Duckies...

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Wernertjuh

Duckies...

Bericht door Wernertjuh » di mei 27 2008 12:53 am

Beste mensen,

Zoals jullie weten ben ik nog maar net aan de hobby begonnen, dus is alles nieuw voor mij. Om de D80 een beetje te leren kennen en ermee om te gaan ga ik zo nu en dan ff een blokje om met de D80 in de hand.
Ik schiet de meeste foto's in de auto stand, dit puur omdat ik het hele gebeuren nog moet ontdekken.

Zo liep ik laatst een blokje om door een midden in een wijk gelegen natuur gebied. Loop ik daar, zie ik enkele eentjes en wat denk je...
Die eendjes komen direct uit het water, lopen de helling op en kruipen door het gaas. Ik op me knieen om te proberen de eendjes (eerste doel) scherp op de foto te krijgen en (tweede doel) leuke compositie. Het eerste is gelukt bij plusminus 5% van de genomen foto's en het tweede doel totaal niet gelukt (wat mij betreft, maarde locatie was er ook niet echt naar)

Maar hierbij 3 fotootjes die ik de moeite waard vond om hier neer te zetten. (zonder enige naberwerking, op het verkleinen na)

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Ik hoor graag jullie op- of aanmerkingen over bovenstaande foto's.

Daarbij heb ik nog een vraag.
Hoe kan je ervoor zorgen dat je scherp stelt op het hoofd, want ik heb ook enkele foto's waarbij ik tijdens het maken echt ervan overtuigd was scherp te hebben gesteld (op auto stand) op de kop, eenmaal thuis bleken de poten scherp te zijn (hiervan een voorbeeld hieronder)

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Gr,
Werner

MennoA

Bericht door MennoA » di mei 27 2008 8:13 am

Mooie plaatjes Werner. Deze zijn niet bang voor mensen.
Ook de hoek waarin de foto's genomen zijn vind ik goed.

V.w.b. jouw vraag, daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb dit van het weekend ook meegemaakt tijdens de roofvogel shoot. De kop in het scherpstelveld gehouden en toch de staat scherp krijgen i.p.v. de kop

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di mei 27 2008 12:10 pm

Hoe heb je de scherpstelling ingesteld? AF enkelveld?
Even kijken welk veld oplicht als je de ontspanknop half indrukt.

Tammo

Wernertjuh

Bericht door Wernertjuh » di mei 27 2008 1:08 pm

Tammo Schut schreef:Hoe heb je de scherpstelling ingesteld? AF enkelveld?

Tammo
Hoi Tammo,

Uit me hoofd gezegt staat de scherpstelling op Dymanisch, maar dat weet ik niet zeker... Als ik namelijk de ontspanknop half indruk lichten verschillende velden op. (( Ik zal vanavond even kijken welke het precies is ))

Is dit een logische instelling of is enkelveld beter?

Groet,
Werner

Veganpix

Bericht door Veganpix » di mei 27 2008 1:42 pm

Bij Dynamisch worden meer scherpstelvelden gebruikt. Bij enkelveld zoals de naam zegt maar 1 veld. Als je dan dat veld richt op de ogen van de eend, is de scherpstelling doorgaans altijd goed, tenzij je bewust wat anders wilt scherpstellen natuurlijk, of dat je met snel bewegende onderwerpen bezig bent. Dan misschien beter AF-C gebruiken ipv AF-S dat ik bijna altijd gebruik.

alfredo
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Contacteer:

Bericht door alfredo » di mei 27 2008 3:24 pm

je schiet in de automatische stand omdat je het gebeuren nog moet ontdekken?
Ja zo ontdek je het natuurlijk niet...wel als je in de A stand of S stand fotografeert... dus weg met die automaat.. verder leuke plaatjes, hoor. Misschien een beetje croppen om de compositie te verbeteren.
D4, D2h,,AFS 70-200vr 2.8 80-200 ED f2.8, Nikkor 300mm F4 ED, ,sigma 24-70 2.8, nikon 50mm 1.8, Kenko TC Teleplus MC7 2X DG,, polarisatiefilter 77mm een tas en een manfrotto eenbeenstatief..

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di mei 27 2008 3:39 pm

Wernertjuh schreef:

Tammo
Hoi Tammo,

Uit me hoofd gezegt staat de scherpstelling op Dymanisch, maar dat weet ik niet zeker... Als ik namelijk de ontspanknop half indruk lichten verschillende velden op. (( Ik zal vanavond even kijken welke het precies is ))

Groet,
Werner

Veganpix heeft het antwoord al gegeven. Ik gebruik ook altijd enkelveld AF-S en dat werkt prima.
Dat veld op het deel richten wat je vooral scherp wilt hebben, ontspanknop half ingedrukt houden en dan de beelduitsnede maken.En afdrukken.

Tammo

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » di mei 27 2008 3:49 pm

Tammo Schut schreef:
Wernertjuh schreef:

Tammo
Hoi Tammo,

Groet,
Werner

Veganpix heeft het antwoord al gegeven. Ik gebruik ook altijd enkelveld AF-S en dat werkt prima.
Dat veld op het deel richten wat je vooral scherp wilt hebben, ontspanknop half ingedrukt houden en dan de beelduitsnede maken.En afdrukken.

Tammo
Uh Tammo; Veganpix beveelt terecht AF-C i.p.v. AF-S aan voor bewegende onderwerpen. Voor elk dier wat sneller is dan een slak dus AF-C :wink:

Tammo Schut

Bericht door Tammo Schut » di mei 27 2008 4:41 pm

Skippy schreef:
Tammo Schut schreef:
Wernertjuh schreef: Hoi Tammo,

Groet,
Werner

Tammo
Uh Tammo; Veganpix beveelt terecht AF-C i.p.v. AF-S aan voor bewegende onderwerpen. Voor elk dier wat sneller is dan een slak dus AF-C :wink:
Nee hoor Skippy, lees maar .Alleen bij snelle beweging niet. En ik beveel ook bij een eendengang AF-S aan. Maar ja , ieder heeft een methode :)

Tammo

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”