Ten eerste moet je weten hoe de camera lichtmeet. Integraalmeting, 60/40, 80-20, matrix, spotmeting enzovoorts. Wat voor camera's heb je nu? Ben wel benieuwd.Woudschim schreef:Goe,d ik heb nu al een flinke verzameling (4 body's en 10 lenzen)
Ik was net even aan het controleren, maar de lichtmeting geeft van elke camera weer een andere waarde aan voor over- of onderbelichting, en als ik het meet met de D50 is het weer anders.
Zijn de lichtmeters na vele jaren trouwe dienst gewoon onnauwkeurig geworden? Kan het per camera anders liggen? Moet ik de D50 vertrouwen, of moet ik een aparte lichtmeter kopen?
Help!
Stomme oude prullen haha
Dit zou al goed het verschil in belichting die de camera voorstelt kunnen verklaren.
Brandpunt van lens doet er ook toe.
Had je de ISO wel steeds gelijk staan?
Nou ja ik denk niet onnauwkeurig maar niet goed afgesteld. Mijn P30 moet ik standaard een stop overbelichten om de juiste belichting te krijgen. Dat komt bij oudere camera's wel meer voor. Hangt er ook af wat voor camera je hebt. Het zal bij een EM eerder gebeuren dan bij een F3 van dezelfde leeftijd.
Dat de lichtmeter niet helemaal goed is afgesteld, daar zou ik me niet te druk overmaken. Vooral niet met negatieffilm. Negatieffilm is wel aardig tolerant voor onder of overbelichting. Een halve stop kan zulke films gemakkelijk hebben.
Een aparte lichtmeter is wel altijd nauwkeuriger.