Bij
kunststofshop kun je ook vellen en rollen krijgen in allerlei kleuren en formaten, mat en glans.
Ik heb wat monsters van o.a. wit materiaal gekregen. Het witte folie van de rol is niet glad maar een soort behang. Lijkt me voor grotere onderwerpen niet zo erg, maar voor kleinere productfotografie een probleem want dan ga je ribbeltjes zien op de plaats van het scherpstelvlak.
Het steviger velfolie is mooi egaal materiaal. Laat zich ook zonder kreukels in een bocht vouwen, handig voor een seamless achtergrond.
Echter, beide zijn niet exact neutraal wit maar heel iets te blauw. Met het blote oog niet te zien, maar in Photoshop kun je het met de pipetjes nameten naast een neutrale referentie (grijskaart, kleurkaart, etc.). Scheelt maar heel iets, maar voor pietlutten zoals ik maakt het uit.
Omdat het zo weinig scheelt en mooi materiaal is overweeg ik een groot vel wit mat te kopen als portable seamless opnametafel. Heb ondertussen de leverancier gevraagd of de andere kunststof soorten die hij levert niet nog beter zijn.
En misschien de zwart matte, die reflecteert maar onder bepaalde hoeken. Vrij neutraal ook.