Wie gaat er vreemd en waarom?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » di apr 15 2008 10:58 pm

Marco Handgraaf schreef:De enigen waar ik nog wel in geloof zijn de Tamron 17-50 en de Tokina 12-24.
Wil je mijn trots een keer proberen: De Sigma 100-300 f/4. Lees de tests maar eens!

Maar ook ik zou nog liever met de Nikon 70-200 VR met een TC rondlopen, maar die combinatie kost meer dan 3 maal zoveel als mijn Sigma met TC (beide tweedehands gekocht in nieuwstaat), en ze zijn echt niet 3 maal zo goed! :lol:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

lang leve de vrijheid

Bericht door George Fennes » di apr 15 2008 11:24 pm

Ik denk dat vroeger heel veel kaf onder het koren was.
Maar de vreemd merk fabrikanten zijn er ook wel achter dat de consument niet gek is en ook de kwaliteit kan vergelijken d.m.v. testen e.d.
Dus men zal een zo hoog mogelijke kwaliteit proberen te bereiken tegen een zo laag mogelijk bedrag in vergelijk met de originele objectieven. :lol:
Er zijn zelfs objectieven die beter zijn dan de originele Nikkor objectieven :oops: en al helemaal als je de prijs/kwaliteit verhouding in je beoordeling meeneemt :lol:
Maar iedereen is natuurlijk vrij om te veel geld uit te geven om alleen dat naampje Nikon of Nikkor op de body/objectieven te hebben staan :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Marco

Bericht door Marco » di apr 15 2008 11:37 pm

PatrickP schreef: Wil je mijn trots een keer proberen: De Sigma 100-300 f/4. Lees de tests maar eens!

Maar ook ik zou nog liever met de Nikon 70-200 VR met een TC rondlopen, maar die combinatie kost meer dan 3 maal zoveel als mijn Sigma met TC (beide tweedehands gekocht in nieuwstaat), en ze zijn echt niet 3 maal zo goed! :lol:
De 80-200 is voorlopig goed genoeg, merk toch dat het inmiddels mijn minst gebruikte objectief is, laat staat dat er behoefte is aan 300mm.

De eerstvolgende echte investering zal zeker onder de 100mm blijven ter vervanging van mijn goedkope 20-35 Nikkor, waar ik na Dordt toch goed over te spreken was.

Voor de rest lekker doorspelen met de D200, blijft een andere camera dan de D70s, maar daar zal jij het wel mee eens zijn denk ik :)

groet,
Marco

Myriad

Bericht door Myriad » di apr 15 2008 11:39 pm

De enigen waar ik nog wel in geloof zijn de Tamron 17-50 en de Tokina 12-24.
En zet daar de Tamron 90mm macro, de Tamron 28-75mm f/2.8 en straks de Tokina 11-16mm f/2.8 maar bij.

GdP

Bericht door GdP » wo apr 16 2008 12:51 am

Ik heb eerst geïnvesteerd in goede objectieven. Want ik kwam er na schade en schande al snel achter dat ik toch wel pro-objectieven van Nikon moest aanschaffen wilde ik AF objectieven hebben die beter presteerden dan mijn pro MF objectieven.
En dat allemaal voor de Nikon F80, want ik wilde toch zo graag met AF objectieven gaan werken.
Maar een AF-S 80-200mm f/2.8 op een F80 is een rare combinatie. Die AF-S weegt zo zwaar, dat je elk moment bang bent om op een gegeven moment met de helft van de F80 in je handen te staan, waarbij de rest met het objectief op de grond ligt.
Dus op zoek naar een passende camera. Dat werd dus de Nikon F6. Een keuze die mij mede werd ingegeven door het feit dat Nikon geen passende digitale camera voor mijn objectieven kon leveren. (Dat veranderde met de komst van de Nikon D3.)
Afgezien van de Nikon F80 zijn alle AF objectieven tweedehands aangeschaft, voor minder dan de helft van de nieuwprijs. Op dit moment leveren ze bij verkoop al meer op dan ik er zelf voor betaald heb.
En aanschaf van een vreemd merk objectief? Ik zou er nooit aan gedacht hebben. Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar vroeger prakkiseerde je er niet over om een objectief aan te schaffen van een ander merk. Alleen al van wege de kleurverschillen. De kleurweergave van alle Nikon objectieven zijn gewoon gelijk!

