Opgezetfan schreef:Pieter jij bent nu typisch zo iemand die pixelgeil is. Een 12,2 mp bestand afdrukken op 10x15 cm is echt niet beter dan een 10x15 cm bestand van 300DPI.
Ik zou zeggen haal hem naar 150DPI en dan 10x15 cm en je hebt een perfect scherpe afdruk. Tijdschriften drukken zelfs maar op 72 DPI.
Hier lees dit eens door en ga dan nog eens na waarom je hem in 12,2 MP moet sturen. Resolutie stukje op Roel Dijkstra.nl
En Arend een 12,2 MP afdrukken op 10x15 en vergelijken met een compact is een beetje krom. Een 4 mp bestand van ee DSLR is altijd velen malen beter dan een 12 mp bestand van een compact camera ivm de scherpte etc.
Ik ben niet pixelgeil, zeker niet maar het is natuurlijk omzin om al je bestanden te gaan verkleinen. Lever ze gewoon 1 op 1 aan voor het beste resultaat. Ons fuji minilab wat wij in de winkel hebben staan zet alles om naar 300dpi. Dus 150DPI 10x15 aanleveren lijkt mij dan ook niet verstandig voor het scherpste resultaat.
Ik meen dat de meeste lab's, dus ook die ze bij de hema/kruidvat gebruiken, zelf omzetten naar 300dpi en dan krijg je nogal matige resultaten als je 150dpi 10x15 aanleverd.
Doe niet zo veel moeite en lever ze gewoon 1 op 1 in of lever ze in ieder geval 10x15 300dpi in.