Vies, vlekje bah baal baal
- André
- Forumlid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Dat zijn natuurlijk wel heeeeeeeeel veel stofjes, dan werkt een post-it natuurlijk ook niet. De Post-it methode werkt perfect bij een of twee stofjes die je goed kunt traceren, zoals op de eerste foto. Als het echt zo extreem is als op de 2e foto. zou je moeten gaan "dweilen" met een post-it plakkertje, en dat zou ik dus ook niet doen.
Fujifilm X-T1 systeemcamera, XF 18-55, XF 55-200, XF 35, XF 56, EF-42 Flitser, VG-XT1 Grip
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
Verlanglijstje : XF 10-24, XF 23, Donaties zijn nog steeds van harte welkom.
- johan1967
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
Om mezelf niet gek te maken heb ik maar besloten om helemaal niets te doen als ik bij F8 geen stofjes zie. Veel hoger met m'n diafragma ga ik toch maar zelden. Mocht ik dan onverhoopt op F11 toch wat zien, dan werk ik dat wel weg in de nabewerking.
Op een foto met F22 en daarna autolevels zie je volgens mij altijd wel wat zitten.
Op een foto met F22 en daarna autolevels zie je volgens mij altijd wel wat zitten.
Re: Vies, vlekje bah baal baal
Hoi, De sensor is uiters gevoelig al ziet het niet zo uit. Er zijn speciale producten voor: of van VisibleDust(.com) of van Photographic Solutions (www.photosol.com). Kost wel een paar tientjes maar dan is ie ook schoon. Je kunt het ook in de winkel laten doen. Vooral voor dat je een (belangrijke) shoot gaat doen altijd checken. Succes! Gr. Boy
Ik had ook eens een hardnekkig stofje in m'n d70. Mij is toen door een fotoreparatiespeciaalzaakwinkel in Amsterdam geadviseerd een klein kwastje te kopen en het eraf te vegen.
Toen bleek het moire filter wasachtig te zijn: in plaats van een klein strofje had ik een veeg op m'n fotos. Ik tieren, zij stoicijns zeggen dat ik het zelf heb gedaan. Fijne mensen bij die zaak.
De veeg is langzaam helemaal verdwenen en die zaak is inmidels helemaal failliet.
Moraal: geen kwastje gebruiken.
J
Toen bleek het moire filter wasachtig te zijn: in plaats van een klein strofje had ik een veeg op m'n fotos. Ik tieren, zij stoicijns zeggen dat ik het zelf heb gedaan. Fijne mensen bij die zaak.
De veeg is langzaam helemaal verdwenen en die zaak is inmidels helemaal failliet.
Moraal: geen kwastje gebruiken.
J
volgens mij heeft het merendeel een kwastje en dat schijnt prima te bevallen. Dus je moraal is vooral persoonlijk , lijkt me.Joey schreef: Moraal: geen kwastje gebruiken.
J
verder: ik geloof mijn ogen niet dat er mensen zijn die een camera van een eurootje of 600 (inmiddels) schoonmaken met een stukje plakband..... en blijkbaar te beroerd zijn om een kwastje te kopen. Heel apart.
ajuus
emiel
WEBsite: https://docs.com/emiel-stroeve