De vele foto’s op dit forum bewijzen dat ook met een vreemd merk objectief prima foto’s zijn te maken. Maar voor mij speelt dat geen rol meer. Ik ben gewoon helemaal verslingerd aan het merk Nikon, en dat zal na ruim 40 jaar gewerkt te hebben met Nikon spullen niet meer veranderen.

johan1967
Forumlid
Forumlid

Bericht door johan1967 » wo apr 16 2008 12:51 am

Pruimpit schreef:
GdP schreef:

Geef mij dan toch deze maar:

http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html
Het blijft Japans glas :twisted:
De objectieven van Zeiss worden ook in Japan gemaakt, maar het ontwerp zal vermoedelijk wel Duits zijn.

Meestal zijn vreemd-merk objectieven van mindere kwaliteit dan de Nikon-objectieven. Bij Zeiss is dat toch een heel ander verhaal. Het is welliswaar Manual Focus, maar in het algemeen zijn de objectieven van Zeiss optisch (en mechanisch) een stuk beter dan de vergelijkbare objectieven van Nikon. Kijk alleen maar eens naar de reviews op photozone.de.

Voor mij is dit in ieder geval reden genoeg geweest om onlangs enkele Zeiss-objectieven aan te schaffen. Ik ben al aan het kijken naar de volgende. :oops:

GdP

Bericht door GdP » wo apr 16 2008 1:04 am

johan1967 schreef:
Pruimpit schreef:
GdP schreef:

Geef mij dan toch deze maar:

http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... rview.html
Het blijft Japans glas :twisted:
De objectieven van Zeiss worden ook in Japan gemaakt, maar het ontwerp zal vermoedelijk wel Duits zijn.

Meestal zijn vreemd-merk objectieven van mindere kwaliteit dan de Nikon-objectieven. Bij Zeiss is dat toch een heel ander verhaal. Het is welliswaar Manual Focus, maar in het algemeen zijn de objectieven van Zeiss optisch (en mechanisch) een stuk beter dan de vergelijkbare objectieven van Nikon. Kijk alleen maar eens naar de reviews op photozone.de.

Voor mij is dit in ieder geval reden genoeg geweest om onlangs enkele Zeiss-objectieven aan te schaffen. Ik ben al aan het kijken naar de volgende. :oops:
Johan ik heb daar ook naar gekeken. Het zijn fantastische objectieven. Toch maar besloten hier niet in te investeren. Ik denk gewoon dat ik niet instaat ben het voordeel van deze objectieven t.o.v. de Nikon objectieven zichtbaar te maken.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » wo apr 16 2008 1:18 am

GdP schreef:Ik heb eerst geïnvesteerd in goede objectieven. Want ik kwam er na schade en schande al snel achter dat ik toch wel pro-objectieven van Nikon moest aanschaffen wilde ik AF objectieven hebben die beter presteerden dan mijn pro MF objectieven.
En dat allemaal voor de Nikon F80, want ik wilde toch zo graag met AF objectieven gaan werken.
Maar een AF-S 80-200mm f/2.8 op een F80 is een rare combinatie. Die AF-S weegt zo zwaar, dat je elk moment bang bent om op een gegeven moment met de helft van de F80 in je handen te staan, waarbij de rest met het objectief op de grond ligt.
Dus op zoek naar een passende camera. Dat werd dus de Nikon F6. Een keuze die mij mede werd ingegeven door het feit dat Nikon geen passende digitale camera voor mijn objectieven kon leveren. (Dat veranderde met de komst van de Nikon D3.)
Afgezien van de Nikon F80 zijn alle AF objectieven tweedehands aangeschaft, voor minder dan de helft van de nieuwprijs. Op dit moment leveren ze bij verkoop al meer op dan ik er zelf voor betaald heb.
En aanschaf van een vreemd merk objectief? Ik zou er nooit aan gedacht hebben. Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar vroeger prakkiseerde je er niet over om een objectief aan te schaffen van een ander merk. Alleen al van wege de kleurverschillen. De kleurweergave van alle Nikon objectieven zijn gewoon gelijk!

