Nikkor 35 mm MF
Nikkor 35 mm MF
Hoeveel is een 2e hands nikkor objectief van 35 mm f2.8 MF waard?
Het is een vrij oud objectief denk ik, er zit een "vleugeltje" op en et lettertype op de voorkant is hetzelfde lettertype als bij een e-series lens (het is geen e-serie, aleen hetzelfde lettertype).
Het is een vrij oud objectief denk ik, er zit een "vleugeltje" op en et lettertype op de voorkant is hetzelfde lettertype als bij een e-series lens (het is geen e-serie, aleen hetzelfde lettertype).
-
Onlinegijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Mies,
De specificatie 35mm 2.8 zegt me: geen interessante lens, tenzij deze zeer interessant geprijsd is en je de lens wilt verzamelen of gebruiken op "oude" Nikon kamera's.
Als er een solide vorkje op zit, is het warschijnlijk geen Ai lens, dus niet goed passend op moderne Nikon kamera's.
Als je een serienummer zou vermelden kan men zien hoe oud de lens zou kunnen zijn.
Groeten, Gijs
De specificatie 35mm 2.8 zegt me: geen interessante lens, tenzij deze zeer interessant geprijsd is en je de lens wilt verzamelen of gebruiken op "oude" Nikon kamera's.
Als er een solide vorkje op zit, is het warschijnlijk geen Ai lens, dus niet goed passend op moderne Nikon kamera's.
Als je een serienummer zou vermelden kan men zien hoe oud de lens zou kunnen zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Ik wil proberen om mijn hele bereik aan lenzen dat ik nu heb (van 19 tot 300 mm (ik gebruik alleen film) om te zetten in hetzelfde bereik met vaste brandpuntsafstanden. Daarom mijn interesse in deze lens. Ik gebruik mijn 35-70 best vaak in de 35 mm stand, dit is een 35 mm f2.8, helder naar mijn mening.
Ik gebruik een F801s (wil later dit jaar een F100 aanschaffen), daar zal dit objectief zeker op werken, ik gebruik ook een Nikkor 50 mm MF e-series en dat gaat prima!
Het serienummer is: 869735
Heeft iemand ervaring met dit of een soortgelijk objectief?
Ik gebruik een F801s (wil later dit jaar een F100 aanschaffen), daar zal dit objectief zeker op werken, ik gebruik ook een Nikkor 50 mm MF e-series en dat gaat prima!
Het serienummer is: 869735
Heeft iemand ervaring met dit of een soortgelijk objectief?
Laatst gewijzigd door miesnert op do apr 17 2008 4:42 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
1977 is de overgangsperiode naar Ai objectieven.
Als het "vorkje" open is (Ai) kun je hem goed gebruiken op de 801s. De lichtmeting (nadruk op centrum) blijft dan werken. Bij gebruik van een F4 blijven zelfs matrix en spotmeting werken.
Als het "vorkje" gesloten is, past de bajonet wel, maar werkt de lichtmeetfunctie niet.
Als het "vorkje" open is (Ai) kun je hem goed gebruiken op de 801s. De lichtmeting (nadruk op centrum) blijft dan werken. Bij gebruik van een F4 blijven zelfs matrix en spotmeting werken.
Als het "vorkje" gesloten is, past de bajonet wel, maar werkt de lichtmeetfunctie niet.
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De AI Nikkor 2.8/35mm behoorde destijds (1977), in combinatie met de AI Nikkor 2.0/85mm, tot mijn allereerste Nikon lenzen voor de FM. Hoewel de 2.0/35 doorgaans betere reviews krijgt, heb ik met veel plezier en zeer goede resultaten met dit handzame objectiefje gewerkt. Vooral heel plezierig voor reportagewerk (bruiloften en partijen), maar ook voor landschapwerk. Nadat ik dit objectief had vervangen voor de AF 2.0/35mm, heb ik de AI 2.8/35mm verkocht aan een trouwreportage-fotograaf, die graag een tweede exemplaar van dit objectief wilde hebben. Eerlijk gezegd heb ik bij normaal gebruik niet veel verschil in de beeldkwaliteiten tussen de beide 35mm's kunnen constateren. De mechanische kwaliteit van de AI 2.8/35mm vind ik wel beter dan die van de Af 2.0/35mm.
Jur
Re: Nikkor 35 mm MF
ik heb onlangs een test gedaan met twee 135mm 2.8 en een 3.5 en zag daar ook bijna geen verschil enkel klein beetje beter dof op 2.8 , de kwaliteit is subliem
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Een 135mm lens is geen 35mm lens. Wat jij vindt aan kwaliteit voor de 135mm hoeft niet te gelden voor een 35mm lens.
Van de 35mm/2.8 worden niet zo'n geweldige optische resultaten opgegeven. Zie bijv.: http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Van de 35mm/2.8 worden niet zo'n geweldige optische resultaten opgegeven. Zie bijv.: http://www.naturfotograf.com/lens_wide.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Vriendelijke groet, Léon Obers
ik bedoel ook de 35mm 2.0 ,ik vind het een mooi en degelijk objectief, maar die van mij is een non AI, er zijn geen gaatjes in het vorkje, maar hij past perfect op mijn D80 diafragmaring draait soepel , is niet van alle non AI zo
Laatst gewijzigd door koentje1950 op ma aug 09 2010 8:12 am, 2 keer totaal gewijzigd.