D1X vervangen voor D200

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6
chevrolet

Bericht door chevrolet » vr dec 08 2006 2:33 pm

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Het is en blijft een erg moeilijke keus.
Een d2oo kost toch al gauw met de batterypack 1700 euri`s.
Voor de D1x krijg ik hoogstens zoals ik zie op marktplaats c.q. e-bay 700 tot 800 e. blijft een investering van maar liefst 1000 euri`s.
De d1x is veel rubuuster, degelijker en schijnbaar maken maken de 6mp niet zoveel verschil met de 10mp van de d200. Wat me wel erg stoort is het kleine onduidelijke display van de d1x maarja om hiervoor 1000 euro te inverteren ??? MOEILIJK, MOEILIJK. :D :(

BUG322

Bericht door BUG322 » vr dec 08 2006 3:57 pm

5,3 mp vs 10,2 mp om precies te zijn(maakt wel verschil)
3 fps vs 5 fps(is ook wel een verschil)

verder lijkt het me nog een uitstekende camera.

groetjes

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » vr dec 08 2006 5:53 pm

chevrolet schreef:Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Het is en blijft een erg moeilijke keus.
Een d2oo kost toch al gauw met de batterypack 1700 euri`s.
Voor de D1x krijg ik hoogstens zoals ik zie op marktplaats c.q. e-bay 700 tot 800 e. blijft een investering van maar liefst 1000 euri`s.
De d1x is veel rubuuster, degelijker en schijnbaar maken maken de 6mp niet zoveel verschil met de 10mp van de d200. Wat me wel erg stoort is het kleine onduidelijke display van de d1x maarja om hiervoor 1000 euro te inverteren ??? MOEILIJK, MOEILIJK. :D :(
Kijk eens bij KE, D200 NL en MB 200 samen voor € 1556,50, scheelt toch weer € 150,=. Wetende dat de Fuji S5 eraan zit te komen (03-2006), zal de prijs denk ik nog wel meer zakken, afhankelijk wat die Fuji gaat kosten natuurlijk.

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Brenzef
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Brenzef » vr dec 08 2006 6:07 pm

Schijnt een interessante kamera te worden die Fuji.
Ben benieuwd naar de resultaten van deze kamera.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » vr dec 08 2006 8:26 pm

Ben meer geïnteresseerd in wat de prijs van de D200 tegen die tijd gaat doen!

Groet, Cees :D
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Pancarans
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Pancarans » vr dec 08 2006 11:18 pm

chip54 schreef:Ben meer geïnteresseerd in wat de prijs van de D200 tegen die tijd gaat doen!

Cees,

Hier is de prijsdaling vanaf het begin dat de D200 op de markt kwam te zien.
Afbeelding

Grijs is de gemiddelde prijs,
Rood het minimum (relatief)
Blauw minimum (absoluut)

Als de trend zo doorzet denk ik dat we in maart om en nabij de € 1250,= uitkomen voor een NL versie.

Ik gok dat de S5 dan om en nabij de € 1400,= zal kosten, je hebt dan tenslotte een 12 MP.

Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................

http://www.fotono.nl"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za apr 14 2007 5:33 am

chip54 schreef: Ik gok dat de S5 dan om en nabij de € 1400,= zal kosten, je hebt dan tenslotte een 12 MP.
Vergis je niet in die 12 MP. Het gaat om 2 in elkaar gebruikte systemen om het verschil in dynamisch bereik te vergroten. 12,34MP (6,17MP + 6,17MP)
Qua absolute resolutie ligt de kwaliteit niet op het niveau van een Nikon D2x(s)

Grote nadeel zijn de "immens" grote RAW bestanden en de traagheid waarmee dat allemaal weggeschreven wordt. (Er passen slechts 34 RAW bestanden op een 1 Gb kaartje).
Wat een "bruidsfotograaf" wint aan een mooie toonschaal van fel verlicht wit tot diep zwart, levert hij weer in op snelheid met de beperkte buffer van die camera met verwerking onder de trage RAW opslag.

".....even for the wedding photographers at the core of Fujifilm's target market. It takes a long time for the S5's buffer to clear, long enough to miss a couple's first kiss, or a large part of a food fight during a raucous cake-cutting ceremony."

