

Of Henry Cartier Bresson? :P
Heel veel analoog en steeds meer digitaal.

50 mm

Bericht door 50 mm » di apr 15 2008 9:04 pm

Tja, een beetje als mosterd, mijn reactie.
Even kort dan maar.
Zoals de meeste collega fotografen ben ik niet voor het salaris dit vak in gegaan. Vorig jaar las ik een branche onderzoek waar ik van schrok. Ook de kwestie van de pasfoto's kennen jullie vast wel. (Al maak ik zelf 0 pasfoto's...)
Net als mike denk ik dat ik het fin. wel red.
Maar ik ben geen persfotograaf. Die branche met name heeft te maken met opdrachtgevers die fotografen geen fijne contracten laten tekenen.
En op dat moment zeg ik dan: niet tekenen dus. Ga je herorienteren op je toekomst, wil je dit echt, deze tarieven.
Ga na wat wil je verdienen en vraag dat. Anders kun je je beter omscholen.

Tenslotte, vorige week had ik een opdracht waarbij ik vriendelijk heb gewacht totdat er diverse mensen klaar waren, zij gingen gewoon voor me staan filmen met hun mobiele telefoons. Ik glimlach erom, in hun situatie zou ik misschien hetzelfde doen, het was een mooi moment.

rik6230

Bericht door rik6230 » di apr 15 2008 9:12 pm

Ik maak ruim baan voor mensen die er hun brood mee moeten verdienen, ook als ik er wat bij sta te snabbelen. Ik hoef er niet van te eten, zij wel.

mikemix

Bericht door mikemix » di apr 15 2008 9:16 pm

Idd.

Grote verschil maak je door zelf de verkoop te doen.
Doe ik allemaal zelf. Heb je het zelf allemaal in de hand, Maar je moet wel kúnnen verkopen.
Ik kan goede marges rekenen én ik heb het enorm druk.
Het werkt niet als een ander dat voor jou moet gaan doen.
Een wurgcontract ga je dan ook niet aan jezelf voorschotelen, ik kan mijn tijd wel beter besteden.
Laatst gewijzigd door mikemix op di apr 15 2008 9:53 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Rogier

Bericht door Rogier » di apr 15 2008 9:25 pm

Dat klinkt idd alsof jij het uitstekend voor elkaar hebt Mike. In welke tak van fotografie zit jij als ik vragen mag? Dergelijke verhalen hoor ik iig nooit van pers- of sportfotografen.

mikemix

Bericht door mikemix » di apr 15 2008 9:48 pm

Werk sinds kort zelfstandig.
doe reclame/product/reportage fotografie.
Ben 10 jaar als reclamefotograaf werkzaam geweest bij 2 bazen.

Werk al wat jaartjes in de reclame en doe tentoonstellingbouw/ standbouw.
Fotografie is een tak wat ik er als "service" erbij doe, maar door het één wordt het ander gevoed en fotografie is daardoor ook core business.
Doe daarom alleen in opdracht.

Dit is een stand die ik voor een klant van mij afgelopen vrijdag in Kortrijk(B) heb opgeleverd.
Maak ik er meteen een foto van die de klant de avond zelf op zijn telefoon kan openen :wink:
Dit alles in 2 weken geregeld.

Afbeelding

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

komt meer bij kijken

Bericht door George Fennes » di apr 15 2008 10:47 pm

Ik denk dat Mike het goed doet.
Commercieel ingesteld, maar er niet van afhankelijk zijn.
Dan kan je makkelijk een opdracht weigeren om de prijs hoog te houden.
Maar als je alles wil aanpakken omdat je iets moet verdienen, dan weten de opdrachtgevers dat op een gegeven moment ook en kom je nooit uit van die lage prijs af.
Maar dan moet je jezelf wel onderscheiden door perfecte plaatjes te maken en bijzonder creatief zijn en een eigen stijl ontwikkelen.
Klink simpel, maar dat is het beslist niet :wink:
In opdracht werken is een zekerheid, maar dan wel voor een goede prijs.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

benikon

Bericht door benikon » di apr 15 2008 11:17 pm

heb dit draadje zoeven gelezen. ga me niet in deze "zware discussie "mengen, maar ik wil ff 1 ding weten: als matijn 01 overgegaan is naar de "witte concurrent", heeft hij dan z,n NIKON "PRO"spullen misschien voor een zacht prijsje te koop?? :mrgreen: :twisted: :mrgreen:

martijn01

Bericht door martijn01 » wo apr 16 2008 1:51 am

heb wel wat spullen te koop ja. als je intresse hebt moet je het maar laten weten. stuur een pm ofzo.

