Nikkor AF-D 35mm F/2

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Plaats reactie
AlwinSitton

Nikkor AF-D 35mm F/2

Bericht door AlwinSitton » do mei 01 2008 7:29 pm

Ik heb dit objectief van de week aangeschaft. In eerste instantie dacht ik dat het aan mij lag, maar ik heb de scherpte even vergeleken met de Nikkor AF-D 50mm F/1.8. Ik vindt de scherpte daar veel beter bij dan bij dit objectief. Dat is toch raar. Je mag toch verwachten dat je voor € 319,- meer scherpte hebt dan voor € 119,- euro?

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » do mei 01 2008 7:34 pm

Mmmm, ik heb de non-D en die vind ik wel degelijk scherp!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do mei 01 2008 7:35 pm

Een 50mm is goedkoper te produceren. Dus goedkoper is niet per definitie mindere kwaliteit. Ik heb zelf een 28mm AF-D gehad. De kwaliteit was wat zo zo. Nu is een in nieuwstaat zijnde 28mm f 2,8 AI-s onderweg. Hopen dat deze lens het beter doet :)

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » do mei 01 2008 7:37 pm

Pruimpit schreef:Een 50mm is goedkoper te produceren. Dus goedkoper is niet per definitie mindere kwaliteit.
Dat ben ik helemaal met je eens. Ik ga er nog even over na denken. Ik kan hem volgens mij zo teruggeven. Ik ga dan gelijk voor de Nikkor AF-S 105mm F/2.8 Micro met statief.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » do mei 01 2008 8:14 pm

Heb je een vorbeeld ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

AlwinSitton

Bericht door AlwinSitton » do mei 01 2008 9:16 pm

Nikkor AF-D 50mm F/1.8 op F/8.0:

http://www.112rijnmond.nl/images/DSC_0781.JPG

Nikkor AF-D 35mm F/2.0 op F/8.0:

http://www.112rijnmond.nl/images/DSC_0370.JPG

Of ik zie het verkeerd.

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » do mei 01 2008 10:36 pm

Hm, een kat is een bewegend voorwerp, lijkt me niet het beste voorbeeld.

Ik geloof best dat een 50mm 1.8 scherper is dan een 35mm 2.0 maar echt extreem mag het verschil niet zijn.

iJoost

Bericht door iJoost » do mei 01 2008 11:30 pm

Het is een beetje oneerlijk want die 50 mm. foto is wat beter belicht rondom de snuit. Maar als je het zorgvuldig bekijkt zie ik inderdaad een zelfde soort scherpteverschil (in het voordeel van de 50 mm.) als ik mijn 50 mm. vergelijk met mijn 20 mm.

In z'n volle algemeenheid (en uitzonderingen daargelaten natuurlijk) zal de 50 mm. prime in de verzameling beschikbare lenzen van hetzelfde merk kwalitatief het best zijn. Het is/was nu eenmaal de meest verkochte en vaak ook het ontwerp waar het langst aan is fijngeslepen.

En dat je zo'n mooie lens dan zo goedkoop kunt krijgen... Tja, doe er je voordeel mee. ;-)

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » vr mei 02 2008 1:13 am

Wat ik zie is dat de scherpte bij de 35mm niet op de ogen ligt maar op het linkeroor van de kat (voor de kijkers rechts). Bij de 50 mm ligt de scherpte wel op de ogen. Pak een statief, maak met beide objectieven een foto van een vast obderwerp met veel detail. Kijk alleen even goed in je zoeker voor de beelduitsnede, die moet wel gelijk zijn.
Dan kun je het goed vergelijken.

Groet,
Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”