Vies, vlekje bah baal baal

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
rene

Vies, vlekje bah baal baal

Bericht door rene » vr mei 30 2008 9:06 pm

Hoi ik heb last van een vlekje op de foto wel elke keer op de zelfde plek. morgen maar even zoeken hier in de stad waar ik hem gehaald heb kijken of hun iets kunnen vinden ik heb naar binnen in de body gekeken, maar zie niets raars. nu heb ik er ook weinig verstand van.....

Afbeelding

Afbeelding

Deze zijn net genomen op de foto die ik voor net had genomen heb ik de vlek weg gehaald....

baal hier wel van.

Als ze mij hier in de stad niet direct kunnen helpen dan maar naar beverwijk toe?

rene

Bericht door rene » vr mei 30 2008 9:07 pm

Oja, hij zit er echt vast op ben al met mijn blaas balgje aan de gang geweest, durf ook niet te veel te doen..

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » vr mei 30 2008 9:09 pm

Als je de sluiter niet openzet kun je blazen tot je een ons weegt. :mrgreen: Ik denk dat je het beste de winkel kan binnenlopen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

rene

Bericht door rene » vr mei 30 2008 9:16 pm

denk het ook :oops:

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » vr mei 30 2008 9:36 pm

Kijk eens in de handleiding van je camera hoe je de spiegel op moet klappen (wel zorgen dat je dat met volle accu doet!)
Het stofje op de foto zit aan de linkerkant. Dat betekent dat het aan de rechterkant op je sensor zit :D
Dus spiegel omhoog en blazen met de balg. Waarschijnlijk lukt dat wel.
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » vr mei 30 2008 10:04 pm

psst. doe dan ook je sluiter open
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Franklin
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Franklin » vr mei 30 2008 10:37 pm

Hoi Rene,

Als het een D80 is: pagina 125 van de handleiding geeft precies aan wat je moet doen om bij de lichtdoorlatende glasplaat te komen.
Daar zal het stofje zich waarschijnlijk bevinden. Let op: Goede volle accu, camera met de lensopening naar beneden houden en niet met de blaasbalg de glasplaat raken want dat veroorzaakt meestal weer andere vlekken.
Als je het niet aandurft: even naar Beverwijk. Sensor reinigen kostte mij 29,75.

Succes, Franklin.
D850; D500; MB-D18; MB-D17; AF-S 14-24/2.8, AF-S 24-70/2.8; AF-S 70-200/2.8; AF-S 200-500/5.6E ED VR; AF-S 105/2.8 Micro; AF-D 50/1.8: AF-D 85/1.8; PC Nikkor 35/2.8; TC-14E III; SB-900; Nikon 1: 1J4; 10-30/3.5-5.6; FT-1

cvdl
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door cvdl » vr mei 30 2008 11:07 pm

Zelf heb ik ook wel eens zo'n "vogeltje" gehad, met de D80 spiegel omhoog (zit in het menu) met een blaas balgje even blazen, zeker niet zelf blazen vanwege condens en zo, ook niet prutsen met een wattenstokje of zo, je maakt meer kapot dan je lief is, gewoon terug naar de winkel en binnen 10 minuten is het opgelost (bij Foka)

Cees.
Mannen blijven jongens, alleen het speelgoed word iets duurder.

rene

Bericht door rene » vr mei 30 2008 11:52 pm

Franklin pagina 125 top joh.

Ik heb het nog even opgezocht op de d80 zit een keuze om de spiegel te laten opklappen, dan kan je zien waar het vuil zit.
dit heel voorzichtig met de blaas balg weg geblazen, en het lijkt nu goed, morgen nog even de lucht op de foto zetten met f22 en dan kijken hoe het er dan uitziet maar het ziet er nu goed uit.

Allemaal bedankt voor het meedenken echt top,

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » za mei 31 2008 1:03 am

Het klinkt bizar, maar werkt echt, ik haal zo'n stofje meestal met het plakrandje van een post-it memovelletje. Randje even van een velletje afscheuren, klein hoekje van 90 graden vouwen (plakrandje naar buiten) spiegel opklappen en dan "pluk" je het stofje zo van de sensor af.

ja, ik weet het, het klinkt raar, maar het werkt prima en is erg goedkoop.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip

Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.

Eeuw
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Eeuw » za mei 31 2008 10:37 am

flippie17 schreef:Het klinkt bizar, maar werkt echt, ik haal zo'n stofje meestal met het plakrandje van een post-it memovelletje. Randje even van een velletje afscheuren, klein hoekje van 90 graden vouwen (plakrandje naar buiten) spiegel opklappen en dan "pluk" je het stofje zo van de sensor af.

ja, ik weet het, het klinkt raar, maar het werkt prima en is erg goedkoop.
Sjisses; die durft!
Nu ik een D70 overcompleet heb ga ik het toch eens proberen, ding zit helemaal vol met stof. Was toch al van plan om het UV-IR-filter er uit te slopen... :roll:
*´¨ )
¸.•´¸.•´¨) ¸.•*¨)
(¸.•´ (¸.•´ (¸.•*´¯`*•>
There are two kinds of photographers: those who make pictures, and those who talk about it.

rene

Bericht door rene » za mei 31 2008 10:39 am

vanochtend getest buiten foto van de lucht, f22 en lekker schoon is hij weer :) :) :)

post-it blaadje.... blijft er dan geen lijm resten achter..

André
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door André » za mei 31 2008 11:25 am

rene schreef:vanochtend getest buiten foto van de lucht, f22 en lekker schoon is hij weer :) :) :)

post-it blaadje.... blijft er dan geen lijm resten achter..
Nee, want het is een kleefstof en er blijft niets achter, Als je een post-it blaadje op je monitor plakt (ik vind er dagelijks vele op mijn bureau geplakt) blijft er toch ook geen lijm achter. Natuurlijk doe je de truuk op eigen risico, maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Maar natuurlijk acht ik mij niet verantwoordelijk, mocht het bij jullie wel mis gaan. Effe voor de duidelijkheid he.

Robin

Bericht door Robin » za mei 31 2008 11:30 am

--- removed, because I'm unable to delete my account ---
Laatst gewijzigd door Robin op vr dec 11 2009 6:18 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

hans1956
Regiocoördinator
Regiocoördinator
Ervaringsniveau: *****

Bericht door hans1956 » za mei 31 2008 11:35 am

Mooie foto!!!! Zandstorm in de Sahara!!! Hoge sluitertijd zeker??? :shock: :shock: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gr. Hans
Gr. Hans

Semi amateur met Mooie pro camera's, een Coolpix P7100 en een analoge F80 met mooi Nikon glaswerk! 

Facebook Flickr

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”