Naja zal dan nog maar wat vertellen want we zitten nu toch al op de 3.
mooie pagina in de krant trouwens de 3!

Maar goed, mikemix kom aub niet met je verhalen uit jou branche in de fotografie. dat is een heeeeeeeeeele andere markt dan de persfotografie.
Je moet die 2 dingen echt totaal los van elkaar zien.

1 ik ben niet gefrustreerd totaal niet!
2 contracten niet tekenen omdat je ze niet leuk vind is geen werk. geloof me aub bijna overal zijn ze kut.
3 ben ik erg gelukkig en kom ik er gewoon goed van rond.

Heb nooit gezegt dat me dat niet lukt heb alleen gezegt dat dat heeeel erg moeilijk is.

Maar julie vinden bijna allemaal dat ik geen recht heb om te klagen.. naja, dat zal ik dan maar aan nemen julie kunnen het weten. toch?

zag ook dat iemand zei iets op de achtergrond erbij te houden.
DAT KAN NEVER NOOIT!!! als foto journalist werk je 7 dagen per week 24 uur per dag, je bent iig altijd klaar om ergens op af te gaan.

wij gaan niet met ons macboekje pro een biertje zitten drinken. NEE op dat moment zijn wij al druk opzoek naar het volgende onderwerp.

En nog is iets. voel jezelf nou is niet gelijk zo aangevallen. julie denken volgens mij dat als je ergens met mij sta ik je inmekaar timmer ofzo?

Als ik bij hobby fotografen sta op bv evenementen sta ik er altijd gezellig mee te buurten en hoor ik juist vaak dat ze zeggen jij bent tenminste niet zo'n opschepper en geweldenaar.

Mensen geloof me ik gun iedereen het beste ja ook julie hoe bot en stom sommigen ook reageren maar het enigste wat ik wilde zeggen was: soms vraag je je af waarom je de nsp betaald en de politie perskaart.

Ik snap als geen ander dat iedereen op pers plekken wil gaan staan. wat denk je dat ik vroeger zelf altijd deed. Alleen denk er altijd wel even aan dat er bij sommige mensen net iets meer van afhangt dan bij een hobby'ist

De hobby'ist komt hooguit thuis met een te boos kijkende vrouw en vraagt waar je de hele dag hebt uitgehangen.

Heb tijdje terug foto's staan maken bij een opening van een gebouw die werd gedaan door een bn'er voor de krant.
Wordt ik (piep) weg geduwd door een amateur die zij dat ik in zijn beeld stond. hiermee miste ik het mooiste moment.

Toen ik dat meemaakte dacht ik echt en nu moet het niet gekker worden.
Acteraf bleek het dat de man in kwestie foto's maakte voor het familie album. vanaf een plek waar acreditatie voor nodig was. nou die kerel kon het woord acreditatie niet eens spellen.

Dus geloof me ik gun julie echt alles alleen voorbeelden zoals dit....
Zulke mensen mogen ze opsluiten van me hahaha. en dan kunnen julie zeggen moet je maar betere foto's maken. tja als ze me weg duwen op HET moment wordt dat snel lastig haha.

Geloof me, ik ben echt reuze aardig en gun iedereen het beste maar zie wel in waar als hobby fotograaf je grenzen liggen.

het is inmiddels 1.48 dus nog even wat zoek werk verrichten en ga dan slapen! het was vanochtend 7 uur dus het kan wel.

Zo zie je wij doen geen biertjes drinken en foto's sturen naar telefoons.
Niet lullig bedoelt hoor maar zie de verschillen onder ogen

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo apr 16 2008 3:33 am

martijn01 schreef:Acteraf bleek het dat de man in kwestie foto's maakte voor het familie album. vanaf een plek waar acreditatie voor nodig was. nou die kerel kon het woord acreditatie niet eens spellen.
Wat een verhaal; je hebt het blijkbaar zwaar, maar bent er nog vrolijk onder. Dat is goed lijkt me.

Maar waarschijnlijk was het verstandig om hier even zelf te checken hoe je het schrijft... het is met 2 c's! Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Accreditatie :wink: :oops: :?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » wo apr 16 2008 8:00 am

Zo, de webredactie gaat blijkbaar op de spelling letten.
Prima!
Je zult het er druk mee krijgen.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » wo apr 16 2008 8:12 am

Marten schreef:Zo, de webredactie gaat blijkbaar op de spelling letten.
Prima!
Je zult het er druk mee krijgen.
Hmm, het maakt heel veel uit in welke context je de fout maakt.
Maar waarschijnlijk kun je niet rekenen, jij weet niet dat twee plus twee vijf is :)

Gesloten

Terug naar “Overig fotografie”