** Zie laatste blz van review **
Vriendelijke groet, Léon Obers

paparazzi

Bericht door paparazzi » za apr 14 2007 7:45 am

Heb nog nooit raw gefotografeerd en heb na 't lezen over de vele tijd die 't kost en de moeilijkheden die men tegenkomt (artefact veroorzakende rawconvertors e.d.) ook nog niet de aandrang ermee te beginnen. Als je lichtmeting en instellingen gewoon goed zijn kun je makkelijk met jpg high uit de voeten. En die instellingen kun je gewoon bijstellen als je op je schermpje ziet dat ze net niet lekker staan.

GdP

Bericht door GdP » za apr 14 2007 8:40 am

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » za apr 14 2007 10:11 pm

SPIKE schreef: Thanks, als ik dit allemaal lees, krijg ik bijna heimwee na mijn oude onder het stof zittende analoge camera. :cry:
Ja!
Dan kunnen we weer lekker zeuren over emulsies, korrels en de verschillen tussen alle ASA-waarden van alle merken en soorten. Dat is precies dezelfde discussie als nu over pixels, DR en NEF/JPEG. Zelfde probleem, andere termen.

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » za apr 14 2007 10:14 pm

Iedere tijd inderdaad z'n eigen problemen!

Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » za apr 14 2007 10:15 pm

Brenzef schreef:Schijnt een interessante kamera te worden die Fuji.
Ben benieuwd naar de resultaten van deze kamera.
Vrij naar Foto-Video van maart:
De S5 is een prachtige portretcamera die hele mooie foto's levert. Minpunten zijn de enorme RAW files die dit oplevert (tot wel 25 Mb per plaatje) en de traagheid waarmee de camera dit verwerkt: 1,5 fps en max 6 foto's in de buffer. Totaal ongeschikt voor elke vorm van actiefotografie en zeer geschikt voor mooie portretten en contrastrijke foto's.

Heb het ding bij de MM in handen gehad en hij voelt net zo als een D200 8) .

Groeten,
Marnix

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » za apr 14 2007 10:29 pm

paparazzi schreef:Heb nog nooit raw gefotografeerd en heb na 't lezen over de vele tijd die 't kost en de moeilijkheden die men tegenkomt (artefact veroorzakende rawconvertors e.d.) ook nog niet de aandrang ermee te beginnen. Als je lichtmeting en instellingen gewoon goed zijn kun je makkelijk met jpg high uit de voeten. En die instellingen kun je gewoon bijstellen als je op je schermpje ziet dat ze net niet lekker staan.
Ik ben sinds kort volledig over op RAW met nabewerking via PS Elements 4. Geen problemen met artefacten, althans ik zie ze niet.
Tijdsduur aan nabewerking per foto na enige gewenning nagenoeg gelijk aan Jpeg. Ik zie duidelijk de plus aan kwaliteit in het eindresultaat en dan heb ik nog maar een D70s met gecomprimeerd NEF. Ik denk dat eenieder met keuze voor Jpeg de mogelijkheid tot verbetering laat liggen.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » za apr 14 2007 10:39 pm

En een 8Gb sandisk Extreme III kost momenteel nog "maar" € 125. Daarop kun je ongeveer 500 Nef of 1.000 gecomprimeerd NEF foto's kwijt. Geen enkele reden dus om nog in JPEG te schieten.

Gr,
Marnix

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » za apr 14 2007 11:27 pm

Ik onderschrijf de mening van Skippy volledig en begrijp Paparazzi niet goed. Juist als je wat meer wilt aanpassen aan je foto's zijn NEF's juist geweldig. CS en CS2 hebben goede RAW converters en kunnen prima met het Nikon formaat overweg.

Paparazzi, ik daag je uit om voor één keer je foto's in RAW + JPG-High te nemen. Dan heb je het zelfde als wat je nu ook al hebt maar kun je eens op je gemak kijken wat de extra mogelijkheden zijn van RAW foto's.

Ik denk wel dat je het weet maar iedere foto die je neemt met je camera is altijd RAW. Een chip in je camera zet de RAW om naar JPG en gooit in jouw geval de RAW weg.

Ik gebruik JPG nooit meer :)
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Plaats reactie

Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”