vraagjes over analoge fotografie

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's
Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do mei 22 2008 10:10 am

Woudschim schreef:Goe,d ik heb nu al een flinke verzameling (4 body's en 10 lenzen)

Ik was net even aan het controleren, maar de lichtmeting geeft van elke camera weer een andere waarde aan voor over- of onderbelichting, en als ik het meet met de D50 is het weer anders.

Zijn de lichtmeters na vele jaren trouwe dienst gewoon onnauwkeurig geworden? Kan het per camera anders liggen? Moet ik de D50 vertrouwen, of moet ik een aparte lichtmeter kopen?

Help! :P
Stomme oude prullen haha
Ten eerste moet je weten hoe de camera lichtmeet. Integraalmeting, 60/40, 80-20, matrix, spotmeting enzovoorts. Wat voor camera's heb je nu? Ben wel benieuwd.

Dit zou al goed het verschil in belichting die de camera voorstelt kunnen verklaren.

Brandpunt van lens doet er ook toe.
Had je de ISO wel steeds gelijk staan?

Nou ja ik denk niet onnauwkeurig maar niet goed afgesteld. Mijn P30 moet ik standaard een stop overbelichten om de juiste belichting te krijgen. Dat komt bij oudere camera's wel meer voor. Hangt er ook af wat voor camera je hebt. Het zal bij een EM eerder gebeuren dan bij een F3 van dezelfde leeftijd.
Dat de lichtmeter niet helemaal goed is afgesteld, daar zou ik me niet te druk overmaken. Vooral niet met negatieffilm. Negatieffilm is wel aardig tolerant voor onder of overbelichting. Een halve stop kan zulke films gemakkelijk hebben.

Een aparte lichtmeter is wel altijd nauwkeuriger.
Laatst gewijzigd door Pruimpit op do mei 22 2008 10:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Woudschim

Bericht door Woudschim » do mei 22 2008 10:15 am

Ik heb getest met steeds dezelfde lens (Pentacon 50mm F1.8 ) en voor verschillende ISO waardes gekeken welke sluitertijd en diafragma ik moet gebruiken.

Maar, er zijn dus verschillende soorten lichtmeting, kun je me daar meer over vertellen? Ik had verwacht dat op oude analoge camera's matrixmeting gebruikelijk was.

Ik heb als body's:
Ricoh Singlex II
Praktica LTL 3
Praktica TL1000
Praktica Super TL

De Ricoh en de LTL 3 wil ik het meest gaan gebruiken, maar het verschil in lichtmeting is soms wel 2 stops.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do mei 22 2008 10:28 am

Woudschim schreef:Ik heb getest met steeds dezelfde lens (Pentacon 50mm F1.8 ) en voor verschillende ISO waardes gekeken welke sluitertijd en diafragma ik moet gebruiken.

Maar, er zijn dus verschillende soorten lichtmeting, kun je me daar meer over vertellen? Ik had verwacht dat op oude analoge camera's matrixmeting gebruikelijk was.

Ik heb als body's:
Ricoh Singlex II
Praktica LTL 3
Praktica TL1000
Praktica Super TL

De Ricoh en de LTL 3 wil ik het meest gaan gebruiken, maar het verschil in lichtmeting is soms wel 2 stops.
Hm het kan ook zijn dat je bij sommige van je camera's het licht gediafragmeerd moet meten! Dat moet ik ook doen als ik met mijn Pentax K10D een pre SMC-A lens gebruik.

Dat weet ik zo ook niet, met googelen kun je er achter komen wat voor soort lichtmeting deze camera's gebruiken. Vast geen matrixmeting. Ik denk centrumgericht, maar de verhouding kan verschillen.

Bij Nikon:
Nikkormat FT integraalmeting
Nikkormat FTN, FT2, FT3 EL, EL2 60/40 centrumgericht
Nikon FE, FM, FM2, FE2 etc 60/40 centrumgericht
Nikon F3 80/20
Nikon FA, sowieso matrixmeting.