De vele foto’s op dit forum bewijzen dat ook met een vreemd merk objectief prima foto’s zijn te maken. Maar voor mij speelt dat geen rol meer. Ik ben gewoon helemaal verslingerd aan het merk Nikon, en dat zal na ruim 40 jaar gewerkt te hebben met Nikon spullen niet meer veranderen.
Jee, je drukt me op het feit dat ik oud aan het worden ben. In de jaren 80 stond ik zelf camera's en lenzen te verkopen in een grote fotozaak in Amsterdam. Als ik mensen zover kreeg een Sigma, Tokina of nog erger te verkopen kreeg ik een gulden bonus, filtertje, nog een gulden, zonnekap ( in die tijd zonder 'n' ja) nog een gulden. Op een gegeven moment heb ik zelf ook een Sigma gekocht. Een 70-210 voor mijn FE. Na een maand of drie kwam ik thuis met de helft van die lens. Ongemerkt was de andere helft achter gebleven in de tram of bij Febo en ik was er heel dankbaar voor want het was een vreselijk ding.
Als ik jouw verhaal lees zijn de tijden veranderd. Nikon is zijn voorsprong verloren... net zoals een Polo me tegenwoordig ook met 180 km/u voorbij schiet... die van mij ging 110 en roestte onder mijn kont vandaan. We moeten erg gelukkig zijn dat die tijden zijn veranderd. Toch blijf ik huiverig. Ik zag mijn broer een 300/2.8 kopen en vervolgens bijna een jaar zonder zijn tele zitten, morren omdat het ding niet in orde was en de service het niet kon oplossen. Ik ging ooit met mijn spullen naar INCA in Haarlem en kon meestal wachten op de reparatie. Kopje koffie erbij en gezellig een beetje kletsen over de prachtige spullen van Nikon. Tijden vervliegen... Nikon gelukkig niet!
Ik bedank iedereen voor zijn eerlijke reactie. Het leuke is dat er ontzettend veel twijfelende vragen rijzen als men een nieuw objectief wil aanschaffen. Nikon of 3rd party. Niemand weet een antwoord. Heeft men eenmaal gekozen, blijkt de twijfel verdwenen en is men verstokt aanhanger van wat dan ook.. en dat is ieders recht natuurlijk. Ik ben me er van bewust dat dit een domme topic is. De stelling is bot. Resultaat echter is méér dan bevredigend. Ik zoek niet naar bewijzen. Geestdrift en enthousiasme, daar gaat het om en dat heb ik hier gevonden!! Ik wilde wat leren van dit forum, dat heb ik inmiddels gedaan en probeer dat te blijven doen. :lol:

Badmuts

Wie gaat er vreemd en waarom ?

Bericht door Badmuts » wo apr 16 2008 3:39 am

Opgezetfan schreef:
Eeuw schreef:
Opgezetfan schreef:Eeuw ik heb maar 1 antwoord:

Bekijk mijn panorama's eens. Zijn die slecht van kwaliteit?

Zo niet dan heb ik het tegendeel bewezen dat mijn tamron en tokina perfect dienst doen voor scherpe platen.
Heb je een url voor me? Ga ik ff kijken!
www.oorthuisfotografie.nl/panorama-bestel/index.htm
Mooi foto's Opgezetfan !

Nu heb ik even een praktische vraag; "is het, met b.v. de Tamron 18-250, nog wel goed mogelijk om uit de losse hand foto's te maken, aangezien ik in de veronderstelling ben dat zij géén VR hebben ?"
Nu ben ik nieuw op dit Nikon forum en ik hoop binnenkort een camera te kopen, en die Tamron lens komt héél goed uit de test.
Wie o wie heeft hier een antwoord op ?

