Wat is het verschil tussen deze 2 balhoofden?

Discussies over statieven
natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do mei 08 2008 7:42 pm

ElRonno schreef:Als je geen grip hebt kan de plaat wel uitsteken buiten de camera. Heb je de maten gezien? Diepte 6,5 cm en breedte 8,5 cm op het breedste punt.
je hebt het nu over de rc4 neem ik aan?

maar ik vraag me even iets anders af: bij mijn 486rc2 kon ik de helebovenplaat eraf halen zodat ik alleen de "kogel" overhield.

dit moet dan toch ook mogelijk zijn bij de 488rc2 en dan er een opdraaien van de rc4? bestaan er van die complete boven stukken?

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do mei 08 2008 8:11 pm

volgens mij zijn dit snelwisselbladen.

hiermee creeer je eingelijk toch op je 488rc2 een rc4?

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » do mei 08 2008 8:14 pm

ik vind het wel spannend worden, heb je de enterknop nu al ingedrukt?

ajuus
emiel

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do mei 08 2008 8:17 pm

emiel schreef:ik vind het wel spannend worden, heb je de enterknop nu al ingedrukt?

ajuus
emiel
nee nog niet! ik vind het zelf eigenlijk ook wel spannend!

Mijn vrouw is vanavond weg met de vriendinnen dus ik ben alleen thuis en de verveling slaat een beetje toe gaap gaap :roll:

ElRonno
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door ElRonno » do mei 08 2008 8:22 pm

natuurfotograaf schreef:je hebt het nu over de rc4 neem ik aan?
Ja.
natuurfotograaf schreef: maar ik vraag me even iets anders af: bij mijn 486rc2 kon ik de helebovenplaat eraf halen zodat ik alleen de "kogel" overhield.

dit moet dan toch ook mogelijk zijn bij de 488rc2 en dan er een opdraaien van de rc4? bestaan er van die complete boven stukken?
Bij de 488 kan het stuk op de kogel er niet af. Dat stuk vormt de basis om de snelwisselplaat op vast te klikken.

Trouwens, nog een pre van de RC4: twee waterpasjes in dat stuk boven de kogel! Heeft de RC2 niet... Ik gebuik die waterpasjes veel, want op de camera zit soms een radio trigger, dus zo'n opklikwaterpasje op de camera wil niet altijd.
Laatst gewijzigd door ElRonno op do mei 08 2008 8:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do mei 08 2008 8:29 pm

dan zie ik het verschil niet tussen de losse QR plaatjes en de complete wisselbladen. Bij digital street zijn ze los te koop en daar staat bij dat ze gebruikt worden voor statiefen.

Manfrotto 394 Snelkoppeling Statiefkop 1/4'' Prijs (incl. BTW)

Product omschrijving:
Statiefkop met bevestigingsplaat voorzien van snelkoppelings mechanisme en waterpas, geschikt voor statieven met een 3/8" bevestiging.

Schroefbevestiging voor statief: 3/8"
Schroefbevestiging voor toestel: 1/4"
Bevestigingssysteem: Quick-release
Bevestigingsplaat: 410PL
Bewegingsvrijheid: Gefixeerd

Ik kan het verkeerd hebben maar dit is toch zo'n kop? dan moeten er toch ook hoofden zijn zonder plaat?

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do mei 08 2008 8:39 pm

Evengoed heb ik de bestelling geplaats en is het toch de 488RC2 geworden.

Case Closed. :!:

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » do mei 08 2008 8:42 pm

Je hebt gelijk zie ik. Je kunt een losse bovenplaat kopen! Meestal worden ze als set verkocht.

Maar je hebt gelijk, een 488rc2 plus zo'n setje is een 488rc4. Maar koop dan gelijk een rc4, hahaha!

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do mei 08 2008 8:47 pm

ElRonno schreef:Je hebt gelijk zie ik. Je kunt een losse bovenplaat kopen! Meestal worden ze als set verkocht.

Maar je hebt gelijk, een 488rc2 plus zo'n setje is een 488rc4. Maar koop dan gelijk een rc4, hahaha!
Ik koop met opzet de rc4 niet om 3 redenen:

1: ik verlies snel kleine dingetjes dus een muntje of iets dergelijke om schroefjes vast te draaien dat werkt niet.

2: er zit al een handig beugeltje onder de snelplaat van de rc2 om de boel vast te draaien.

3: ik fotografeer ook vaak met de bevestigingsplaat onder de camera. als deze dan ook nog eens uitsteekt dat is niet prettig!

en mocht ik zien dat ik toch een grotere plaat nodig heb voor het wat zwaardere werk koop ik zon losse plaat erbij voor 47,50 is altijd nog de helft van 99 euro.

Maar jij hebt toch een 488rc4? en je zegt dat daar het bovenstuk niet los gedraaid kan worden? dat zou dan toch wel moeten?

Gr manuel

NielsThijssen

Bericht door NielsThijssen » do mei 08 2008 8:51 pm

Hier de RC2 vandaag ontvangen en tot op heden erg te spreken over de kwaliteit van Manfrotto :)

ElRonno
Forumlid
Forumlid

Bericht door ElRonno » do mei 08 2008 8:52 pm

natuurfotograaf schreef:Maar jij hebt toch een 488rc4? en je zegt dat daar het bovenstuk niet los gedraaid kan worden? dat zou dan toch wel moeten?
Vanwege je tip over die setjes heb ik gekeken, en jawel, met een inbusbout kun je het hele bovenstuk er blijkbaar afhalen. Wist ik ook niet.

natuurfotograaf

Bericht door natuurfotograaf » do mei 08 2008 8:58 pm

ElRonno schreef:
natuurfotograaf schreef:Maar jij hebt toch een 488rc4? en je zegt dat daar het bovenstuk niet los gedraaid kan worden? dat zou dan toch wel moeten?
Vanwege je tip over die setjes heb ik gekeken, en jawel, met een inbusbout kun je het hele bovenstuk er blijkbaar afhalen. Wist ik ook niet.
Zo zie je maar weer dat je met een paar vragen heen en weer je zelf ook wat bijleert over je eigen apparatuur!

Het leek me al sterk dat dit niet kon. Als de bovenkant door wat voor een reden dan vervangen zou moeten worden zou je dan een hele kop moeten kopen? lijkt me niet!

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”