En verder moet ik googelen, of mirren ;)

Wat ik zou doen, meet met een vast diafragma het licht van een beeld met weinig licht verschillen (grasveld, schone lucht, een wand in de schaduw). Schrijf alles op! En kijk wat alle camera's voor sluitertijd voorstellen.

Woudschim

Bericht door Woudschim » do mei 22 2008 12:07 pm

Ik heb nog niet kunnen vinden wat voor soort lichtmeting elke camera gebruikt, in de manuals staat alleen dat ze van de revolutionaire technologie TTL gebruik maken. :P

Afbeelding

Ik heb opgeschreven in een tabel wat alles nu precies doet. De nikon zowel op matrix als op centrumgericht ingesteld.

De LTL3 vind dat hij consequent een stop meer licht nodig heeft, de Nikon vind dat hij anderhalve stop meer nodig heeft dan de Ricoh en de TL1000. Als ik de instellingen die de Ricoh en de TL1000 hanteer op de Nikon en een foto maak krijg ik een onderbelichte foto.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do mei 22 2008 1:21 pm

Woudschim schreef:Ik heb nog niet kunnen vinden wat voor soort lichtmeting elke camera gebruikt, in de manuals staat alleen dat ze van de revolutionaire technologie TTL gebruik maken. :P

Afbeelding

Ik heb opgeschreven in een tabel wat alles nu precies doet. De nikon zowel op matrix als op centrumgericht ingesteld.

De LTL3 vind dat hij consequent een stop meer licht nodig heeft, de Nikon vind dat hij anderhalve stop meer nodig heeft dan de Ricoh en de TL1000. Als ik de instellingen die de Ricoh en de TL1000 hanteer op de Nikon en een foto maak krijg ik een onderbelichte foto.
Het heeft natuurlijk niet veel zin om bij verschillende ISO's het licht meten. Want bij een verdubbeling van de filmgevoelgheid is bij een gelijkblijvend diafragma per definitie een 2x zo snelle sluitertijd nodig :)

Het meest waarschijnlijke is, dat de lichtmeters toch niet meer goed afgesteld zijn, met name die van de Singles II en TL1000. Het zijn toch B-merken. Die halve stop van de LTL3 zou door een andere lichtmeetmethode kunnen liggen. Probeer het voor de zekerheid nog eens door het toestel op enkele totaal verschillende onderwerpen (licht en donker) te richten. Ik heb zelf veel analoge SLR's en de meesten meten het licht toch wel goed, al zit er misschien wel eens een halve stop verschil tussen.

Woudschim

Bericht door Woudschim » do mei 22 2008 1:27 pm

Ik heb de verschillende ISO's vooral gemeten om te kijken of de relatieve lichtmeting van de camera zelf nog wel goed werkte.

Het verschil in lichtmeting heb ik nog niet meegenomen, ik maak er zo nog een gericht op een egaal vlak.

Edit: ook bij een egaal vla blijf ik grofweg dezelfde resultaten houden....

De Ricoh en de TL1000 wijken dus af. Het verschil tussen de D50 en de LTL3 kan zitten in het feit dat ik met de LTL3 niet in 1/3 en 1/2e stops kan corrigeren wat ik met D50 wel kan.

Woudschim

Bericht door Woudschim » do mei 22 2008 2:30 pm

Ok, ik ben er uit!

In de Ricoh zit momenteel een rolletje ISO 1600, waar nog niets opstaat, die stel ik dus in als ISO400, 1 stop voor de compensatie van de lichtmeter, en 1 stop voor de extra doortekening in het donker.

In de LTL3 gaat waarschijnlijk een ISO 400 rolletje die ik dan dus als ISO 300 belicht. Normale lichtmeter en een halve stop over voor extra doortekening in donkere delen.

Eventueel in de TL1000 dan een ISO 100 die ik belicht als 50 of 30.

Bedankt voor de hulp!

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do mei 22 2008 2:48 pm

Woudschim schreef:Ok, ik ben er uit!

In de Ricoh zit momenteel een rolletje ISO 1600, waar nog niets opstaat, die stel ik dus in als ISO400, 1 stop voor de compensatie van de lichtmeter, en 1 stop voor de extra doortekening in het donker.