Vr.gr. Ronald

Pruimpit

Re: Wie gaat er vreemd en waarom ?

Bericht door Pruimpit » wo apr 16 2008 8:35 am

Badmuts schreef:
Mooi foto's Opgezetfan !

Nu heb ik even een praktische vraag; "is het, met b.v. de Tamron 18-250, nog wel goed mogelijk om uit de losse hand foto's te maken, aangezien ik in de veronderstelling ben dat zij géén VR hebben ?"
Nu ben ik nieuw op dit Nikon forum en ik hoop binnenkort een camera te kopen, en die Tamron lens komt héél goed uit de test.
Wie o wie heeft hier een antwoord op ?

Vr.gr. Ronald
Vuistregel: de inverse brandpuntsafstand is de sluitertijd die je nodig hebt om scherp met de hand te fotograferen. Bij een cropcamera, moet je wel met de cropfactor rekening houden. Je 18-250mm objectief is dan omgerekend een 27-375mm objectief. Aan de groothoekkant heb je niet snel een probleem. Aan de telekant wel, als het een beetje donker is, dan heb je al snel een sluitertijd van 1/250 seconde of 1/125 seconde nodig. Of je moet de ISO flink gaan opschroeven, en het diafragma helemaal open zetten. Als het nog een beetje donkerder word, dan red je het ook hier niet mee.

Tobias

Bericht door Tobias » do mei 01 2008 4:32 pm

Laat ik ook eens een duit in het Nikon zakje doen. Vooral de duit in het Nikon zakje.

Als oud (gediplomeerd) vakfotograaf ben ik ooit in mijn studententijd begonnen met een Minolta srt101 met standaard objectief. Daarna koos ik voor nikon (de F1) omdat dit gewoon een stuk gereedschap was die je niet stuk kon krijgen en ik wilde erbij horen hahahaha.

Van zoomobjectieven moest ik niets weten. Dus altijd sjouwen met twee tot drie body’s.

Mijn laatste Nikon is de F2 geweest. (nog als museumstuk in bezit). Daarna heb ik hoofdzakelijk op 6*6 en 4*5 inch gewerkt.

Op vakformaat koos ik voor Zeiss, dus werkte ik met de herriebak 500CM van Hasselblad en voor het stille werk de Rolleiflex. De keuze voor Zeiss kwam voornamelijk voort uit het kleur –karakteristiek, verloop scherpte/diepte enz.

Omdat je werkte met gekoelde emulsies die met regelmaat in de vak-centrale getest werden, haalde je het niet in je hoofd om met allerlei verschillende merken objectieven door elkaar te werken.

Voor zwart wit maakte het niet zoveel uit. Wat wel mee speelde was natuurlijk de STATUS en die had nooit met vakmanschap te maken. Dus menige prutser noemde zich al snel prof als hij een dure camera om zijn nek had bungelen.

Terug naar het topic. Nu maakt het met de digitale techniek minder uit. Je kunt immers kleurprofielen inrichten die jouw voorkeur genieten.

Ik zie wonderschoon werk gemaakt met een Sigma, Tamron of wat dan ook voor merk. Kennelijk hebben deze fotografen een bewuste keuze gemaakt wat betreft de karaktereigenschappen van het desbetreffende objectief.
Kortom ze hebben hun (vaak moeilijke keuze) goed overwogen.

Na meer dan 17 jaar de fotografie vaarwel gezegd te hebben koos ik als AMATEUR wederom voor Nikon

Helaas moet ik vaststellen dat ze in hun reeks gewoon een stel prut objectieven hebben zitten. De kitlens 18-70 direct een trap gegeven en ingeruild voor een sigma 17-70 die beter presteert. Wat ook meewoog is dat ik dit objectief weinig gebruik. Zo zitten er nog een paar barrels tussen. Los van het feit dat Nikon zijn producten hier in Europa te duur verkoopt en daardoor veel heeft verloren. Kijk maar naar het alom aanwezige Canon grijs.

