Strokartonfabriek "De Toekomst" te Scheemda (NL)
Oke, dank Wim.wim hazenhoek schreef:Vooral warm en er veel lawaai. Weet dit uit eigen ervaring. Heb welles waar niet bij de Toekomst gewerkt, maar bij een vergelijkbaar bedrijf bij ons in Appingedam.[bedrijf is inmiddels helaas ook ter ziele gegaan]Heb er overigens met heel veel plezier gewerkt.
Moet jou dan helemaal aanspreken

Hoi Wim,wim hazenhoek schreef:mikemix schreef:Super, Fred.
Prachtig in beeld gebracht.
Ik heb de neiging te fantaseren hoe het er in de hoogtijdagen aan toe ging.
Ooit moet het een bloeiend bedrijf geweest zijn......
ooit waren er mensen die die machines bediende....
Prachtig.[/quote
Vooral warm en er veel lawaai. Weet dit uit eigen ervaring. Heb welles waar niet bij de Toekomst gewerkt, maar bij een vergelijkbaar bedrijf bij ons in Appingedam.[bedrijf is inmiddels helaas ook ter ziele gegaan]Heb er overigens met heel veel plezier gewerkt.
Je bent ongeveer van mijn leeftijd (ik ben van 1954), was je nog erg jong toen je in die fabriek (in Appingedam?) werkte?
Deze fabriek dateerde van 1900, was een coöperatie die door de plaatselijke boeren was opgezet. Het schijnt dat de fabriek zeker op sociaal vlak zijn tijd vooruit was. Ik heb begrepen dat er reeds in de jaren 20 van de vorige eeuw een 8-urige werkdag was. De arbeidsomstandigheden waren blijkbaar zo goed, dat er nimmer is gestaakt. De toenmalige CPN heeft dat wel eens geprobeerd, maar zonder succes. De fabriek is in 1968 gesloten en staat nu dus 40 jaar leeg.
- wim hazenhoek
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Dag Fred.
We zijn idd bijna even jong .Ik ben van 1955.Ik ben van af mijn school tijd [lts electro techniek ,was toen 16 jaar] direct gaan werken bij de coóperatieve strokarton fabriek De Eendracht NV. Deze was ook opgezet door boeren in 1908 en heeft tot juni 2006 gedraaid.In de jaren 60 was De Eendracht zelfs de grootste strokarton fabriek van Europa. Ik ben begonnen te werken in dag dienst en vanaf m,n 18de in vier ploegen en later in vijf ploegendienst.Het is dus inderdaad zo, dat er in de jaren 20 ook al een 8 urige werkdag was , wat ontstaan was door de drie ploegen dienst. Van mijn familie hebben er 4 generatie,s bij dit bedrijf gewerkt , teweten Mijn grootvader [1919 in dienst.] mijn vader ,ik zelf en mijn zoon tot juni 2006. Zelf heb ik in het begin nog in het stro gewerkt tot 1975 .Echter na een grote brand was dit het einde van de strokarton tijdperk en deden nieuwe produkten z,n in trede.Mijn werkzaam heden lagen volledig in het karton gebeuren. Zelf ben ik binnen het bedrijf opgegroeid van loopjongen tot papiermaker tot wachtchef.Ik heb er echter altijd met erg veel plezier gewerkt ,ondanks dat het lichamelijk erg zwaar was.Helaas heeft het bedrijf in juni 2006 z,n deuren gesloten. Ben korte tijd geleden nog even in het bedrijf geweest,is echter heel troosteloos, daar er binnen een kompleet nieuwe karton machine staat weg te roesten.Helaas zo gaan de dingen.Dit jaar zo het bedrijf 100 jaar bestaan.
We zijn idd bijna even jong .Ik ben van 1955.Ik ben van af mijn school tijd [lts electro techniek ,was toen 16 jaar] direct gaan werken bij de coóperatieve strokarton fabriek De Eendracht NV. Deze was ook opgezet door boeren in 1908 en heeft tot juni 2006 gedraaid.In de jaren 60 was De Eendracht zelfs de grootste strokarton fabriek van Europa. Ik ben begonnen te werken in dag dienst en vanaf m,n 18de in vier ploegen en later in vijf ploegendienst.Het is dus inderdaad zo, dat er in de jaren 20 ook al een 8 urige werkdag was , wat ontstaan was door de drie ploegen dienst. Van mijn familie hebben er 4 generatie,s bij dit bedrijf gewerkt , teweten Mijn grootvader [1919 in dienst.] mijn vader ,ik zelf en mijn zoon tot juni 2006. Zelf heb ik in het begin nog in het stro gewerkt tot 1975 .Echter na een grote brand was dit het einde van de strokarton tijdperk en deden nieuwe produkten z,n in trede.Mijn werkzaam heden lagen volledig in het karton gebeuren. Zelf ben ik binnen het bedrijf opgegroeid van loopjongen tot papiermaker tot wachtchef.Ik heb er echter altijd met erg veel plezier gewerkt ,ondanks dat het lichamelijk erg zwaar was.Helaas heeft het bedrijf in juni 2006 z,n deuren gesloten. Ben korte tijd geleden nog even in het bedrijf geweest,is echter heel troosteloos, daar er binnen een kompleet nieuwe karton machine staat weg te roesten.Helaas zo gaan de dingen.Dit jaar zo het bedrijf 100 jaar bestaan.
m,v,g; Wim
http://www.flickriver.com/photos/28717657@N08/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.flickriver.com/photos/28717657@N08/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoi Skippy,Skippy schreef:Vandaag op Teletekst pagina 120;
Minister Plasterk trekt 34 miljoen uit voor restauratie van 11 monumenten o.a. de Strokartonfabriek in Scheemda.
Fred, je was net op tijd!
Daar kon je wel eens gelijk aan hebben. Na restauratie is het "fotogenieke" er meestal gelijk af. Het wordt dan vast en zeker te mooi. (Het is eigenlijk ook nooit goed . . . . . . . )
- sofa2007
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Skippy schreef:Vandaag op Teletekst pagina 120;
Minister Plasterk trekt 34 miljoen uit voor restauratie van 11 monumenten o.a. de Strokartonfabriek in Scheemda.
Fred, je was net op tijd!

Willem
______
D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5
http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;
______
D300 // D600 // Nikkor 14-24mm 2.8 G // Tamron SP 24-70 mm 2.8 // Nikkor 70-200 2.8 G // Panasonic DMC-LX5
http://www.flickr.com/photos/willem_schwertmann" onclick="window.open(this.href);return false;