In de LTL3 gaat waarschijnlijk een ISO 400 rolletje die ik dan dus als ISO 300 belicht. Normale lichtmeter en een halve stop over voor extra doortekening in donkere delen.

Eventueel in de TL1000 dan een ISO 100 die ik belicht als 50 of 30.

Bedankt voor de hulp!
Uiteraard :!: Zo moet je het aanpakken. De Pentax P30 van mij die standaard een stop overbelicht, heeft helaas noch een iso instelschijf, noch een belichtingscompensatieknop :evil: Toch vind ik het wel een leuk bakske.

Woudschim

Bericht door Woudschim » do mei 29 2008 6:39 pm

Goed, ik heb nu een roodfilter, ik heb ergens gelezen dat ik nu de belichting van mijn film moet aanpassen omdat dit ding minder licht doorlaat. Kan ik nog steeds vertrouwen op mijn lichtmeter in de camera met het filter erop?

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » do mei 29 2008 6:57 pm

Woudschim schreef:Goed, ik heb nu een roodfilter, ik heb ergens gelezen dat ik nu de belichting van mijn film moet aanpassen omdat dit ding minder licht doorlaat. Kan ik nog steeds vertrouwen op mijn lichtmeter in de camera met het filter erop?
Ik ga er vanuit dat jouw camera het licht door de lens meet. Dus ook door de filter :) Bij (hele oude) camera's die dat niet doen wordt het natuurlijk anders. Dat kun je trouwens eenvoudig checken. Meet het licht eerst met en dan zonder filter :wink:

Woudschim

Bericht door Woudschim » do mei 29 2008 7:11 pm

Mooi, ik heb inderdaad TTL meting.

Ik denk ik vraag het voor de zekerheid, ik las ergens dat je met een roodfilter iets van 2 of 3 stops moet overbelichten, bij mij is dat maar 1 stop. Het had misschien gekund dat de camera geen goede lichtmeting kan maken door het filter.

Goed, dan kan ik van het weekend eindelijk aan de slag, zaterdag ga ik samen met mijn vriendin wandelen over de Veluwe. :)

Bedankt!

mikemix

Bericht door mikemix » do mei 29 2008 8:09 pm

Is algemeen bekend dat een roodfilter licht absorbeerd.

Als je een losse lichtmeter hebt is het nog makkelijker checken:
zet de belichtingsmeter op een vaste opstelling, meet het licht.
Zet nu het filter over de meetcel, controleer opnieuw wat deze aangeeft.
Het verschil in waarde is meteen de waarde van compensatie.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door gijs sandberg » do mei 29 2008 8:19 pm

Woudschim schreef:Goed, ik heb nu een roodfilter, ik heb ergens gelezen dat ik nu de belichting van mijn film moet aanpassen omdat dit ding minder licht doorlaat. Kan ik nog steeds vertrouwen op mijn lichtmeter in de camera met het filter erop?
W,

Voor kamera's met Matrixmeting geldt een waarschuwing bij gebruik van sterke kleurfilters.
De kleur-weging van de moderne Nikon matrixmeting zou van slag kunnen raken bij gebruik van een zwaar (rood) filter.

Gewoon testen is de beste oplossing.
Ga uit van een verlies van 2 stops voor een normaal roodfilter.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Woudschim

Bericht door Woudschim » do mei 29 2008 8:34 pm

Ok. :)

Ik zal hem voor de zekerheid nog even voor de D50 houden en kijken hoeveel ik moet compenseren voor een goed belichte foto van het weekend.

Pruimpit

Bericht door Pruimpit » vr mei 30 2008 8:57 am

Ik heb een aantal B+W kleurenfilters. Daar hoort ook een boekje bij te zitten waarin precies staat aangegeven hoeveel stops licht je verliest.

Zo is dat bij een sky light filter 0,1
Een warmte filter 0,2/0,3 zo dacht ik

Maar wat wil je met een roodfilter? Behalve bij zwart-wit fotografie, heb je er volgens mij niet zoveel aan.

Plaats reactie

Terug naar “Analoog”