Wat zijn jullie basisinstellingen bij de D80?

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
natuurfotograaf

Wat zijn jullie basisinstellingen bij de D80?

Bericht door natuurfotograaf » wo feb 20 2008 2:12 pm

Hoi,

ik heb sinds kort een D80. Een erg fijne camera maar erg veel mogelijkheden m.b.t instellen beeldkwaliteit.

Ik ben al een heel stuk door de handleiding heen maar ik vraag me toch af wat de D80 gebruikers hier op het forum de fijnste basisinstellingen vinden om mooie plaatjes te schieten.

Ik ben benieuwd.

gr manuel

dragon2

Bericht door dragon2 » wo feb 20 2008 2:46 pm

Basis instellingen voor WAT? De mijne staat bijna altijd op AF-C, S op 1/400 sec, ISO 100, auto WB, jpeg fine + RAW. Maar of je daar nou wat mee kan als je niet uit vliegtuigen springt ermee?!? :lol:

ALE
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door ALE » wo feb 20 2008 3:13 pm

Kijk HIER eens. Even de D80 setup guide downloaden en voila.
Suc6,

ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » wo feb 20 2008 3:59 pm

[quote="dragon2"]Basis instellingen voor WAT?

instellingen m.b.t portretten, natuur, vogels enz.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » wo feb 20 2008 4:03 pm

@ale,

erg handig!

dankjewel

Rustig

Bericht door Rustig » do apr 03 2008 10:46 am

Zag dat in de setup guide bij: for portrait and wedding dat de maker kiest voor JPG als kwaliteit inplaats van RAW (eventueel met JPG)

beetje vreemd.. toch?

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do apr 03 2008 11:38 am

Beperkt waardevol. Ik denk liever na :)

Bertus

Bericht door Bertus » do apr 10 2008 5:24 pm

Vreemd dat Exposure compensation in het custom menu eigenlijk altijd uit staat.
Waar dient dat eigenlijk voor? :oops:

dragon2

Bericht door dragon2 » do apr 10 2008 5:45 pm

Over- of onderbelichten. Als de camera het moeilijk heeft, bv bij foto's met een hoop sneeuw, dan moet je 'm soms ff helpen door een stop of wat over te belichten.

Rinzwind

Bericht door Rinzwind » do apr 10 2008 7:36 pm

:oops: ieder heeft zo zijn of haar eigen voorkeuren. Bij mij staat ie eigenlijk altijd op "A" van aperture, dus diafragma voorkeuze, en daarnaast heb ik 'm bijna standaard op -0,7 belichtings-correctie, zodat ik niet zo'n uitgebeten wolken in m'n plaatjes krijg. En praktisch altijd alleen RAW, alleen als ik weet dat ik ze op een andere als m'n eigen pc moet verwerken, sla ik ze ook (tijdelijk) op als jpg large fine, maar dan ben ik nog wat pietluttiger met belichten.

cresk

Bericht door cresk » zo apr 20 2008 12:07 pm

Grappig genoeg heb ik het knopje menu nog niet eens aangeraakt en dus ook nog niet in het menu geweest. Zal er binnenkort wel van komen, want hij staat nog steeds op alleen JPG en ik zou eigenlijk NEF's moeten hebben...

Maud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Maud » zo apr 20 2008 12:08 pm

cresk schreef:Grappig genoeg heb ik het knopje menu nog niet eens aangeraakt en dus ook nog niet in het menu geweest. Zal er binnenkort wel van komen, want hij staat nog steeds op alleen JPG en ik zou eigenlijk NEF's moeten hebben...
In het menu duiken dus!!! :)
D700 | D90 + MB-D80 | Nikkor AF-S 24-70mm F/2.8G ED | Nikon DX 18-135mm | Nikkor 105mm 2.8 | Nikkor 50mm 1.8 | Nikon AF-S 70-300 F/4.5-5.6 VR | Tamron 17-50 F2.8 | 2x SB-600 | Manfrotto statief

cresk

Bericht door cresk » zo apr 20 2008 12:32 pm

Inderdaad! Ik heb dit met opzet gelaten om eerst de hardware settings van de camera te leren kennen. Daarna duik ik wel eens in het menu voor de andere broodnodige instellingen.

Rinzwind

Bericht door Rinzwind » zo apr 20 2008 12:56 pm

cresk schreef:Inderdaad! Ik heb dit met opzet gelaten om eerst de hardware settings van de camera te leren kennen. Daarna duik ik wel eens in het menu voor de andere broodnodige instellingen.
:?: :?: :shock: Meer dan twee maanden ???? Ongelofelijk.
Je hebt heel wat in te halen. Voordeel van jpg tot nog toe is wel dat je niet zoveel geheugenkaartjes nodig had. Gouw gaan spitten in je menu en je handleiding! succes.

cresk

Bericht door cresk » zo apr 20 2008 1:13 pm

Nee joh!
Ik heb dat ding pas sinds 2 weken :)

Gelijk een Sandisk Ultra II sd'tje erbij gekocht. Enneh, als ik te weinig opslag capaciteit heb, koop ik gewoon zo'n nieuwe 32gb :)

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”