Ben ik zuinig. Nee ik hanteer zelf ook een aantal objectieven uit de hoofdklasse waaronder de 70-200 de 300mm F4s en de 200-400. Echter zal ik nooit de 500mm of 600mm aanschaffen. Gewoon omdat de managers bij nikon ook met een mond vol tanden stonden toen ik naar het grote prijsverschil met een Canon 500mm vroeg. Een objectief wat zich sinds jaar en dag heeft bewezen. Nikon is deels vergane glorie!

In het hele lange werk is mijn volgende aanschaf een Sigma 300-800.Een topproduct waar Nikon nog Canon aan kan tippen. Althans voor mijn specifieke fotografie. Zou ik een persjongen zijn dan had ik allang geen Nikon meer om mijn nek hangen. Gewoon uit prijs/kwaliteit overweging. Je schrijft al genoeg af op wat Nikon noemt de consumenten elektronica. Maar ik dwaal af.

Wat ik wil duidelijk maken in dit lange betoog is dat je een objectief kiest om zijn eigenschappen en het doel waar je het voor wilt inzetten. En in dat opzicht is Nikon niet zaligmakend. Daarnaast speelt ook je financiële huishouden een rol. Ook als vakfotgraaf geef je toch niet -je soms zuur verdiende centen- zomaar uit aan een product wat zich niet of nog nauwelijks weet te onderscheiden van andere.

Dus ik ga veilig vreemd!

olle_griese
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door olle_griese » do mei 01 2008 5:53 pm

Ik denk dat iedere Nikoniaan wel eens vreemd is geweest, niks mis mee.
Je koopt een nikonbody en je krijgt er (soms) een kitlens bij.
Die vervang je eens door een vreemdmerk.
De ene keer bevalt het en je koopt weer een vreemdmerk, de andere keer bevalt het niet en koop je een nikkor. (i.p.v. 2 vreemdmerken)
so what, ben je dan geen nikonliefhebber meer?
Ik heb hier nog een nikon afstandsbediening liggen, voor de rest ga ik vreemd.
Maar nog steeds een liefhebber van nikon , wat maakt het allemaal uit.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Eeuw » do mei 01 2008 9:55 pm

Als vraagsteller van dit topic ben ik overdonderd door verstandige mensen-fotografen en heb mijn mening (lees: vooroordeel) bijgesteld. Ik ren nog niet naar de winkel om alles te vervangen, maar ik zal in het vervolg ook de alternatieven in overweging nemen. Niet verwacht dat me dit zou overkomen. Met name het relaas van Tobias heeft me met beide benen op de grond gezet. Mooi en duidelijk.
Tegelijkertijd ben ik teleurgesteld maar daar kom ik ook wel weer overheen. ;-)

Jos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jos » vr mei 02 2008 9:27 pm

Nikon zou eens met een fatsoenlijke prosumer lenzenreeks moeten kmomen, net al Canon. Zou een stuk schelen. Ik heb genoeg 3td partylenzen, maar ik koop ze alleen na uitvoerige consultatie van forums en reviews. De Tokina 12-24 is nu typsch zo'n lens die hieraan voldoet. Een superding.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl

Annelies

Bericht door Annelies » ma mei 05 2008 7:55 am

Ik heb een D80 en wilde daar een multi zoom lens bij, en dat is de Tamron geworden, een mooie lens! Voor een Nikon lens had ik het dubbele neer moeten tellen, en dat heb ik er niet voor over. (ook prijs/kwalitietverhouding)
Het prijsverschil tussen een D80 en D200 was toen ook erg groot.. en ja een body is vervangbaar en ik ben een beginner....
maar het belangrijkste is nog altijd de fotograaf achter zijn camera maakt nog steeds de foto!

Plaats reactie

Terug naar “Overig fotografie”